24.3.2024

Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa

Kuva Aake Kinnunen
Renault Scenic E-tech sähköauto

Renault Scenic E-tech loikkaa täyssähkömallien maailmaan Meganen renkaanjäljissä. Takana on myös voitto Vuoden auto Euroopassa -kisasta.

Vuoden autoksi Euroopassa 2024 valittu Renault Scenic pohjaa täyssähköloikan jo aiemmin tehneen Méganen ideoihin. Pohjarakenteena on AmpR Medium ja Scenicin pienempi akkukoko on yhteinen Méganen kanssa, joskin Scenicin kohdalla akkukemiaa on päivitetty.

Renault Scenic E-tech sähköauto

Renault Scenicin voimalinjat on jaoteltu selkeästi. 60 kilowattitunnin akun yhteydessä on aina 125 kilowatin (170 hv) sähkömoottori ja sen WLTP-toimintamatka on 430 km. Pikalatausteho on 130 kW. 87 kilowattitunnin akun kohdalla sähkömoottorista saadaan 160 kW (218 hv), pikalatausteho on 150 kW ja WLTP-kilometrejä kertyy 625 km.

Renault Scenic E-tech sähköauto

Etuistuinten osalta tunnelma on tuttu Méganesta, joskin Sceniciä on kehitetty edelleen. OpenR Link pohjautuu jälleen Googlen palveluille, mutta Renault on tehnyt hyvää työtä esimerkiksi auton toimintamatkan esittämisessä eri tilanteissa.

Mallinimenä Scenic tuli tutuksi tila-autona ja ahdas uutukainen ei ole vieläkään. Takapenkin kyynärnojasta löytyy nyt kännykkätelineet, tavaratilaa on kiitettävästi ja Esprit Alpine -varusteasolla kaiken kruunaa repäisevä sininen lattiamatto.

Suomessa Renault Scenicin hinnat alkavat 41 390 eurosta ja asiakastoimitusten pitäisi alkaa kesäkuun puolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat