18.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Perästään persoonallinen Volvo S60 T5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volvo S60 on ruotsalaisvalmistajan nykytarjonnasta urheilullisimman oloinen. Hyvää: sopusuhtainen sporttisuus. Huonoa: ei mikään mukavuuden ylistys. Volvo S60 on järjestyksessä viimeinen malli, joka siirtyi käyttämään Volvon kookkaampien mallien SPA-perusrakennetta. Tuon jatkumon alkamisestahan on kulunut jo neljä vuotta, ja pioneerimalli eli iso XC90-katumaasturi onkin juuri kasvojenkohennusiässä.Uusi S60 sai viimevuotisen esittelynsä yhteydessä runsaasti julkisuutta siitä, että mallia ei enää valmisteta laisinkaan dieselmoottorisena. Niinpä versiovalikoima kattaa nyt koeajetun T5-bensakoneen (250 hv) lisäksi pienempitehoisen T4:n (190 hv) sekä ladattavan T8-hybridin (390 hv). Jälkimmäisen mallin voi Polestar-päivittää vieläkin voimakkaammaksi, aina 405 hevosvoimaan asti. Halutessaan T5:n saa myös nelivetoisena, kun T4 on aina etuvetoinen ja T8 kaikista nurkista raapiva.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiiltoa ja keskittymistäNuo teholukemat antavat osaltaan viitteitä urheilullisuudesta, johon nyt kolmanteen sukupolveensa kääntyvä S60 on koko mallihistoriansa ajan totuttu yhdistämäänkin. Niinpä nyky-Volvoille ominaisen, hieman täristävän alustavirityksen, kuten kovapintaiset nahkaistuimet, antaa juuri tässä autossa anteeksi.Myös ohjaukseen on luotu vastetta, sillä varsinkin Dynamic-asetuksessa ratin kääntöä kaarteessa seuraa tehostuksen tuntuva väheneminen.Puhtiakin piisaa, mitä nyt automaatti vähän viivyttelee alaspäinvaihdoissa. Auto siis tuntuu noin ylipäätään tutulta, ja sama pätee sisustuksen designiin. Tyylikäs ja toimiva se edelleenkin on, mutta voisiko eri Volvojen välille loihtia jo enemmänkin mallikohtaisia vaihtelevuuksia?Niitä onneksi löytyy auton ulkopuolelta. Keulaa on tosin hyvin vaikea erottaa valmistajan muista tuotteista, mutta takapäässä asiat ovat jo uniikimmin. Toisin kuin isoveli S90:ssä, jonka rekisterikilpi löytyy puskurista, S60:ssa numerolaatta on nostettu takavalojen väliin. Muotoilu on kaikkiaan sopusuhtainen ja, tässäkin, sporttinen.Takanakin tilaaVaikkei kyse olekaan kartanomallista, myös S60:een on järjestetty monikäyttöisyyttä – kunhan sen ensin löytää. Takaselkänojien vapautusnappulat on nimittäin kätketty hattuhyllyn vasempaan reunaan, paikkaan, mistä ainakin allekirjoittanut bongasi ne vasta kosketusnäyttöön koostetun käyttöohjekirjan selailun jälkeen. Kohtuullisen tilavasta kontista löytyy suksiluukku, sukuvikanaan sama aukon pienuus kuin muissakin Volvoissa. Pikanttina lisänä tulee vielä takaluukussa oleva nappula, jolla auton ovet lukittuvat automaattisesti luukun sulkemisen jälkeen – eipähän tarvitse hamuta avainta taskusta, kun kädet on miehitetty ruokakasseilla. Keskuslukituksen aktivoitumisen takuulla tajuaa, sen verran äänekkään rapsahduksen proseduuri pitää.Akseliväli on identtinen V60-farkun kanssa, joten pitkät henkilöt mahtuvat myös S60:n takapenkille hienosti. Pääntila on luonnollisesti niukempi mutta riittävä, ja lukeutuu sitä paitsi sporttisedanien väljimpään päähän. Reisitukea ei tässäkään Volvossa ole tarjolla kovin pitkää matkaa varten.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo S60 T5 Business R-Design aut Hinta alkaen 45 661 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 030 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 184 kW (250 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 167 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2872 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”