30.3.2024

Maistiainen: Triumph Daytona 660 – erilainen, silti aito Daytona

Vaikka moottorin lähtökohtana on nakumalli Tridentistä tuttu rivikolmonen, tekee lisäteho, urheilullisempi ajettavuus sekä katteet pyörästä aidon Daytonan, ei katettua Tridentiä.

Triumph kasvattaa 660-kuutioisen rivikolmosen ympärille rakennettua tuoteperhettä, kun nakumalli Trident 660 ja crossoveriksi luokiteltava Tiger 660 saavat rinnalleen Daytona 660:n.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää kierroksia, lisää voimaa

Tridentin moottori on saanut uuden kampiakselin, sylinterikannen ja männät. Nokissa on kasvatettu nostoa ja pakoventtiilin kokoa kasvatettu. Maksimikierroslukua on nostettu 20 prosentilla 12 650 kierrokseen. Tridentiin verrattuna tehoa on 17 prosenttia enemmän eli 95 hevosvoimaa ja vääntölukemakin on kasvanut yhdeksän prosenttia 69 newtonmetriin. Uudet lukemat saadaan luonnollisesti Tridentin moottoria korkeammilla kierrosluvuilla.

Koeajossa päästään kurvailemaan Alicanten alueen mutkateille, jotka ovat aivan Euroopan parhaita. Aluksi Daytonan ohjaustanko tuntuu turhan kapealta - siis aidon sporttipyörämäiseltä - mutta kun ominaisuuteen tottuu ja alkaa luottaa pyörän kääntyvän teräskaiteiden reunustamilla teillä juuri kuljettajan haluamalle ajolinjalle, niin ohjaustangon kapeus unohtuu nopeasti.

Sport vaan ei supersport

Ajoasento on lähes supersport-luokan pyörien tapaan voimakkaasti eteen nojaava. Urheilullisuuden leimaa korostavat korkealle ja taakse sijoitetut jalkatapit, jolloin polvikulma on jo keskimittaisellakin kuljettajalla suhteellisen jyrkkä. Moottori laulaa hienosti ja vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä alkaen, jolloin rauhallisemmassa ajossa vaihteiden vaihtotarve on vähäinen. Jos haluaa edetä mahdollisimman urheilullisesti, silloin on syytä pitää kierrokset 7000: n paremmalla puolella ja vaihdesalkkua saa käyttää ahkerasti. Samalla kuljettaja alkaa kaivata kytkimettömän vaihdon sallivaa quickshifteriä, joka on saatavana lisävarusteena. Moottori pääsee oikeuksiinsa koeajossa myös siksi, että Daytona 660 osoittautuu ketteräksi käytökseltään ja jousituksen sekä jarrujen ominaisuudet on hiottu samalle tasolle suorituskyvyn kanssa, jolloin kokonaisuus on ihaltavan tasapainoinen. Arvostelussa on toki huomioitava sen suunnittelu katukäyttöön ja suhteellisen edullisen hinnan mukana tuomat perusjousitukset ja jarrut, eli kilpailunumeroa sen kylkiin on turha haaveilla.

Erottuu kilpailijoista

Ulkonäössä on selviä yhtymäkohtia muutama vuosi sitten mallistosta poistuneeseen Triumph Daytona 675 -malliin, eikä varmastikaan sattumalta. Katteiden muotoilu on puhdaslinjaista ja yksinkertaista, ja takakatteessa on tavoiteltu minimaalista kokoa. Daytona 660 ei kuitenkaan ole täyttämässä 675:n poistumisen jättämää aukkoa mallistossa. Uutuus ei ole suunnattu rata-ajoon, vaan enemmänkin katusportiksi, joka on urheilullisuudestaan huolimatta helppo hallita ja tekniikaltaan riittävän yksinkertainen, jotta hankintahinta ja käyttökulut pysyvät kurissa. Tälle tyylisuunnalle on hyvät perusteet, sillä äärimmäisten sporttipyörien kysyntä on lähes olematonta, kun taas katukäyttöön sporttisia malleja myydään hyvin, esimerkkeinä vaikka tuoreehkot Yamaha R7 ja Suzuki GSX-8R. Näihin verrattuna Daytona 660 tarjoaa enemmän tehoa mutta suunnilleen samalla hinnalla. Lisäksi Daytona 660 erottuu sillä, että se on luokkansa ensimmäinen ja ainoa kolmisylinterinen vaihtoehto.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat