10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan on maailmanlaajuisesti valmistajansa myydyin malli. Uudesta sukupolvesta koeajoimme ensimmäiseksi kevythybridin. Volkswagen Tiguan on edennyt kolmanteen sukupolveensa. Olemus on ennallaan, vain hivenen pyöristyneenä ja kasvaneena, mutta parannuksia on luvassa kaikilla osa-alueilla. Ensimmäisenä maahan ovat saapuneet hinnaston edukkaamman pään bensiinimoottoriset etuvetoiset kevythybridit, tehoiltaan 96 kW (130 hv) tai 110 kW (150 hv), joista jälkimmäisen otimme nyt koeajoon.Seuraavassa laivassa tulee kaksilitraisia 142 kW:n (193 hv) dieseleitä nelivedolla. Kaikkein odotetuimmat lataushybridit, joista lähtee 150 kW (204 hv) tai 200 kW (272 hv), ovat täällä loppukesästä, ja loppuvuodesta on vielä 150 kW (204 hv) tai 195 kW (265 hv) tarjoavien kaksilitraisten bensanelivetojen vuoro.Laajasta mallistosta luulisi löytyvän jokaiselle sopiva voimalinja, vain täyssähköversio jää uupumaan. Seitsenpaikkaisen Allspace-version korvaa ensi vuonna Tayroniksi ristitty malli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatTiguan on aina uudistuessaan kasvanut kooltaan – niin nytkin, tosin maltillisemmin. Lisämillejä on loihdittu joka suuntaan, ja niin matkustajille kuin tavaroillekin on runsaasti tilaa. Takaistuin ei ole kolmellekaan mahdoton, istuin on sen verran tasainen ja muotoilematon. Keskitunneli tosin ahdistaa jalkatiloja ja reisitukea voisi olla enemmänkin.Takaistuinta pystyy liu’uttamaan pituussuunnassa, millä takamatkustajien jalkatiloja voi kutistaa tavaratilan hyväksi. Tavaratilan pohjan saa kahdelle korkeudelle, alemmassa tila on suurimmillaan ja ylemmässä pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Viimeksi mainitun voi kellistää tavaratilan seinässä olevista vivuista.Ohjaamo jatkaa Volkkarin aiempien uutuuksien viitoittamalla tiellä, mutta oleellisilla parannuksilla. Ratin puolien ja ikkunannostimien kytkimissä on palattu perinteisiin nappuloihin ID-seikkailujen jälkeen. Ison kosketusnäytön liukukytkimet on nyt valaistu, kuvakkeet ovat kookkaita, grafiikka selkeää ja valikkojen logiikkakin tuntuu helpommalta. Näytön alareunassa on kuvakkeet ilmastoinnin säätöön ja yläreunaan on mahdollista valita viisi ikonia kuljettajan useimmin tarvitsemiin toimintoihin: kätevää. Innokas kevythybridiTiguanin perusmoottori on tuttu 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori. Se riittää mainiosti 1 600-kiloisen auton liikutteluun, vaikkei ylimääräistä papua jääkään. Tappiin asti vedätettynä moottorin ääni kuuluu selkeästi sisälle. Kevythybridijärjestelmän pieni 48 V -sähkömoottori saa hidastuksista energiaa talteen ja käyttää sen avulla ohjaus- ja jarrutehostimia bensiinimoottorin ollessa sammuneena. Pelkän sähkön avulla ei kuljeta metriäkään, mutta silti uusittu järjestelmä hyödyntää sähköä aiempaa enemmän.Siinä missä merkin aiemmissa kevythybrideissä bensiinimoottori sammui tosi harvoin, nyt se sammahtelee aina saman tien kaasua höllätessä ihan muutamaksi sekunniksikin. Taajamassa moottori lepää kutakuinkin puolet ajasta, liikennevalojen lisäksi aina rullatessa. Nurkka-ajossa käynnistymistä ja sammumista tuskin huomaa, lähinnä sen voi bongata kierroslukumittarista. Liikkeellelähdöt tuntuvat kuitenkin verkkaisilta ainakin sähköautoihin verrattuna.Hybridijärjestelmän ahkerointi palkitaan tankkauksessa. Jatkuva sammuttelu näkyy keskikulutuksen jäämisenä kuutosella alkaviin lukemiin, millä pärjää jopa joillekin täyshybrideille.Tiguan on korkeaksi autoksi kiva ajettava: ohjauksen vaste ja napakka jousitus rohkaisevat mutkatiellä vauhtiin. Kyyti vain paranee nopeuden kasvaessa. Vastapainona tien epätasaisuudet tuntuvat varsinkin kaupunkinopeuksissa pompsahteluna ja maantiellä rengasmeluna turhan selkeästi. Koeajoauton yli 50 tonnin hintalappu jättääkin toiveen ylellisemmästä kyydistä. Hyvää ja huonoa istuma-asento runsaat tilat taloudellisuus voimalinjavalikoima topakka jousitus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Tiguan Elegance Business 1.5 eTSI DSG POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 7-v. DSG kaksoiskytkinvaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 6,7 l/100km CO2-päästöt 153 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 539 mm Leveys 1 842 mm Korkeus 1 660 mm Akseliväli 2 676 mm Tavaratila 652 l Omamassa 1 616 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen 39 395 € koeajoauto 52 329 € Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?