5.1.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Volvo S60 – jäähyväiset Göteborgin sedanille, ainakin toistaiseksi Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porrasperäinen Volvo S60, yhdessä isoveljensä S90-sedanin kanssa, poistui uusien autojen myymälöistä mallivuoden 2024 myötä. Vuodenvaihteessa olikin sitten vihoviimeisen koeajomme julkaisun aika. Kuten jo viime kesänä uutisoimme, Volvon S60-porrasperän myyntiä Euroopassa ei enää jatketa mallivuoden 2025 osalta. Joulukuussa 2024 auto esiintyi vielä maahantuojan hinnastossa, mutta isoveli S90 oli sieltä jo poistettu. Sen sijaan näitä vastaavat V60- ja V90-farmarit, jotka tunnetusti ovat perää lukuun ottamatta miltei identtisiä autoja, jatkavat mallistossa ainakin toistaiseksi.Jälkimmäisestä on tosin tullut myyntiin jo Classic-varusteversio; tuo ikoninen merkintähän on jo 1990-luvulta alkaen jaettu sille Volvon mallisarjalle, joka on seuraavana poistumisvuorossa. S60-porrasperälle ei tuota Classic-nimeä myönnetty, vaan viimeiset versiot kantoivat nimiä Plus Bright, Ultimate Bright, Plus Dark – ja kuten koeajoautossamme, Ultimate Dark.Nämä kaikki ovat nelivetoisia T8-lataushybridejä: mallisarjan alkuvaiheessa mukana olleet T4- ja T5-perusbensaversiot putsattiin paletista jo aiemmin. Dieselinähän tätä vuonna 2018 esiteltyä viimeisen polven S60-mallia ei koskaan valmistettukaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTähystelyä Amazon-hengessäIhan lyhyestä jatkumosta Volvon porrasperämallien historiassa ei ole kyse, sillä se juontaa juurensa peräti 68 vuoden taakse. Vuonna 1956 esitelty 120-sarjan Volvo, joka tunnettiin Pohjoismaissa Amazon-nimellä, oli nimittäin ensimmäinen varsinainen sedan-korinen ruotsalaistehtaan tuote erinäköisten kantikkaiden ja palloperäisten mallien jälkeen.Amazon tulee hauskasti mieleen myös viimeisimpään S60-malliin istuttaessa, sillä ajoasento on henkilöautoksikin erittäin matala: kuljettajalle tulee jopa fiilis, että hän joutuu hieman kurkottamaan ohjauspyörän ylitse.Yhtymäkohta syntyy historiasta, sillä nimenomaan Amazon oli auto, josta ei nähnyt juuri mitään ulos – korkean vyötärölinjan, matalan tuulilasin ja erittäin alas sijoitetun istuimen yhdistelmä toi valtavan suuren ohjauspyörän miltei pitkän kuskin silmien tasolle. Puhun kokemuksesta, sillä olen vuosien saatossa päässyt koeajamaan kahtakin tuollaista legendaarista autoa.Lyhyemmillä Amazon-kuskeilla oli kuulemma vielä hankalampaa: he joutuivat tähtäilemään liikennettä pahimmillaan ratin kehän ja kojelaudan välistä, eikä takamuksen alle sujautettu ylimääräinen tyyny ollut lainkaan tarpeeton varuste...Aivan tällaisia näkyvyysongelmia ei modernissa S60-mallissa tietenkään ole, mutta fiilis on useimpiin korkeisiin nykyautoihin verrattuna hyvin urheilullinen. Viimeisen vuosikymmenen Volvo-muodin mukainen kovahko sportti-istuin vain alleviivaa tätä vaikutelmaa. Kaikkiaan ajoasennon saa säädettyä moitteettomaksi. Kova ja kovakulkuinenLisää menevyyttä tulee tietysti voimalinjasta korkeine 335 kilowatin (455 hv) yhteistehoineen. Sähköautoihin verrattuna kiihdytykset eivät tietenkään ole yhtä äänettömiä, mutta polttomoottori pitää varsin maltillista melua, ja kulkupuolta riittääkin enemmän kuin tarpeeksi.Alusta on viritetty samalle taajuudelle suorituskyvyn kanssa, sillä meno on vähintäänkin jämäkkää ja eräissä tilanteissa selkeästi epämukavaakin. Myös rengasmelua syntyy alla pyörivistä 235/40 R19 -kiekoista melkoisesti.Toisaalta taas suuri, yli kahden tonnin omamassa torppaa ajatukset kaikkein vauhdikkaimmasta ajosta, eikä ohjauskaan tarjoa siihen puuhaan tarpeeksi tuntoa. Mutta arkiajoon S60 on monelle näillä eväillä varmasti herkullinen laite.Kokeilimme kesäkelillä tekemässämme koeajossa myös suurehkon ajoakun riittävyyttä: vaikka emme lähteneet liikkeelle aivan täydellä latauksella, saavutimme mukavan 75 kilometrin sähköisen toimintamatkan – ajosta noin 50 kilometriä tapahtui 80 km/h ja loput 100 sekä 120 km/h -nopeuksilla.Volvosta ei voi puhua mainitsematta ergonomiaa, ja uuden EX30-sähkömallin ongelmien myötä asia on tänä päivänä vieläkin akuutimpi. Kojelaudaltaan S60 edustaa vuonna 2014 esitellyn XC90-katumaasturin linjaa, missä pientä osaa toiminnoista käytetään perinteisten nappuloiden ja loppuja selkeän kosketusnäytön kautta. Pitääkin edelleen ihmetellä, että kun Volvo osui tällä näytöllään kymmenen vuotta sitten hienosti maaliin, miksi aivan kaikki piti EX30-mallissa pistää uusiksi?Jos S60-ohjaamoa pitää jostain moittia, niin se on pikkutavaroiden säilytystilojen puute. Lataushybridin akku on sijoitettu osittain etuistuinten väliin, joten keskikyynärnojan alla oleva lokero on lituska, eikä keskikonsolissakaan tilaa ole juuri kahta mukitelinettä enempää.Samaa henkeä sisarmerkiltäNäin makean näköisen – ja tavaratilaltaan monelle sopivan kokoisen – auton poistuminen ilman suoraa seuraajamallia on tietenkin vähän haikea hetki. Volvolta on toki tuloillaan porrasperämallin sähköversio, mutta ennakkotietojen mukaan tämä ES90-malli on jo tuntuvasti suurempi ja painavampi auto. Kompaktimmasta, S60:n kokoisesta sähkösedanista ei sen sijaan ole hiiskuttu, mutta ainakaan teknisesti tämä ei olisi mahdoton rasti, sen on esimerkiksi BMW omalla i4-mallillaan osoittanut. Tällä hetkellä samaa tunnelmaa voikin etsiä lähinnä Volvon sisarmerkki Polestarin malleista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet menevä ulkomuoto ergonomia iso ajoakku kova jousitus pikkutavaroiden niukat säilytystilat Volvo S60 T8 AWD Long Range High Performance Ultimate Dark aut LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 969 cm3 8-v. automaattivaihteisto 335 kW (455 hv), 400 + 309 Nm Akku brutto / netto 18,8 / 14,7 kWh Lataus Type 2: 6,4 kW (2 x 16 A) CCS: – kW WLTP-kulutus 0,7 l/100km CO2-päästöt 16–17 g/km toimintamatka sähköllä 89–90 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,6 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 778 mm Leveys 1 850 mm Korkeus 1 426 mm Akseliväli 2 872 mm Tavaratila 427 l Omamassa 2 039 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2018) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 66 712 € Lue lisää Kaikki artikkelit 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 30.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX30 Single Core – Ennakkoluulojen vanki 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 17.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – Den glider ut 6.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – missä kohti Volvon edullista sähköautoa on oikein säästelty? 7.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 T8 AWD Long Range High Performance – hyvät pärjäävät aina 11.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC40 Recharge – Kaupunkimaasturi vetäisee liikkuvat taakse 27.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo (X)C40 Recharge päivittyy – veto taakse, lisää toimintamatkaa ja lataustehoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Golf GTI V5-moottorilla 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 5.1.2025 Koeajo Koeajo: Volvo S60 – jäähyväiset Göteborgin sedanille, ainakin toistaiseksi 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta