4.2.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Dacia Jogger – alle 2800 euroa per paikka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Dacia Jogger yhdistelee nerokkaalla tavalla kolme eri autoa, mutta pitäen hinnan kurissa. Lopputuloksena on Suomen edullisimmat 7 paikkaa. Romanialaismerkillä on pohdittu, kuinka rakentaa moderni perheauto. Muodikkaasta katumaasturista voisi ottaa maavaraa ja hieman korkeamman ajoasennon, farmarista mittasuhteet sekä käytettävyyden ja tila-autosta lähinnä ne 7 paikkaa. Tätä tarjoaa Dacia Jogger. Loppulaskukin on luultua pienempi.Täysin uusi malli on nimittäin saanut jo Suomen hinnat, jotka alkavat alta 18 000 euron. Mainittu 7 paikkaa tarjoava versio on tosin tuhatlappusen verran arvokkaampi. Pääsemme Ranskassa ensimmäistä kertaa uutuuden rattiin 1,0-litraisella bensiinimoottorilla, korkeimmalla varustetasolla ja seitsemällä istuimella varustettuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNuorekkaammin seikkailuunValmistaja halusi luoda uuden ilmeensä mukaisen nuorekkaamman ja muodikkaamman auton, joka kalskahtaa seikkailulle. Valoissa toistuu Y-kuvio ja täten joku voisi sanoa niiden muistuttavan hieman Volvoa. Edessä lähinnä tuon kirjaimen osalta, mutta takana pystyllä muodollaan.Mielenkiintoisiimpiin piirteisiin kuuluu kuljettajan takaa 40 millimetriä korotettu katto, joka mahdollistaa riittävän pääntilan kolmannelle rivillekin. Toisena seikkana Joggerin integroidut kattokaiteet on muunnettavissa hanskalokerosta löytyvällä työkalulla taakkatelineiksi. Sallittu kattokuorma on 80 kilogrammaa, mutta staattisessa tilanteessa katolla voi nukkua kaksikin aikuista sinne asennettavassa teltassa.Odotuksiakin uutudelle riittää, sillä sen pitää korvata kerralla kolme eri mallia. Logan MCV, Lodgy ja Dokkerin matkustajaversiot jäävät pois myyntivalikoimasta. Korvaaja on venytetty, muun muassa Cliosta tutulle, CMF-B-perusrakenteelle.Lähes 4,55 metrillä Jogger on Dacian malliston pisin tuote ja sen voi jo lukea C-segmenttiin. Joggerin 2,9 metrin akseliväli on suorastaan hulppea ja pyörät sijaitsevat auton kulmissa – jopa pidemmällä kuin monissa sähköautoissa. Maavaraakin on 200 millimetriä.Kuljettajan ajoasennon saa asialliseksi, ainakin kahdella korkeammalla varustetasolla, vaikka istuinosan kallistuksensäätöä ei ole saatavilla lisähinnastakaan. Edullisimmasta varustetasosta on karsittu ohjauspyörän pituussäätö pois. Toisella rivillä on suorastaan esimerkillinen reisituki aikuiselle. Polvitila loppuu ensin, mutta kolmekin keskimittaista aikuista mahtuu hyvin peräkkäin seitsemänpaikkaiseen versioon. Dacian lupaukset nimittäin pitävät paikkansa - kolmannelle riville mahtuu mukavasti keskimittainen aikuinen ja jopa 190 senttimetrinen voi siellä istua.Muunneltavuutta on mukavasti. Toinen istuinrivi on kaadettavissa kahdessa osassa (40/60) ja kolmannen rivin istuimet voi joko kaataa, tai nostaa kokonaan pois, yksittäin. Jälkimmäinen on helppoa ilman apukäsiä, sillä irrotettava istuin painaa vain 10 kilogrammaa. Tavaratila jää ymmärrettävästi seitsemällä matkustajalla lyhyeksi, mutta viidellä sitä on jo hulppeasti ja sopivasti istuimia kaatamalla pitkätkin esineet mahtuvat matkaan. Viisipaikkaiseen versioon on luotavissa istuimia kaatamalla yli 2000 litraa tavaratilaa.Dacia Jogger hölkkää mäkimaastossaVoimalinjoja on alkuun vain yksi ja Dacia haluaakin pitää vaihtoehdot vähissä selkeyden vuoksi. Vaihteistona on aina kuusipykäläinen manuaalivaihteisto.Konepellin alta löytyvä TCe 110 tarkoittaa kolmea sylinteriä ja 1,0 litran tilavuutta turboahtimella varustetussa bensiinimoottorissa. Huipputehoa on 81 kilowattia, eli mallimerkinnän verran hevosia, ja vääntöä 200 newtonmetriä.Jogger hölkkää helposti mäet ylös jopa Ranskan runsaissa korkeuseroissa ja koeajolla kulutus pyöri raskaalla kaasujalalla seitsemällä alkavissa lukemissa. Uusi Dacia ei yllätä ajettavuudellaan mihinkään suuntaan, sillä eteneminen on nykyautojen tapaan varmaa. Tarkemmat arviot saavat odottaa kotimaan koeajoa – erityisesti mahdollisen rengasmelun suhteen.Essential, Comfort, ExtremeOhjaamosta tulee mieleen Dacia Sandero Stepway ja tämä on valmistajalta tietoinen valinta. Kokonaisuus on selkeä ja yksinkertainen. Uuden Joggerin varustetasot on esitelty Moottorin verkossa jo aiemmin. Koeajoyksilömme on kattavimmin varusteltu Extreme, josta löytyy muun muassa automaatti-ilmastointi, taittopöydät toisen istuinrivin takapenkkiläisille, peruutuskamera sekä älyavainkortti. Näillä eväin varustelu on arvatenkin enemmän kuin riittävä ja tästä muodostuneekin maamme myydyin malli.Nelivetoinen Jogger olisi teoriassa mahdollista tehdä, mutta jäänee toteutumatta. Duster pitää paikkansa merkin nelivetoisena vaihtoehtona – ainakin toistaiseksi.Sen sijaan merkin ensimmäinen hybridimalli saadaan vuonna 2023 ja se tulee olemaan Cliosta tutulla E-Tech-täyshybridijärjestelmällä varustettu Jogger. Tuo auto tulee olemaan aina automaattivaihteinen ja voi siten avata Joggerin vaihtoehdoksi entistä useammalle. Näillä seikkailueväillä voi povata runsasta menestystä monenlaiseen eri tarpeeseen.Teksti ja kuvat: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin