28.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhan X-Trailin kaltaista vetojuhtaa etsivä pettyy, mutta muita sutjakka kaupunkimaasturi viehättänee sitäkin enemmän. Hyvää: tilava viidelle, mukavuus, varustelu, taloudellisuus. Huonoa: ahdas seitsemälle, hento alavääntö, tehokkaamman dieselin puute. Siinä missä vanha Nissan X-Trail viihtyi metsäpoluilla ja mutakuopissa, uusi malli tuntuu sopivan kaupunkiviidakkoon. Nissan jatkaa mallistonsa viilaamista crossover-suuntaan: kulmikas maasturimaisuus vaihtuu menevämpiin linjoihin. Rajanveto tila-autoihin ja farmareihin hämärtyy. Tätä tukee myös etuvetoversioiden lisääntyminen nelivetojen rinnalla. X-Trail on rakennettu Qashqain perusrakenteelle ja korvaa mallistosta pois jäävän Qashqai +2:n. Nyt X-Trail on viitisen tonnia vastaavaa Qashqaita kalliimpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös seitsenpaikkaisena Uusi X-Trail on ulkomitoiltaan kutakuinkin ennallaan. Seitsenpaikkaiset kilpailijat ovat harvassa. Mitsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe ja Kia Sorento ovat hyvin samankokoisia. Lisävarusteena saa kaksi lisäpaikkaa. Näihin ulkomittoihin ei mikään valmistaja ole onnistunut loihtimaan kunnon tiloja seitsemälle. Niin mitoituksensa kuin sisäänkäyntinsäkin puolesta takimmaisin rivi sopii vain lapsille. Keskimmäisen rivin istuinta voi säätää pituussuunnassa ja myös selkänojan kallistuksesta voi tinkiä takimmaisen rivin hyväksi. Lattiatasoon taittuva istuin lisää monikäyttöisyyttä. Seitsemän istuinta käytössä tavaratila jää niukaksi, mutta viidelle tavaroineen tilaa on hulppeasti. Aluksi vain dieselinä Ainoa moottorivaihtoehto on 1,6-litrainen diesel. Siinä on saman verran tehoa ja vääntöä kuin vanhan mallin kaksilitraisessa, mutta litran nuukempana. Vaikka Renaultilta peräisin olevaa dieseliä on kehuttu Qashqain nokalla pirteäksi, painavampi X-Trail nelivetoisena ja vähänkään isommalla kuormalla tuntuu hengettömältä. Vetopainoksi luvataan 2 000 kiloa, mutta tuskin tästä karavaanarien suosikkia tulee. Ensi vuonna tuleva 1,6-bensiiniturbokaan ei muuttane tilannetta. Tähän asti X-Trail on aina ollut nelivetoinen, mutta uudessa mallissa etuvetoversion uskotaan houkuttavan yli puolta ostajista. Vetotavan lisäksi on mahdollista valita kuusivaihteisen manuaalivaihteiston ja portaattoman X-tronic-automaatin välillä. Nelivedon lisähinta on alle 4 000 euroa ja automaatista pitää pulittaa pari tuhatta euroa. Molempia ei saa, neliveto on aina manuaali. Tehokkaamman dieselnelivetoautomaatin poisjättämisellä Nissan antaa etumatkaa kilpailijoille. Kuuden litran tietämille asettuva kulutus on kokoluokan parhaimmistoa. Tuttu kuskin paikka Selvimmin sukulaisuus Qashqaihin paljastuu identtisestä kojelaudasta. Kehut vaimeasta ajomelusta ja luontevasta istuma-asennosta täsmäävät. Ohjaus on kevyt ja tarkkuudeltaan näppärä, mutta samalla tunnoltaan ohut reippaammassa kurvailussa. Varustetasot ovat muista Nissaneista tutut Visia, Acenta, Tekna ja Business 360. Kaksi edullisempaa sisältävät jo kaikki tavanomaiset varusteet, mutta kaksi ylellisempää varustelua erottavat Nissanin kilpailijoista uusilla Safety Shield -turvallisuusteknologioilla. Kosketusnäyttö, internet-yhteydet, 360 asteen kameranäkymä, kuskin vireydenvalvonta, liikennemerkkien tunnistus, kaukovalojen automaattinen vaihto, peräänajovaroitin hätäjarrutuksella, kaistavahti ja liikkuvien kohteiden tunnistus löytyvät usealta kilpailijaltakin, mutta niiden kohtuullinen hinnoittelu tuo ne kaikkien ulottuville. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen Nissan X-Trail 1.6 dCi 4WD Tekna Hinta alkaen 31 891 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 290 € Ajoneuvovero 121 €/ v Käyttövoimavero 461 €/ v Moottori 1 598 cm³, dieselrivimoottori, turboahdin, yhteispaineruiskutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 96 kW (130 hv), 4000 r/min Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km 6,2 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2706 mm Tavaratila: 135–1982 l Omamassa: 1615 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia