18.5.2024

Maistiainen: Renault Trucks C 520 8×4 Tridem – digitalisaatio etenee

Kuva Petri Munukka

Renault Trucks on uudistanut raskaan kalustonsa ohjaamoja.

Renault Trucks on lisännyt turvavarusteita ja näyttöruutuja T, C ja K-sarjojensa ohjaamoihin. Ulkoasua päivitettiin vasta pari vuotta sitten, se on kutakuinkin ennallaan.

Kuskin näkymä on muuttunut enemmän, vaikka kojelaudan perusmuodot onkin säilytetty. Ratti on kokonaan uusi, aiempaa pienempi kehältään, mutta puolissa nappuloita on enemmän. Ratti säätyy kolmeen suuntaan yhtä poljinta painamalla.

Ajoasentoa voi vaihtaa lokoisammaksi taajamasta maantielle siirtyessä. Mittaristo on muutettu räätälöitäväksi 12-tuumaiseksi näytöksi. Iso ruutu vaikuttaa vanhoihin mittareihin verrattuna pelkistetyn tyhjältä, osaa tiedoista joutuu selaamaan valikoiden takaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nappuloita säilytetty

Monitoiminen kosketusnäyttö on sijoitettu hyvin kuljettajan ulottuville. Uusi android-käyttöliittymä on nopea ja toimintoja on aiempaa enemmän. Yhteyksiä ja viihdettä etsitään henkilöautojen tapaan, mutta auton perustoimintoja ei ole siirretty ruudun kautta käytettäviksi, vaan nappula-arsenaali on säilytetty. Navigaattorin ja radion lisäksi keskinäyttöä tulee vilkuiltua kameranäyttöjen takia. Kameroita on saatavilla kaikkiaan viisi mm. sivukatveiden, peruutusnäkymän, kuorman ja kääntöpöydän tarkkailuun.

Lisääntynyt turvavarustelu on tuttua henkilöautoista, mm. liikennemerkkien tunnistaminen, kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus, rengaspaineiden ja –lämpötilan tarkkailu ovat nyt arkipäivää raskaassa kalustossakin.

Satunnaisesti kuorma-autoilevalla henkilöautotoimittajalla varoituksia piisaa ulkomittoihin totutellessa, joku tutka voisi tarkkailla matalia siltojakin, sen verran läheltä jakausta siltojen kannet pyyhkivät.

Mukavaa kyytiä

Lisävarusteena vakionopeudensäädin osaa hyödyntää navigaattorin maastonmuototietoja etsiessään optimaalista vauhtia ja vaihdetta. Siihen ei kyllä ollut tarvetta tyhjällä C-sarjan neliakselisella esittelyautolla ilman perävaunua.

Volvon peruja oleva 12,8-litrainen 520-hevosvoimainen rivikuutonen ei edes hengästynyt tyhjäkäynnin tuntumassa puurtaessaan. Maksimi vääntömomentti 2550 Nm on käytössä tuhannesta kierroksesta alkaen. Sinällään ihan mainiosti toimiva 12-vaihteinen vaihderobotti tuntui toimissaan verkkaiselta sähkökuorma-autojen jälkeen.

Lyhyellä lenkillä ei moitittavaa löydy, ilmajousitus tasoittaa rypyt ja äänitaso pysyy vaimeana. Nostettavan neljännen akselin sijainti takimmaisena (tridem) tekee liki 12-metrisestä rahtiautosta hämmästyttävän ketterän, joskin pitkän peräylityksen vuoksi takakulmia saa varoa tiukoissa käännöksissä.

Honda Nissan Mitsubishi fuusio holding

Honda haluaisi Renaultin ulos Nissanilta – ja miten käy Mitsubishin?

Renault Twingo E-tech konsepti

Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla

Volvo EX30 Euro NCAP

Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä

Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa

Renault Twingo E-tech Pariisi konsepti

Pitäkää bändinne, nyt paluuvuorossa on Renault Twingo!

Renault Estafette concept Pariisi

Retrofuturistinen jakelupaku: Renault Estafette yhdistää Traficin kyvyt Clion ketteryyteen

Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä

Käytetyt erikoisuudet: Renault Twingo, joka odottaa kesää ihan yhtä paljon kuin me kaikki

Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto

Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla

Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan

Renault 16 klassikko

Päivän kuva: Renault 16 perhefarkun prototyyppinä

Nimi muutettu: AMC GTA USA oli yritys saada Renault Alpine GTA Amerikan markkinoille, ennen kuin kohtalo puuttui peliin

Renault 5 E-tech Electric sähköauto koeajo

Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla

Renault Embleme Pariisi

Renaultin vetykonsepti Embleme suoriutuisi hiihtolomareissusta polttomoottorin tahtiin

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat