18.5.2024 Yleinen Maistiainen: Renault Trucks C 520 8×4 Tridem – digitalisaatio etenee Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Trucks on uudistanut raskaan kalustonsa ohjaamoja. Renault Trucks on lisännyt turvavarusteita ja näyttöruutuja T, C ja K-sarjojensa ohjaamoihin. Ulkoasua päivitettiin vasta pari vuotta sitten, se on kutakuinkin ennallaan. Kuskin näkymä on muuttunut enemmän, vaikka kojelaudan perusmuodot onkin säilytetty. Ratti on kokonaan uusi, aiempaa pienempi kehältään, mutta puolissa nappuloita on enemmän. Ratti säätyy kolmeen suuntaan yhtä poljinta painamalla.Ajoasentoa voi vaihtaa lokoisammaksi taajamasta maantielle siirtyessä. Mittaristo on muutettu räätälöitäväksi 12-tuumaiseksi näytöksi. Iso ruutu vaikuttaa vanhoihin mittareihin verrattuna pelkistetyn tyhjältä, osaa tiedoista joutuu selaamaan valikoiden takaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNappuloita säilytettyMonitoiminen kosketusnäyttö on sijoitettu hyvin kuljettajan ulottuville. Uusi android-käyttöliittymä on nopea ja toimintoja on aiempaa enemmän. Yhteyksiä ja viihdettä etsitään henkilöautojen tapaan, mutta auton perustoimintoja ei ole siirretty ruudun kautta käytettäviksi, vaan nappula-arsenaali on säilytetty. Navigaattorin ja radion lisäksi keskinäyttöä tulee vilkuiltua kameranäyttöjen takia. Kameroita on saatavilla kaikkiaan viisi mm. sivukatveiden, peruutusnäkymän, kuorman ja kääntöpöydän tarkkailuun.Lisääntynyt turvavarustelu on tuttua henkilöautoista, mm. liikennemerkkien tunnistaminen, kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus, rengaspaineiden ja –lämpötilan tarkkailu ovat nyt arkipäivää raskaassa kalustossakin. Satunnaisesti kuorma-autoilevalla henkilöautotoimittajalla varoituksia piisaa ulkomittoihin totutellessa, joku tutka voisi tarkkailla matalia siltojakin, sen verran läheltä jakausta siltojen kannet pyyhkivät.Mukavaa kyytiäLisävarusteena vakionopeudensäädin osaa hyödyntää navigaattorin maastonmuototietoja etsiessään optimaalista vauhtia ja vaihdetta. Siihen ei kyllä ollut tarvetta tyhjällä C-sarjan neliakselisella esittelyautolla ilman perävaunua.Volvon peruja oleva 12,8-litrainen 520-hevosvoimainen rivikuutonen ei edes hengästynyt tyhjäkäynnin tuntumassa puurtaessaan. Maksimi vääntömomentti 2550 Nm on käytössä tuhannesta kierroksesta alkaen. Sinällään ihan mainiosti toimiva 12-vaihteinen vaihderobotti tuntui toimissaan verkkaiselta sähkökuorma-autojen jälkeen. Lyhyellä lenkillä ei moitittavaa löydy, ilmajousitus tasoittaa rypyt ja äänitaso pysyy vaimeana. Nostettavan neljännen akselin sijainti takimmaisena (tridem) tekee liki 12-metrisestä rahtiautosta hämmästyttävän ketterän, joskin pitkän peräylityksen vuoksi takakulmia saa varoa tiukoissa käännöksissä. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.10.2024 Autonäyttely Pitäkää bändinne, nyt paluuvuorossa on Renault Twingo! 26.10.2024 Sähköautot Retrofuturistinen jakelupaku: Renault Estafette yhdistää Traficin kyvyt Clion ketteryyteen 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 28.10.2024 Autonäyttely Renaultin vetykonsepti Embleme suoriutuisi hiihtolomareissusta polttomoottorin tahtiin 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard – Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 ”E-Tech” 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä