3.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: edustusauto BMW 730d BMW 7-sarja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edustusautojen herraskaista eliittiä. Hyvää: mukavuus, ajettavuus, voimalinja, tietoviihdejärjestelmä. Huonoa: takatilat eivät pärjää S-sarjalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikenteen häly ja humina tuntuvat BMW 730d xDriven tuplalasien ulkopuolella pyörivältä mykkäelokuvalta. Kaiuttimista kantautuva musiikki voimistuu etusormea pyörittämällä – ja peittää ulkomaailman melut. Vain pehmeä keinahtelu tienpinnan epätasaisuuksissa muistuttaa ulkomaailmasta. Uusi BMW 7-sarja on automaailman kärkeä. Mukavaa teknologiaa Keulalle saa laservalot, älyavain mahdollistaa etäpysäköinnin ja huippusulavaa iDrive-tietoviihdejärjestelmää voi ohjata myös monisormikosketuksella ja käsielein: esimerkiksi saapuvan puhelun voi hyväksyä tai hylätä kädenheilautuksella. Käyttömukavuudessa BMW:n järjestelmä on omassa luokassaan. Auto on aiempaa matalampi ja leveämpi. Pinnan alle kätkeytyy tuoreinta koriosaamista: terästä ja alumiinia vahvistetaan ohjaamon pilareissa hiilikuidulla. Sisätilat näyttävät ja tuntuvat huippumoderneilta, mutta baijerilaiset perinteet ovat läsnä. Digitaalimittariston ulkoasu on perinteistä BMW:tä, ja instrumentit kätkeytyvät ohjauspyörän kokoisen kummun alle. Vahvaa sukunäköä Ratkaisut tekevät selvän tunnelmaeron BMW:n ja Mercedes-Benzin S-sarjan välille. 7-sarjassa tuntee matkustavansa automaailman eliitissä, siinä missä Mercedes-Benz S-sarja muistuttaa ylellistä loungea. Makuasioita. Edustusautoista on mahdotonta kirjoittaa mainitsematta Stuttgartin ylpeyttä S-sarjaa. BMW on tehnyt upeaa työtä. Ilmajousitettu 7-sarjalainen etenee lähes Mercedes-Benzin kaltaisella arvokkuudella. Ainoastaan karkeimpien teiden rengasmelu ja terävien poikittaissaumojen ilkeät tärähdykset jäävät suodattamatta. Ajettavuus kiehtoo Suuri ja mukava ylellisyyslaiva ei tietenkään haasta pikkusportteja käsiteltävyydessä, mutta silti sen ajettavuus kiehtoo. Ohjaus on edustusautoon sopivasti etäinen, mutta tarkkuus ja herkkyys miellyttävät. Samaa laadukkuutta huokuvaa sulavuutta aistii kaikissa hallintalaitteissa. Autoa on helppo ajaa sulavasti. Silkinpehmeästi käyvä suora kuusisylinterinen dieselmoottori yhdistettynä sulavaan automaattivaihteistoon sopii edusautoon. Vain automaattisen ryömimiseneston ajoittainen takertelu laskee hivenen tunnelmaa. Vaihtoehtoja riittää Koeajetun lyhytakselivälisen 730d:n hinnat alkavat 131 321 eurosta. Takatilat ovat väljät, mutteivät ylenpalttiset. Škodafanit riemuitkoon: Superb on tilavampi. BMW:n teknologiaherkut muistuttavat hintatasosta: takaistuimen keskikyynärnojan irrotettava Android-tabletti hallitsee istuimien hierontaa ja tunnelmavalaistusta. Reunapaikat säätyvät etuistuimien tavoin. Tarpeen tullen käsinojan voi kääntää pystyyn, jolloin istuimelle mahtuu kolmas matkustaja. Pitkäakselivälisen vaihtoehdon ylellisimmät istuinvaihtoehdot riittänevät vastaamaan kaikkiin ensimmäisen maailman mukavuusongelmiin. BMW:n 7-sarja on kiistatta automaailman parhaimmistoa: Mercedes-Benzin S-sarja on saanut todellisen vaihtoehdon – tietoviihdejärjestelmien käyttömukavuutta arvostaville tulokas saattaa jopa kiilata vanhan mestarin edelle. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 730d xDrive Hinta alkaen 173 738 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 195 kW (265 hv), 4000 r/min Vääntö 620 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 620 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 137 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle