16.2.2025

Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa

Kuva Tuomas Rajala

Maailman myydyin pakettiauto VW Transporter on edennyt seitsemänteen sukupolveen. Ja nyt ollaan jännän äärellä.

Volkswagen Transporterin edellinen kuudes sukupolvi ehti olla markkinoilla vuodesta 2006 saakka. Liki 20 vuotta on automallille pitkä aikakausi, etenkin ajassa, jossa automallit tuntuvat uudistuvan entistä kiivaammassa tahdissa.

Kun kyseessä on maailman myydyin pakettiauto, on uudistuksessa pelissä paljon. VW on pitänyt pakumallinsa valmistuksen omana asianaan 75 vuoden ajan, mutta jatkossa se on yhteistyömalli Ford Transitin kanssa. Se jatkaa siis samaa linjaa kuin Amarok, Caddy ja liuta sähköautomalleja.

Vaikka kyseessä onkin yhteistyömalli, lienee Transporter jatkossakin luokkansa kärkikahinoissa. Ja kokonaismyyntitilastossa lähin haastaja on useiden miljoonien myytyjen yksiköiden päässä.

Transporter tulee saataville kaikilla voimalinjoilla, eli dieselinä, lataushybridinä ja täyssähkönä. Koska tonnipaku-luokka pelaa edelleen vahvasti perinteisen polttomoottorin varassa, tulevat dieselversiot olemaan niitä suosituimpia. Pakettiautoista kannettavalla pienellä verolla ero dieselin ja sähköisten voimalinjojen kanssa ei nimittäin ole samalla tavalla merkittävä kuin henkilöautoissa.

Diesel-versioita on kolme: 81 kW, 110 kW ja 125 kW. Kaikki perustuvat samaan kaksilitraiseen moottoriin, ja miedointa versiota on saatavilla vain 6-vaihteisena manuaalina ja etuvetoisena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sporttinen paku nelivedolla?

Välimallin 110 kW tehoversion saa joko manuaalina tai automaattina ja etu- tai nelivetoisena. Tehomalli on puolestaan aina 8-vaihteisella automaattiaskilla ja nelivedolla varustettu. 125 kW (170 hv) ja 390 Nm vääntävä pakettiauto on voimakas työkaveri.

Koeajolenkille oli tarjolla dieselmalliston huippuversio, eli nelivetoinen ja 170 hv sporttipaku. Vastaavia moottoreita on perinteisesti ollut tarjolla lähinnä henkilöautomallistoon, mutta suorituskyvystä ei ole haittaa työkäytössäkään. Tehokkain dieselmalli tuo pakulla ajamiseen uuden ulottuvuuden, sillä enää koppiautolla ei tarvitse odotella tien tukkeena. Myös ajettavuus on kohdallaan.

Transporterissa on monta asiaa uudella tolalla, mutta pakettiauton konsepti on sinänsä ennallaan. Edelleen pääpaino on maksimaalisessa kuljetuskapasiteetissa, jonka äärellä ohjaamon istuinmukavuus on vähän niin ja näin. Tavaratilan seinä tulee nopeasti vastaan sopivaa ajoasentoa haettaessa.

Hytin koon sijaan VW on halunnut panostaa tavaratilan pituuteen, ja se onkin pidempi kuin aiemmin. Pitkässä versiossa kuomatila on yli 3 metriä pitkä. Myös vetokyky on aiempaa parempi: 2800 kiloa.

Hallintalaitteet edustavat henkilöautomaailmaa, ja enää pakettiauton kuskin ei tarvitse tyytyä antiikkiseen tietoviihteeseen. VW:stä löytyy Apple CarPlay, mikä on tätä nykyä perusvaatimus autossa. Myös turvallisuusvarusteet on päivitetty vastaamaan nykypäivää, mikä ei ole lainkaan pahitteeksi.

Uuden Transporterin hinnat alkavat reilusta 43 000 eurosta ja nelivetoinen automaatti maksaa perusversiona hieman yli 56 000 euroa. Pitkän mallin nelivetoinen Transporter maksaa tuhat euroa lisää.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat