18.5.2024 Yleinen Maistiainen: Renault Trucks C 520 8×4 Tridem – digitalisaatio etenee Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Trucks on uudistanut raskaan kalustonsa ohjaamoja. Renault Trucks on lisännyt turvavarusteita ja näyttöruutuja T, C ja K-sarjojensa ohjaamoihin. Ulkoasua päivitettiin vasta pari vuotta sitten, se on kutakuinkin ennallaan. Kuskin näkymä on muuttunut enemmän, vaikka kojelaudan perusmuodot onkin säilytetty. Ratti on kokonaan uusi, aiempaa pienempi kehältään, mutta puolissa nappuloita on enemmän. Ratti säätyy kolmeen suuntaan yhtä poljinta painamalla.Ajoasentoa voi vaihtaa lokoisammaksi taajamasta maantielle siirtyessä. Mittaristo on muutettu räätälöitäväksi 12-tuumaiseksi näytöksi. Iso ruutu vaikuttaa vanhoihin mittareihin verrattuna pelkistetyn tyhjältä, osaa tiedoista joutuu selaamaan valikoiden takaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNappuloita säilytettyMonitoiminen kosketusnäyttö on sijoitettu hyvin kuljettajan ulottuville. Uusi android-käyttöliittymä on nopea ja toimintoja on aiempaa enemmän. Yhteyksiä ja viihdettä etsitään henkilöautojen tapaan, mutta auton perustoimintoja ei ole siirretty ruudun kautta käytettäviksi, vaan nappula-arsenaali on säilytetty. Navigaattorin ja radion lisäksi keskinäyttöä tulee vilkuiltua kameranäyttöjen takia. Kameroita on saatavilla kaikkiaan viisi mm. sivukatveiden, peruutusnäkymän, kuorman ja kääntöpöydän tarkkailuun.Lisääntynyt turvavarustelu on tuttua henkilöautoista, mm. liikennemerkkien tunnistaminen, kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus, rengaspaineiden ja –lämpötilan tarkkailu ovat nyt arkipäivää raskaassa kalustossakin. Satunnaisesti kuorma-autoilevalla henkilöautotoimittajalla varoituksia piisaa ulkomittoihin totutellessa, joku tutka voisi tarkkailla matalia siltojakin, sen verran läheltä jakausta siltojen kannet pyyhkivät.Mukavaa kyytiäLisävarusteena vakionopeudensäädin osaa hyödyntää navigaattorin maastonmuototietoja etsiessään optimaalista vauhtia ja vaihdetta. Siihen ei kyllä ollut tarvetta tyhjällä C-sarjan neliakselisella esittelyautolla ilman perävaunua.Volvon peruja oleva 12,8-litrainen 520-hevosvoimainen rivikuutonen ei edes hengästynyt tyhjäkäynnin tuntumassa puurtaessaan. Maksimi vääntömomentti 2550 Nm on käytössä tuhannesta kierroksesta alkaen. Sinällään ihan mainiosti toimiva 12-vaihteinen vaihderobotti tuntui toimissaan verkkaiselta sähkökuorma-autojen jälkeen. Lyhyellä lenkillä ei moitittavaa löydy, ilmajousitus tasoittaa rypyt ja äänitaso pysyy vaimeana. Nostettavan neljännen akselin sijainti takimmaisena (tridem) tekee liki 12-metrisestä rahtiautosta hämmästyttävän ketterän, joskin pitkän peräylityksen vuoksi takakulmia saa varoa tiukoissa käännöksissä. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Honda haluaisi Renaultin ulos Nissanilta – ja miten käy Mitsubishin? 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 27.10.2024 Autonäyttely Pitäkää bändinne, nyt paluuvuorossa on Renault Twingo! 26.10.2024 Sähköautot Retrofuturistinen jakelupaku: Renault Estafette yhdistää Traficin kyvyt Clion ketteryyteen 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 4.4.2025 Uutinen Renault Austral kasvopesulla – uusi ilme ja enemmän äänieristystä 2.4.2025 Uutinen Nissan ja Renault vähentävät ristikytköstään – tavoitteena antaa Nissanille liikkumavaraa 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 26.2.2025 Koeajo Koeajo: Renault Masterin kuormaa ilokseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”