4.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: viidennen sukupolven Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viides kerta toden sanoo. Hyvää: moottorin piheys, urheiluistuimet, uudet turvavarusteet, älyvalot. Huonoa: ohjaustunto, pääntila takana, kapeahko lastausaukko. Odotukset uuden Opel Astra:n suhteen ovat korkealla, onhan se ollut Suomessa kestosuosikki. Iän kartuttua Astran myynnin osuus mallistossa on laskenut viidennekseen Corsa- ja Mokka-mallien porskuttaessa. Tulokas on viidettä sukupolvea. Jos edeltäjäksi lasketaan 1936 esitelty Opel Kadett, kertyy sukupolvia 11. Slovakiassa koeajettu Astra saapuu Suomeen lokakuussa, farmarikorisena ensi huhtikuussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edeltäjää pienempi! Koeajon perusteella eväät suosion jatkumiselle ovat olemassa. Astra käy vastavirtaan, sillä malli on kooltaan edeltäjäänsä pienempi! Suurlujuusterästen käyttö on keventänyt aiempaa vääntöjäykempää koria. Astra 120–200 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Se on tehnyt hyvää ajettavuudelle, rivakkuudelle ja kulutukselle. Istuimet vakuuttavat Ohjaustuntuma ei yllä kaikkien kilpailijoiden tasolle. Keskialueella on tunnottomuutta, eikä ohjaus keskitä kovin määrätietoisesti. Koeajossa oli mahdollista koetella erinomaisia urheilullisia istuimia, jotka säätyvät sähköisesti myös selkänojan sivutuen tiukkuuden osalta. Lisäherkkuna tarjolla ovat hieronta ja viilennys. Takana väljää Pienentynyt koko ei tunnu matkustamossa. Edessä on hyvin hartiatilaa ja takana matkustavien jalkatilat ovat kasvaneet hitusen. Takaistuin on jämäkkä myös reunoistaan, joka ei ole laisinkaan yleistä tässä hinta- ja kokoluokassa. Takana istutaan matalalla, joten polvet nousevat ikävästi linkkuun. Jalkaterillä on väljää etuistuinten alla ja muutenkin, sillä lattia on lähes tasainen. Takaovi aukeaa laajalle. Kattolinja on sen verran matalalla, että autoon ja autosta käydessä saa olla nöyränä, jottei kallo kolahda karmiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi litrainen pihistelijä Ahdettujen moottorien katraan uuden 105 hevosvoiman yksilitraisen bensiinimoottorin keskikulutus manuaalivaihteistolla on 4,3 litraa satasella. Kolmisylinterinen tarjoaa 179 newtonmetriä vääntöä. Viisilovisella manuaalivaihteistolla hiilidioksipäästöt ovat 99 g/km. Epäileville kerrottakoon, että Astra kiihtyy pikkumoottorin viemänä 80–120 km/h 13 sekunnissa. Pihi moottori osoittautuu koeajossa pirteäksi tapaukseksi, joskin neljä aikuista miestä kyydissä meno käy selvästi tahmeammaksi. Työläämpi työskentely tuo korviin kolmisylinterisen karkeat käyntiäänet. Koeajetun Astran hinta on 21 264 euroa. Tuhannella lisäeurolla bensiinimoottori vaihtuu uudeksi 1,4 litraiseksi, joka suo käyttöön 125 hevosvoimaa. Tarjolle tulee myös väkevämpi (150 hv) versio. Näillä moottoreilla kulutus on 4,9 l/100 km. Myöhemmin vuonna 2016 tulee uusi 1,6-litrainen 200 hevosvoiman turbomoottori. Dieselit ovat 1,6 litraisia ja niitä on kolme tehoiltaan 95, 110 ja 136 hv. Kolmikon keskikulutus on 3,4–3,7 litraa sadalla kilometrillä. Varustetasoja on kaksi. Varustetason tai lisärahan avulla saa aiempaa enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Opel Eye -etukamera tunnistaa keskeiset liikennemerkit. Kaistavahti paimentaa terhakasti. Turvaa tuo edellä kulkevia ajoneuvoja tarkkaileva turvaväli-ilmaisin. Automaattinen hätäjarrutus kykenee peräänajon uhatessa seisauttamaan auton alle 40 km/h-nopeudesta. Hätäjarrutus toimii nopeuksilla 8–80 km/h. Suomen pimeisiin ajo-olosuhteisiin voi suositella älykkäitä mukautuvia ledvaloja, jotka osaavat kääntyä kaarteen mukaan, estää vastantulijoiden häikäisyn ja auttaa havaitsemaan liikennemerkit. Koeajo iltakahdeksalta osoittaa, että valokeilat säätyvät portaattomasti ja pitkälti ilman viiveitä. Älyvalot saa Innovation-varusteltuun autoon 949 euron hintaisena lisävarusteena. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Opel Astra 1.0 Ecotec Hinta alkaen 21 264 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5500 r/min Vääntö 170 Nm (1800–4250 r/min) Vääntö 170 Nm (1800–4250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?