14.5.2014

Koeajo: Peugeot RCZ R

Tanakkaa matalalentoa ranskalaiseen tyyliin. Hyvää: ajotuntuma, 
teho-painosuhde. Huonoa: ajomukavuus, takatilat.

Jos vain yksi pitäisi valita, olisi se sana tanakka.

Tanakka kuvaa riittävän tarkasti räyhäkkään Peugeot RCZ R:n luonteen eri piirteet: yleisen ajofiiliksen, ratista sormenpäihin välittyvän ohjaustuntuman, voiman välittymisen tiehen, kaasupolkimen vasteen, kytkintuntuman, jarrujen tehon ja lihaksikkaan ulkonäön.

Uutuus vastaa ulkoiselta olemukseltaan paremmin auton luonnetta ja kykyjä, kuin perus-RCZ, jossa on tehoa vähintään 70 hevosvoimaa vähemmän.

RCZ R on matala auto, joka näyttää kauempaa ehkä vähän tylsähköltä Audi TT:ltä, mutta kuva muuttuu auton lähellä. Persoonallisuutta luovat muhkeasti pullistuvat rengaskotelot ja takaikkunan hauska aaltomaisuus.

Se tosin vääristää takanäkymät, mutta ei matalasta autosta muutoinkaan näe taakse kunnolla – eikä usein ole tarviskaan nähdä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Reipas tapaus

Kiihtyvyys on reipasta, vaikkei aivan ällistyttävää. Asvaltinnuolija kiihtyy nollasta sataan alta kuuden sekunnin. Kaasun polkaisua seuraa aluksi epäusko, kierrokset kohoavat, mutta vauhti lyhyehkön viiveen jälkeen.

Kyse on pitkälti poljintuntuman omaksumisesta, voimaa sinänsä on kevyelle katusportille riittävästi. Ja luistonrajoitin toteuttaa kuskin toiveet eli toivottu teho ei karkaa sutimisena vaan välittyy tiehen.

Muhkea vääntö on käytössä laajalla kierrosalueella, joten ajaminen on vaivatonta. Vaihdekepin käyttö on täsmällistä: liikkeet ovat lyhyitä ja vaihtohetket jouhevia.

Metkaa mutkateillä

Ärceezetaa on hauska viedä etenkin kuivilla ja mutkaisilla pikkuteillä. Auton painopiste on alhaalla ja käytös lievää yliohjautuvuutta lukuunottamatta ennakoitavaa.

Mitä enemmän vauhtia, sen parempi on ohjaustuntuma. Raideleveys on kasvanut perusmallia leveämpien vanteiden ansiosta. Se tekee hyvää ajotuntumalle: auto ei huojahtele sivusuunnassa, mutta vetelee toki pahimmissa urissa – ja niitä routakauden pahoinpitelyjen jäljiltä löytyy!

Tähän autoluokkaan kuuluu, että moottorin äänet kantavat matkustamoon. Oikean nilkan äkkinäinen suoristaminen tuottaa pakoputkien kautta rähähdyksen, joka takuuvarmasti kääntää päät.

Päitä kääntää myös näkyvät urheilulliset yksityiskohdat kuten kiinteä ja kookas takaspoileri, näyttävät vanteet ja punaiset jarrusatulat.

Tärinää Espalla

Bulevardisportti Helsingin ydinkeskustan mukulakivillä on yhtälö, joka täristää paikatkin hampaista. Taustalla ovat kova alusta, terävästi reagoiva jousitus ja rengastus (235/40 R 19).

Hidastetöyssyissä sa olla tarkkana, sillä R-malli on jousitukseltaan madallettu 10 millimetriä perusversioon verrattuna.

Takana matkustavalla ei juuri ole tilaa jaloille ja istuma-asento pakottaa polvet jyrkkään koukkuun. Takana istuva kolauttaa käännöksissä tämän tästä päänsä katon ylle voimakkaasti kaartuvaan takalasiin.

RCZ on käytännössä kaksipaikkainen auto. Taakse mahtuu kyllä treenikassi, muttei aikuismatkustaja ainakaan pitkiksi toveiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mustaa nahkaa

Sisällä on mustaa nahkaa, kuinkas muuten. Tikkaukset ovat näyttävät, ja sisäilme ylipäätään lähes ylellinen.

Viisarikello kojelaudan yläreunassa sopi hyvin muutoin urheilulliseen ja modernin ilmeeseen.

Etuistuimet näyttävät hyviltä, mutta ne saisivat tarjota jämäkämmän sivutuen.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Peugeot RCZ R

Hinta alkaen

54 377 €

Ajoneuvovero

128 €/ v

Moottori

1 598 cm³, Suorasuihkutusbensiinimoottori, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

199 kW (270 hv), 6000 r/min

Vääntö

330 Nm (1900-5500 r/min)

Vääntö

330 Nm (1900-5500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,9 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

8,4 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

145 g/km

Mitat

pituus 4294 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1352 mm, akseliväli 2596 mm
Tavaratila: 321 l
Omamassa: 1280 kg

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta / 100 000 km

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia