28.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhan X-Trailin kaltaista vetojuhtaa etsivä pettyy, mutta muita sutjakka kaupunkimaasturi viehättänee sitäkin enemmän. Hyvää: tilava viidelle, mukavuus, varustelu, taloudellisuus. Huonoa: ahdas seitsemälle, hento alavääntö, tehokkaamman dieselin puute. Siinä missä vanha Nissan X-Trail viihtyi metsäpoluilla ja mutakuopissa, uusi malli tuntuu sopivan kaupunkiviidakkoon.Nissan jatkaa mallistonsa viilaamista crossover-suuntaan: kulmikas maasturimaisuus vaihtuu menevämpiin linjoihin. Rajanveto tila-autoihin ja farmareihin hämärtyy. Tätä tukee myös etuvetoversioiden lisääntyminen nelivetojen rinnalla.X-Trail on rakennettu Qashqain perusrakenteelle ja korvaa mallistosta pois jäävän Qashqai +2:n. Nyt X-Trail on viitisen tonnia vastaavaa Qashqaita kalliimpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös seitsenpaikkaisenaUusi X-Trail on ulkomitoiltaan kutakuinkin ennallaan. Seitsenpaikkaiset kilpailijat ovat harvassa. Mitsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe ja Kia Sorento ovat hyvin samankokoisia.Lisävarusteena saa kaksi lisäpaikkaa. Näihin ulkomittoihin ei mikään valmistaja ole onnistunut loihtimaan kunnon tiloja seitsemälle. Niin mitoituksensa kuin sisäänkäyntinsäkin puolesta takimmaisin rivi sopii vain lapsille.Keskimmäisen rivin istuinta voi säätää pituussuunnassa ja myös selkänojan kallistuksesta voi tinkiä takimmaisen rivin hyväksi. Lattiatasoon taittuva istuin lisää monikäyttöisyyttä. Seitsemän istuinta käytössä tavaratila jää niukaksi, mutta viidelle tavaroineen tilaa on hulppeasti.Aluksi vain dieselinäAinoa moottorivaihtoehto on 1,6-litrainen diesel. Siinä on saman verran tehoa ja vääntöä kuin vanhan mallin kaksilitraisessa, mutta litran nuukempana.Vaikka Renaultilta peräisin olevaa dieseliä on kehuttu Qashqain nokalla pirteäksi, painavampi X-Trail nelivetoisena ja vähänkään isommalla kuormalla tuntuu hengettömältä.Vetopainoksi luvataan 2 000 kiloa, mutta tuskin tästä karavaanarien suosikkia tulee. Ensi vuonna tuleva 1,6-bensiiniturbokaan ei muuttane tilannetta.Tähän asti X-Trail on aina ollut nelivetoinen, mutta uudessa mallissa etuvetoversion uskotaan houkuttavan yli puolta ostajista. Vetotavan lisäksi on mahdollista valita kuusivaihteisen manuaalivaihteiston ja portaattoman X-tronic-automaatin välillä.Nelivedon lisähinta on alle 4 000 euroa ja automaatista pitää pulittaa pari tuhatta euroa. Molempia ei saa, neliveto on aina manuaali. Tehokkaamman dieselnelivetoautomaatin poisjättämisellä Nissan antaa etumatkaa kilpailijoille. Kuuden litran tietämille asettuva kulutus on kokoluokan parhaimmistoa.Tuttu kuskin paikkaSelvimmin sukulaisuus Qashqaihin paljastuu identtisestä kojelaudasta. Kehut vaimeasta ajomelusta ja luontevasta istuma-asennosta täsmäävät. Ohjaus on kevyt ja tarkkuudeltaan näppärä, mutta samalla tunnoltaan ohut reippaammassa kurvailussa.Varustetasot ovat muista Nissaneista tutut Visia, Acenta, Tekna ja Business 360. Kaksi edullisempaa sisältävät jo kaikki tavanomaiset varusteet, mutta kaksi ylellisempää varustelua erottavat Nissanin kilpailijoista uusilla Safety Shield -turvallisuusteknologioilla.Kosketusnäyttö, internet-yhteydet, 360 asteen kameranäkymä, kuskin vireydenvalvonta, liikennemerkkien tunnistus, kaukovalojen automaattinen vaihto, peräänajovaroitin hätäjarrutuksella, kaistavahti ja liikkuvien kohteiden tunnistus löytyvät usealta kilpailijaltakin, mutta niiden kohtuullinen hinnoittelu tuo ne kaikkien ulottuville.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen Nissan X-Trail 1.6 dCi 4WD Tekna Hinta alkaen 31 891 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 290 € Ajoneuvovero 121 €/ v Käyttövoimavero 461 €/ v Moottori 1 598 cm³, dieselrivimoottori, turboahdin, yhteispaineruiskutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 96 kW (130 hv), 4000 r/min Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km 6,2 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2706 mm Tavaratila: 135–1982 l Omamassa: 1615 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta