16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman myydyin pakettiauto VW Transporter on edennyt seitsemänteen sukupolveen. Ja nyt ollaan jännän äärellä. Volkswagen Transporterin edellinen kuudes sukupolvi ehti olla markkinoilla vuodesta 2006 saakka. Liki 20 vuotta on automallille pitkä aikakausi, etenkin ajassa, jossa automallit tuntuvat uudistuvan entistä kiivaammassa tahdissa.Kun kyseessä on maailman myydyin pakettiauto, on uudistuksessa pelissä paljon. VW on pitänyt pakumallinsa valmistuksen omana asianaan 75 vuoden ajan, mutta jatkossa se on yhteistyömalli Ford Transitin kanssa. Se jatkaa siis samaa linjaa kuin Amarok, Caddy ja liuta sähköautomalleja.Vaikka kyseessä onkin yhteistyömalli, lienee Transporter jatkossakin luokkansa kärkikahinoissa. Ja kokonaismyyntitilastossa lähin haastaja on useiden miljoonien myytyjen yksiköiden päässä.Transporter tulee saataville kaikilla voimalinjoilla, eli dieselinä, lataushybridinä ja täyssähkönä. Koska tonnipaku-luokka pelaa edelleen vahvasti perinteisen polttomoottorin varassa, tulevat dieselversiot olemaan niitä suosituimpia. Pakettiautoista kannettavalla pienellä verolla ero dieselin ja sähköisten voimalinjojen kanssa ei nimittäin ole samalla tavalla merkittävä kuin henkilöautoissa.Diesel-versioita on kolme: 81 kW, 110 kW ja 125 kW. Kaikki perustuvat samaan kaksilitraiseen moottoriin, ja miedointa versiota on saatavilla vain 6-vaihteisena manuaalina ja etuvetoisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttinen paku nelivedolla?Välimallin 110 kW tehoversion saa joko manuaalina tai automaattina ja etu- tai nelivetoisena. Tehomalli on puolestaan aina 8-vaihteisella automaattiaskilla ja nelivedolla varustettu. 125 kW (170 hv) ja 390 Nm vääntävä pakettiauto on voimakas työkaveri.Koeajolenkille oli tarjolla dieselmalliston huippuversio, eli nelivetoinen ja 170 hv sporttipaku. Vastaavia moottoreita on perinteisesti ollut tarjolla lähinnä henkilöautomallistoon, mutta suorituskyvystä ei ole haittaa työkäytössäkään. Tehokkain dieselmalli tuo pakulla ajamiseen uuden ulottuvuuden, sillä enää koppiautolla ei tarvitse odotella tien tukkeena. Myös ajettavuus on kohdallaan.Transporterissa on monta asiaa uudella tolalla, mutta pakettiauton konsepti on sinänsä ennallaan. Edelleen pääpaino on maksimaalisessa kuljetuskapasiteetissa, jonka äärellä ohjaamon istuinmukavuus on vähän niin ja näin. Tavaratilan seinä tulee nopeasti vastaan sopivaa ajoasentoa haettaessa.Hytin koon sijaan VW on halunnut panostaa tavaratilan pituuteen, ja se onkin pidempi kuin aiemmin. Pitkässä versiossa kuomatila on yli 3 metriä pitkä. Myös vetokyky on aiempaa parempi: 2800 kiloa.Hallintalaitteet edustavat henkilöautomaailmaa, ja enää pakettiauton kuskin ei tarvitse tyytyä antiikkiseen tietoviihteeseen. VW:stä löytyy Apple CarPlay, mikä on tätä nykyä perusvaatimus autossa. Myös turvallisuusvarusteet on päivitetty vastaamaan nykypäivää, mikä ei ole lainkaan pahitteeksi.Uuden Transporterin hinnat alkavat reilusta 43 000 eurosta ja nelivetoinen automaatti maksaa perusversiona hieman yli 56 000 euroa. Pitkän mallin nelivetoinen Transporter maksaa tuhat euroa lisää. Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”