28.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhan X-Trailin kaltaista vetojuhtaa etsivä pettyy, mutta muita sutjakka kaupunkimaasturi viehättänee sitäkin enemmän. Hyvää: tilava viidelle, mukavuus, varustelu, taloudellisuus. Huonoa: ahdas seitsemälle, hento alavääntö, tehokkaamman dieselin puute. Siinä missä vanha Nissan X-Trail viihtyi metsäpoluilla ja mutakuopissa, uusi malli tuntuu sopivan kaupunkiviidakkoon.Nissan jatkaa mallistonsa viilaamista crossover-suuntaan: kulmikas maasturimaisuus vaihtuu menevämpiin linjoihin. Rajanveto tila-autoihin ja farmareihin hämärtyy. Tätä tukee myös etuvetoversioiden lisääntyminen nelivetojen rinnalla.X-Trail on rakennettu Qashqain perusrakenteelle ja korvaa mallistosta pois jäävän Qashqai +2:n. Nyt X-Trail on viitisen tonnia vastaavaa Qashqaita kalliimpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös seitsenpaikkaisenaUusi X-Trail on ulkomitoiltaan kutakuinkin ennallaan. Seitsenpaikkaiset kilpailijat ovat harvassa. Mitsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe ja Kia Sorento ovat hyvin samankokoisia.Lisävarusteena saa kaksi lisäpaikkaa. Näihin ulkomittoihin ei mikään valmistaja ole onnistunut loihtimaan kunnon tiloja seitsemälle. Niin mitoituksensa kuin sisäänkäyntinsäkin puolesta takimmaisin rivi sopii vain lapsille.Keskimmäisen rivin istuinta voi säätää pituussuunnassa ja myös selkänojan kallistuksesta voi tinkiä takimmaisen rivin hyväksi. Lattiatasoon taittuva istuin lisää monikäyttöisyyttä. Seitsemän istuinta käytössä tavaratila jää niukaksi, mutta viidelle tavaroineen tilaa on hulppeasti.Aluksi vain dieselinäAinoa moottorivaihtoehto on 1,6-litrainen diesel. Siinä on saman verran tehoa ja vääntöä kuin vanhan mallin kaksilitraisessa, mutta litran nuukempana.Vaikka Renaultilta peräisin olevaa dieseliä on kehuttu Qashqain nokalla pirteäksi, painavampi X-Trail nelivetoisena ja vähänkään isommalla kuormalla tuntuu hengettömältä.Vetopainoksi luvataan 2 000 kiloa, mutta tuskin tästä karavaanarien suosikkia tulee. Ensi vuonna tuleva 1,6-bensiiniturbokaan ei muuttane tilannetta.Tähän asti X-Trail on aina ollut nelivetoinen, mutta uudessa mallissa etuvetoversion uskotaan houkuttavan yli puolta ostajista. Vetotavan lisäksi on mahdollista valita kuusivaihteisen manuaalivaihteiston ja portaattoman X-tronic-automaatin välillä.Nelivedon lisähinta on alle 4 000 euroa ja automaatista pitää pulittaa pari tuhatta euroa. Molempia ei saa, neliveto on aina manuaali. Tehokkaamman dieselnelivetoautomaatin poisjättämisellä Nissan antaa etumatkaa kilpailijoille. Kuuden litran tietämille asettuva kulutus on kokoluokan parhaimmistoa.Tuttu kuskin paikkaSelvimmin sukulaisuus Qashqaihin paljastuu identtisestä kojelaudasta. Kehut vaimeasta ajomelusta ja luontevasta istuma-asennosta täsmäävät. Ohjaus on kevyt ja tarkkuudeltaan näppärä, mutta samalla tunnoltaan ohut reippaammassa kurvailussa.Varustetasot ovat muista Nissaneista tutut Visia, Acenta, Tekna ja Business 360. Kaksi edullisempaa sisältävät jo kaikki tavanomaiset varusteet, mutta kaksi ylellisempää varustelua erottavat Nissanin kilpailijoista uusilla Safety Shield -turvallisuusteknologioilla.Kosketusnäyttö, internet-yhteydet, 360 asteen kameranäkymä, kuskin vireydenvalvonta, liikennemerkkien tunnistus, kaukovalojen automaattinen vaihto, peräänajovaroitin hätäjarrutuksella, kaistavahti ja liikkuvien kohteiden tunnistus löytyvät usealta kilpailijaltakin, mutta niiden kohtuullinen hinnoittelu tuo ne kaikkien ulottuville.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen Nissan X-Trail 1.6 dCi 4WD Tekna Hinta alkaen 31 891 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 290 € Ajoneuvovero 121 €/ v Käyttövoimavero 461 €/ v Moottori 1 598 cm³, dieselrivimoottori, turboahdin, yhteispaineruiskutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 96 kW (130 hv), 4000 r/min Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km 6,2 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2706 mm Tavaratila: 135–1982 l Omamassa: 1615 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous