4.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: viidennen sukupolven Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viides kerta toden sanoo. Hyvää: moottorin piheys, urheiluistuimet, uudet turvavarusteet, älyvalot. Huonoa: ohjaustunto, pääntila takana, kapeahko lastausaukko. Odotukset uuden Opel Astra:n suhteen ovat korkealla, onhan se ollut Suomessa kestosuosikki. Iän kartuttua Astran myynnin osuus mallistossa on laskenut viidennekseen Corsa- ja Mokka-mallien porskuttaessa.Tulokas on viidettä sukupolvea. Jos edeltäjäksi lasketaan 1936 esitelty Opel Kadett, kertyy sukupolvia 11. Slovakiassa koeajettu Astra saapuu Suomeen lokakuussa, farmarikorisena ensi huhtikuussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdeltäjää pienempi!Koeajon perusteella eväät suosion jatkumiselle ovat olemassa. Astra käy vastavirtaan, sillä malli on kooltaan edeltäjäänsä pienempi!Suurlujuusterästen käyttö on keventänyt aiempaa vääntöjäykempää koria. Astra 120–200 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Se on tehnyt hyvää ajettavuudelle, rivakkuudelle ja kulutukselle.Istuimet vakuuttavatOhjaustuntuma ei yllä kaikkien kilpailijoiden tasolle. Keskialueella on tunnottomuutta, eikä ohjaus keskitä kovin määrätietoisesti.Koeajossa oli mahdollista koetella erinomaisia urheilullisia istuimia, jotka säätyvät sähköisesti myös selkänojan sivutuen tiukkuuden osalta. Lisäherkkuna tarjolla ovat hieronta ja viilennys.Takana väljääPienentynyt koko ei tunnu matkustamossa. Edessä on hyvin hartiatilaa ja takana matkustavien jalkatilat ovat kasvaneet hitusen. Takaistuin on jämäkkä myös reunoistaan, joka ei ole laisinkaan yleistä tässä hinta- ja kokoluokassa.Takana istutaan matalalla, joten polvet nousevat ikävästi linkkuun. Jalkaterillä on väljää etuistuinten alla ja muutenkin, sillä lattia on lähes tasainen.Takaovi aukeaa laajalle. Kattolinja on sen verran matalalla, että autoon ja autosta käydessä saa olla nöyränä, jottei kallo kolahda karmiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi litrainen pihistelijäAhdettujen moottorien katraan uuden 105 hevosvoiman yksilitraisen bensiinimoottorin keskikulutus manuaalivaihteistolla on 4,3 litraa satasella. Kolmisylinterinen tarjoaa 179 newtonmetriä vääntöä. Viisilovisella manuaalivaihteistolla hiilidioksipäästöt ovat 99 g/km.Epäileville kerrottakoon, että Astra kiihtyy pikkumoottorin viemänä 80–120 km/h 13 sekunnissa. Pihi moottori osoittautuu koeajossa pirteäksi tapaukseksi, joskin neljä aikuista miestä kyydissä meno käy selvästi tahmeammaksi. Työläämpi työskentely tuo korviin kolmisylinterisen karkeat käyntiäänet.Koeajetun Astran hinta on 21 264 euroa. Tuhannella lisäeurolla bensiinimoottori vaihtuu uudeksi 1,4 litraiseksi, joka suo käyttöön 125 hevosvoimaa. Tarjolle tulee myös väkevämpi (150 hv) versio. Näillä moottoreilla kulutus on 4,9 l/100 km. Myöhemmin vuonna 2016 tulee uusi 1,6-litrainen 200 hevosvoiman turbomoottori.Dieselit ovat 1,6 litraisia ja niitä on kolme tehoiltaan 95, 110 ja 136 hv. Kolmikon keskikulutus on 3,4–3,7 litraa sadalla kilometrillä.Varustetasoja on kaksi. Varustetason tai lisärahan avulla saa aiempaa enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Opel Eye -etukamera tunnistaa keskeiset liikennemerkit. Kaistavahti paimentaa terhakasti.Turvaa tuo edellä kulkevia ajoneuvoja tarkkaileva turvaväli-ilmaisin. Automaattinen hätäjarrutus kykenee peräänajon uhatessa seisauttamaan auton alle 40 km/h-nopeudesta. Hätäjarrutus toimii nopeuksilla 8–80 km/h.Suomen pimeisiin ajo-olosuhteisiin voi suositella älykkäitä mukautuvia ledvaloja, jotka osaavat kääntyä kaarteen mukaan, estää vastantulijoiden häikäisyn ja auttaa havaitsemaan liikennemerkit.Koeajo iltakahdeksalta osoittaa, että valokeilat säätyvät portaattomasti ja pitkälti ilman viiveitä.Älyvalot saa Innovation-varusteltuun autoon 949 euron hintaisena lisävarusteena.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Opel Astra 1.0 Ecotec Hinta alkaen 21 264 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5500 r/min Vääntö 170 Nm (1800–4250 r/min) Vääntö 170 Nm (1800–4250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?