18.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Perästään persoonallinen Volvo S60 T5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volvo S60 on ruotsalaisvalmistajan nykytarjonnasta urheilullisimman oloinen. Hyvää: sopusuhtainen sporttisuus. Huonoa: ei mikään mukavuuden ylistys. Volvo S60 on järjestyksessä viimeinen malli, joka siirtyi käyttämään Volvon kookkaampien mallien SPA-perusrakennetta. Tuon jatkumon alkamisestahan on kulunut jo neljä vuotta, ja pioneerimalli eli iso XC90-katumaasturi onkin juuri kasvojenkohennusiässä. Uusi S60 sai viimevuotisen esittelynsä yhteydessä runsaasti julkisuutta siitä, että mallia ei enää valmisteta laisinkaan dieselmoottorisena. Niinpä versiovalikoima kattaa nyt koeajetun T5-bensakoneen (250 hv) lisäksi pienempitehoisen T4:n (190 hv) sekä ladattavan T8-hybridin (390 hv). Jälkimmäisen mallin voi Polestar-päivittää vieläkin voimakkaammaksi, aina 405 hevosvoimaan asti. Halutessaan T5:n saa myös nelivetoisena, kun T4 on aina etuvetoinen ja T8 kaikista nurkista raapiva. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiiltoa ja keskittymistä Nuo teholukemat antavat osaltaan viitteitä urheilullisuudesta, johon nyt kolmanteen sukupolveensa kääntyvä S60 on koko mallihistoriansa ajan totuttu yhdistämäänkin. Niinpä nyky-Volvoille ominaisen, hieman täristävän alustavirityksen, kuten kovapintaiset nahkaistuimet, antaa juuri tässä autossa anteeksi. Myös ohjaukseen on luotu vastetta, sillä varsinkin Dynamic-asetuksessa ratin kääntöä kaarteessa seuraa tehostuksen tuntuva väheneminen. Puhtiakin piisaa, mitä nyt automaatti vähän viivyttelee alaspäinvaihdoissa. Auto siis tuntuu noin ylipäätään tutulta, ja sama pätee sisustuksen designiin. Tyylikäs ja toimiva se edelleenkin on, mutta voisiko eri Volvojen välille loihtia jo enemmänkin mallikohtaisia vaihtelevuuksia? Niitä onneksi löytyy auton ulkopuolelta. Keulaa on tosin hyvin vaikea erottaa valmistajan muista tuotteista, mutta takapäässä asiat ovat jo uniikimmin. Toisin kuin isoveli S90:ssä, jonka rekisterikilpi löytyy puskurista, S60:ssa numerolaatta on nostettu takavalojen väliin. Muotoilu on kaikkiaan sopusuhtainen ja, tässäkin, sporttinen. Takanakin tilaa Vaikkei kyse olekaan kartanomallista, myös S60:een on järjestetty monikäyttöisyyttä – kunhan sen ensin löytää. Takaselkänojien vapautusnappulat on nimittäin kätketty hattuhyllyn vasempaan reunaan, paikkaan, mistä ainakin allekirjoittanut bongasi ne vasta kosketusnäyttöön koostetun käyttöohjekirjan selailun jälkeen. Kohtuullisen tilavasta kontista löytyy suksiluukku, sukuvikanaan sama aukon pienuus kuin muissakin Volvoissa. Pikanttina lisänä tulee vielä takaluukussa oleva nappula, jolla auton ovet lukittuvat automaattisesti luukun sulkemisen jälkeen – eipähän tarvitse hamuta avainta taskusta, kun kädet on miehitetty ruokakasseilla. Keskuslukituksen aktivoitumisen takuulla tajuaa, sen verran äänekkään rapsahduksen proseduuri pitää. Akseliväli on identtinen V60-farkun kanssa, joten pitkät henkilöt mahtuvat myös S60:n takapenkille hienosti. Pääntila on luonnollisesti niukempi mutta riittävä, ja lukeutuu sitä paitsi sporttisedanien väljimpään päähän. Reisitukea ei tässäkään Volvossa ole tarjolla kovin pitkää matkaa varten. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo S60 T5 Business R-Design aut Hinta alkaen 45 661 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 030 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 184 kW (250 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 167 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2872 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe