30.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Daytona 660 – erilainen, silti aito Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka moottorin lähtökohtana on nakumalli Tridentistä tuttu rivikolmonen, tekee lisäteho, urheilullisempi ajettavuus sekä katteet pyörästä aidon Daytonan, ei katettua Tridentiä. Triumph kasvattaa 660-kuutioisen rivikolmosen ympärille rakennettua tuoteperhettä, kun nakumalli Trident 660 ja crossoveriksi luokiteltava Tiger 660 saavat rinnalleen Daytona 660:n.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää kierroksia, lisää voimaaTridentin moottori on saanut uuden kampiakselin, sylinterikannen ja männät. Nokissa on kasvatettu nostoa ja pakoventtiilin kokoa kasvatettu. Maksimikierroslukua on nostettu 20 prosentilla 12 650 kierrokseen. Tridentiin verrattuna tehoa on 17 prosenttia enemmän eli 95 hevosvoimaa ja vääntölukemakin on kasvanut yhdeksän prosenttia 69 newtonmetriin. Uudet lukemat saadaan luonnollisesti Tridentin moottoria korkeammilla kierrosluvuilla.Koeajossa päästään kurvailemaan Alicanten alueen mutkateille, jotka ovat aivan Euroopan parhaita. Aluksi Daytonan ohjaustanko tuntuu turhan kapealta - siis aidon sporttipyörämäiseltä - mutta kun ominaisuuteen tottuu ja alkaa luottaa pyörän kääntyvän teräskaiteiden reunustamilla teillä juuri kuljettajan haluamalle ajolinjalle, niin ohjaustangon kapeus unohtuu nopeasti.Sport vaan ei supersportAjoasento on lähes supersport-luokan pyörien tapaan voimakkaasti eteen nojaava. Urheilullisuuden leimaa korostavat korkealle ja taakse sijoitetut jalkatapit, jolloin polvikulma on jo keskimittaisellakin kuljettajalla suhteellisen jyrkkä. Moottori laulaa hienosti ja vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä alkaen, jolloin rauhallisemmassa ajossa vaihteiden vaihtotarve on vähäinen. Jos haluaa edetä mahdollisimman urheilullisesti, silloin on syytä pitää kierrokset 7000: n paremmalla puolella ja vaihdesalkkua saa käyttää ahkerasti. Samalla kuljettaja alkaa kaivata kytkimettömän vaihdon sallivaa quickshifteriä, joka on saatavana lisävarusteena. Moottori pääsee oikeuksiinsa koeajossa myös siksi, että Daytona 660 osoittautuu ketteräksi käytökseltään ja jousituksen sekä jarrujen ominaisuudet on hiottu samalle tasolle suorituskyvyn kanssa, jolloin kokonaisuus on ihaltavan tasapainoinen. Arvostelussa on toki huomioitava sen suunnittelu katukäyttöön ja suhteellisen edullisen hinnan mukana tuomat perusjousitukset ja jarrut, eli kilpailunumeroa sen kylkiin on turha haaveilla.Erottuu kilpailijoistaUlkonäössä on selviä yhtymäkohtia muutama vuosi sitten mallistosta poistuneeseen Triumph Daytona 675 -malliin, eikä varmastikaan sattumalta. Katteiden muotoilu on puhdaslinjaista ja yksinkertaista, ja takakatteessa on tavoiteltu minimaalista kokoa. Daytona 660 ei kuitenkaan ole täyttämässä 675:n poistumisen jättämää aukkoa mallistossa. Uutuus ei ole suunnattu rata-ajoon, vaan enemmänkin katusportiksi, joka on urheilullisuudestaan huolimatta helppo hallita ja tekniikaltaan riittävän yksinkertainen, jotta hankintahinta ja käyttökulut pysyvät kurissa. Tälle tyylisuunnalle on hyvät perusteet, sillä äärimmäisten sporttipyörien kysyntä on lähes olematonta, kun taas katukäyttöön sporttisia malleja myydään hyvin, esimerkkeinä vaikka tuoreehkot Yamaha R7 ja Suzuki GSX-8R. Näihin verrattuna Daytona 660 tarjoaa enemmän tehoa mutta suunnilleen samalla hinnalla. Lisäksi Daytona 660 erottuu sillä, että se on luokkansa ensimmäinen ja ainoa kolmisylinterinen vaihtoehto.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: TriumphMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Scrambler 400X – hauskaa pienillä kuutioilla 29.6.2024 Koeajo Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja 15.6.2024 Moottoripyörät Triumph Speed Triple 1200 RR Breitling Limited Edition – vain 270 kappaleen erä 1.6.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed 400 – helppo ja hauska aloitusmalli 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 24.3.2024 Moottoripyörät Triumph Rocket 3 Storm – 182 hevosvoimaa ja 225 newtonmetriä 3.3.2024 Ajoneuvot Triumph täydentämässä Tiger-mallistoa suosikkiluokan seikkailupyörällä? 23.2.2024 Ajoneuvot Triumph Tiger 1200 -mallistoon odotettuja uudistuksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon