16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman myydyin pakettiauto VW Transporter on edennyt seitsemänteen sukupolveen. Ja nyt ollaan jännän äärellä. Volkswagen Transporterin edellinen kuudes sukupolvi ehti olla markkinoilla vuodesta 2006 saakka. Liki 20 vuotta on automallille pitkä aikakausi, etenkin ajassa, jossa automallit tuntuvat uudistuvan entistä kiivaammassa tahdissa.Kun kyseessä on maailman myydyin pakettiauto, on uudistuksessa pelissä paljon. VW on pitänyt pakumallinsa valmistuksen omana asianaan 75 vuoden ajan, mutta jatkossa se on yhteistyömalli Ford Transitin kanssa. Se jatkaa siis samaa linjaa kuin Amarok, Caddy ja liuta sähköautomalleja.Vaikka kyseessä onkin yhteistyömalli, lienee Transporter jatkossakin luokkansa kärkikahinoissa. Ja kokonaismyyntitilastossa lähin haastaja on useiden miljoonien myytyjen yksiköiden päässä.Transporter tulee saataville kaikilla voimalinjoilla, eli dieselinä, lataushybridinä ja täyssähkönä. Koska tonnipaku-luokka pelaa edelleen vahvasti perinteisen polttomoottorin varassa, tulevat dieselversiot olemaan niitä suosituimpia. Pakettiautoista kannettavalla pienellä verolla ero dieselin ja sähköisten voimalinjojen kanssa ei nimittäin ole samalla tavalla merkittävä kuin henkilöautoissa.Diesel-versioita on kolme: 81 kW, 110 kW ja 125 kW. Kaikki perustuvat samaan kaksilitraiseen moottoriin, ja miedointa versiota on saatavilla vain 6-vaihteisena manuaalina ja etuvetoisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttinen paku nelivedolla?Välimallin 110 kW tehoversion saa joko manuaalina tai automaattina ja etu- tai nelivetoisena. Tehomalli on puolestaan aina 8-vaihteisella automaattiaskilla ja nelivedolla varustettu. 125 kW (170 hv) ja 390 Nm vääntävä pakettiauto on voimakas työkaveri.Koeajolenkille oli tarjolla dieselmalliston huippuversio, eli nelivetoinen ja 170 hv sporttipaku. Vastaavia moottoreita on perinteisesti ollut tarjolla lähinnä henkilöautomallistoon, mutta suorituskyvystä ei ole haittaa työkäytössäkään. Tehokkain dieselmalli tuo pakulla ajamiseen uuden ulottuvuuden, sillä enää koppiautolla ei tarvitse odotella tien tukkeena. Myös ajettavuus on kohdallaan.Transporterissa on monta asiaa uudella tolalla, mutta pakettiauton konsepti on sinänsä ennallaan. Edelleen pääpaino on maksimaalisessa kuljetuskapasiteetissa, jonka äärellä ohjaamon istuinmukavuus on vähän niin ja näin. Tavaratilan seinä tulee nopeasti vastaan sopivaa ajoasentoa haettaessa.Hytin koon sijaan VW on halunnut panostaa tavaratilan pituuteen, ja se onkin pidempi kuin aiemmin. Pitkässä versiossa kuomatila on yli 3 metriä pitkä. Myös vetokyky on aiempaa parempi: 2800 kiloa.Hallintalaitteet edustavat henkilöautomaailmaa, ja enää pakettiauton kuskin ei tarvitse tyytyä antiikkiseen tietoviihteeseen. VW:stä löytyy Apple CarPlay, mikä on tätä nykyä perusvaatimus autossa. Myös turvallisuusvarusteet on päivitetty vastaamaan nykypäivää, mikä ei ole lainkaan pahitteeksi.Uuden Transporterin hinnat alkavat reilusta 43 000 eurosta ja nelivetoinen automaatti maksaa perusversiona hieman yli 56 000 euroa. Pitkän mallin nelivetoinen Transporter maksaa tuhat euroa lisää. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 20.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Hybrid - edelleen se varmempi vaihtoehto 19.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volvo julkisti ensimmäisen sähköautonsa - Volvo Elbil 1976 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 20.2.2025 Ajoneuvot Aikakausien läpi kulkeutunut kestosuosikki Volvo XC60 on jälleen saanut kevyen faceliftin 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille