30.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Daytona 660 – erilainen, silti aito Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka moottorin lähtökohtana on nakumalli Tridentistä tuttu rivikolmonen, tekee lisäteho, urheilullisempi ajettavuus sekä katteet pyörästä aidon Daytonan, ei katettua Tridentiä. Triumph kasvattaa 660-kuutioisen rivikolmosen ympärille rakennettua tuoteperhettä, kun nakumalli Trident 660 ja crossoveriksi luokiteltava Tiger 660 saavat rinnalleen Daytona 660:n.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää kierroksia, lisää voimaaTridentin moottori on saanut uuden kampiakselin, sylinterikannen ja männät. Nokissa on kasvatettu nostoa ja pakoventtiilin kokoa kasvatettu. Maksimikierroslukua on nostettu 20 prosentilla 12 650 kierrokseen. Tridentiin verrattuna tehoa on 17 prosenttia enemmän eli 95 hevosvoimaa ja vääntölukemakin on kasvanut yhdeksän prosenttia 69 newtonmetriin. Uudet lukemat saadaan luonnollisesti Tridentin moottoria korkeammilla kierrosluvuilla.Koeajossa päästään kurvailemaan Alicanten alueen mutkateille, jotka ovat aivan Euroopan parhaita. Aluksi Daytonan ohjaustanko tuntuu turhan kapealta - siis aidon sporttipyörämäiseltä - mutta kun ominaisuuteen tottuu ja alkaa luottaa pyörän kääntyvän teräskaiteiden reunustamilla teillä juuri kuljettajan haluamalle ajolinjalle, niin ohjaustangon kapeus unohtuu nopeasti.Sport vaan ei supersportAjoasento on lähes supersport-luokan pyörien tapaan voimakkaasti eteen nojaava. Urheilullisuuden leimaa korostavat korkealle ja taakse sijoitetut jalkatapit, jolloin polvikulma on jo keskimittaisellakin kuljettajalla suhteellisen jyrkkä. Moottori laulaa hienosti ja vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä alkaen, jolloin rauhallisemmassa ajossa vaihteiden vaihtotarve on vähäinen. Jos haluaa edetä mahdollisimman urheilullisesti, silloin on syytä pitää kierrokset 7000: n paremmalla puolella ja vaihdesalkkua saa käyttää ahkerasti. Samalla kuljettaja alkaa kaivata kytkimettömän vaihdon sallivaa quickshifteriä, joka on saatavana lisävarusteena. Moottori pääsee oikeuksiinsa koeajossa myös siksi, että Daytona 660 osoittautuu ketteräksi käytökseltään ja jousituksen sekä jarrujen ominaisuudet on hiottu samalle tasolle suorituskyvyn kanssa, jolloin kokonaisuus on ihaltavan tasapainoinen. Arvostelussa on toki huomioitava sen suunnittelu katukäyttöön ja suhteellisen edullisen hinnan mukana tuomat perusjousitukset ja jarrut, eli kilpailunumeroa sen kylkiin on turha haaveilla.Erottuu kilpailijoistaUlkonäössä on selviä yhtymäkohtia muutama vuosi sitten mallistosta poistuneeseen Triumph Daytona 675 -malliin, eikä varmastikaan sattumalta. Katteiden muotoilu on puhdaslinjaista ja yksinkertaista, ja takakatteessa on tavoiteltu minimaalista kokoa. Daytona 660 ei kuitenkaan ole täyttämässä 675:n poistumisen jättämää aukkoa mallistossa. Uutuus ei ole suunnattu rata-ajoon, vaan enemmänkin katusportiksi, joka on urheilullisuudestaan huolimatta helppo hallita ja tekniikaltaan riittävän yksinkertainen, jotta hankintahinta ja käyttökulut pysyvät kurissa. Tälle tyylisuunnalle on hyvät perusteet, sillä äärimmäisten sporttipyörien kysyntä on lähes olematonta, kun taas katukäyttöön sporttisia malleja myydään hyvin, esimerkkeinä vaikka tuoreehkot Yamaha R7 ja Suzuki GSX-8R. Näihin verrattuna Daytona 660 tarjoaa enemmän tehoa mutta suunnilleen samalla hinnalla. Lisäksi Daytona 660 erottuu sillä, että se on luokkansa ensimmäinen ja ainoa kolmisylinterinen vaihtoehto.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: TriumphMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Scrambler 400X – hauskaa pienillä kuutioilla 29.6.2024 Koeajo Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja 15.6.2024 Moottoripyörät Triumph Speed Triple 1200 RR Breitling Limited Edition – vain 270 kappaleen erä 1.6.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed 400 – helppo ja hauska aloitusmalli 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 24.3.2024 Moottoripyörät Triumph Rocket 3 Storm – 182 hevosvoimaa ja 225 newtonmetriä 3.3.2024 Ajoneuvot Triumph täydentämässä Tiger-mallistoa suosikkiluokan seikkailupyörällä? 23.2.2024 Ajoneuvot Triumph Tiger 1200 -mallistoon odotettuja uudistuksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä