30.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Daytona 660 – erilainen, silti aito Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka moottorin lähtökohtana on nakumalli Tridentistä tuttu rivikolmonen, tekee lisäteho, urheilullisempi ajettavuus sekä katteet pyörästä aidon Daytonan, ei katettua Tridentiä. Triumph kasvattaa 660-kuutioisen rivikolmosen ympärille rakennettua tuoteperhettä, kun nakumalli Trident 660 ja crossoveriksi luokiteltava Tiger 660 saavat rinnalleen Daytona 660:n.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää kierroksia, lisää voimaaTridentin moottori on saanut uuden kampiakselin, sylinterikannen ja männät. Nokissa on kasvatettu nostoa ja pakoventtiilin kokoa kasvatettu. Maksimikierroslukua on nostettu 20 prosentilla 12 650 kierrokseen. Tridentiin verrattuna tehoa on 17 prosenttia enemmän eli 95 hevosvoimaa ja vääntölukemakin on kasvanut yhdeksän prosenttia 69 newtonmetriin. Uudet lukemat saadaan luonnollisesti Tridentin moottoria korkeammilla kierrosluvuilla.Koeajossa päästään kurvailemaan Alicanten alueen mutkateille, jotka ovat aivan Euroopan parhaita. Aluksi Daytonan ohjaustanko tuntuu turhan kapealta - siis aidon sporttipyörämäiseltä - mutta kun ominaisuuteen tottuu ja alkaa luottaa pyörän kääntyvän teräskaiteiden reunustamilla teillä juuri kuljettajan haluamalle ajolinjalle, niin ohjaustangon kapeus unohtuu nopeasti.Sport vaan ei supersportAjoasento on lähes supersport-luokan pyörien tapaan voimakkaasti eteen nojaava. Urheilullisuuden leimaa korostavat korkealle ja taakse sijoitetut jalkatapit, jolloin polvikulma on jo keskimittaisellakin kuljettajalla suhteellisen jyrkkä. Moottori laulaa hienosti ja vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä alkaen, jolloin rauhallisemmassa ajossa vaihteiden vaihtotarve on vähäinen. Jos haluaa edetä mahdollisimman urheilullisesti, silloin on syytä pitää kierrokset 7000: n paremmalla puolella ja vaihdesalkkua saa käyttää ahkerasti. Samalla kuljettaja alkaa kaivata kytkimettömän vaihdon sallivaa quickshifteriä, joka on saatavana lisävarusteena. Moottori pääsee oikeuksiinsa koeajossa myös siksi, että Daytona 660 osoittautuu ketteräksi käytökseltään ja jousituksen sekä jarrujen ominaisuudet on hiottu samalle tasolle suorituskyvyn kanssa, jolloin kokonaisuus on ihaltavan tasapainoinen. Arvostelussa on toki huomioitava sen suunnittelu katukäyttöön ja suhteellisen edullisen hinnan mukana tuomat perusjousitukset ja jarrut, eli kilpailunumeroa sen kylkiin on turha haaveilla.Erottuu kilpailijoistaUlkonäössä on selviä yhtymäkohtia muutama vuosi sitten mallistosta poistuneeseen Triumph Daytona 675 -malliin, eikä varmastikaan sattumalta. Katteiden muotoilu on puhdaslinjaista ja yksinkertaista, ja takakatteessa on tavoiteltu minimaalista kokoa. Daytona 660 ei kuitenkaan ole täyttämässä 675:n poistumisen jättämää aukkoa mallistossa. Uutuus ei ole suunnattu rata-ajoon, vaan enemmänkin katusportiksi, joka on urheilullisuudestaan huolimatta helppo hallita ja tekniikaltaan riittävän yksinkertainen, jotta hankintahinta ja käyttökulut pysyvät kurissa. Tälle tyylisuunnalle on hyvät perusteet, sillä äärimmäisten sporttipyörien kysyntä on lähes olematonta, kun taas katukäyttöön sporttisia malleja myydään hyvin, esimerkkeinä vaikka tuoreehkot Yamaha R7 ja Suzuki GSX-8R. Näihin verrattuna Daytona 660 tarjoaa enemmän tehoa mutta suunnilleen samalla hinnalla. Lisäksi Daytona 660 erottuu sillä, että se on luokkansa ensimmäinen ja ainoa kolmisylinterinen vaihtoehto.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: TriumphMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle 22.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Tiger Sport 800 – oikeasti sporttinen adventure 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 27.1.2025 Moottoripyörät Uusi Triumph Speed Triple 1200 RS lupaa terävämpää käsiteltävyyttä ja lisää tehoa 13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta 21.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Scrambler 400X – hauskaa pienillä kuutioilla 29.6.2024 Koeajo Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja 15.6.2024 Moottoripyörät Triumph Speed Triple 1200 RR Breitling Limited Edition – vain 270 kappaleen erä 1.6.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed 400 – helppo ja hauska aloitusmalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella