14.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot RCZ R Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Tanakkaa matalalentoa ranskalaiseen tyyliin. Hyvää: ajotuntuma, teho-painosuhde. Huonoa: ajomukavuus, takatilat. Jos vain yksi pitäisi valita, olisi se sana tanakka. Tanakka kuvaa riittävän tarkasti räyhäkkään Peugeot RCZ R:n luonteen eri piirteet: yleisen ajofiiliksen, ratista sormenpäihin välittyvän ohjaustuntuman, voiman välittymisen tiehen, kaasupolkimen vasteen, kytkintuntuman, jarrujen tehon ja lihaksikkaan ulkonäön. Uutuus vastaa ulkoiselta olemukseltaan paremmin auton luonnetta ja kykyjä, kuin perus-RCZ, jossa on tehoa vähintään 70 hevosvoimaa vähemmän. RCZ R on matala auto, joka näyttää kauempaa ehkä vähän tylsähköltä Audi TT:ltä, mutta kuva muuttuu auton lähellä. Persoonallisuutta luovat muhkeasti pullistuvat rengaskotelot ja takaikkunan hauska aaltomaisuus. Se tosin vääristää takanäkymät, mutta ei matalasta autosta muutoinkaan näe taakse kunnolla – eikä usein ole tarviskaan nähdä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Reipas tapaus Kiihtyvyys on reipasta, vaikkei aivan ällistyttävää. Asvaltinnuolija kiihtyy nollasta sataan alta kuuden sekunnin. Kaasun polkaisua seuraa aluksi epäusko, kierrokset kohoavat, mutta vauhti lyhyehkön viiveen jälkeen. Kyse on pitkälti poljintuntuman omaksumisesta, voimaa sinänsä on kevyelle katusportille riittävästi. Ja luistonrajoitin toteuttaa kuskin toiveet eli toivottu teho ei karkaa sutimisena vaan välittyy tiehen. Muhkea vääntö on käytössä laajalla kierrosalueella, joten ajaminen on vaivatonta. Vaihdekepin käyttö on täsmällistä: liikkeet ovat lyhyitä ja vaihtohetket jouhevia. Metkaa mutkateillä Ärceezetaa on hauska viedä etenkin kuivilla ja mutkaisilla pikkuteillä. Auton painopiste on alhaalla ja käytös lievää yliohjautuvuutta lukuunottamatta ennakoitavaa. Mitä enemmän vauhtia, sen parempi on ohjaustuntuma. Raideleveys on kasvanut perusmallia leveämpien vanteiden ansiosta. Se tekee hyvää ajotuntumalle: auto ei huojahtele sivusuunnassa, mutta vetelee toki pahimmissa urissa – ja niitä routakauden pahoinpitelyjen jäljiltä löytyy! Tähän autoluokkaan kuuluu, että moottorin äänet kantavat matkustamoon. Oikean nilkan äkkinäinen suoristaminen tuottaa pakoputkien kautta rähähdyksen, joka takuuvarmasti kääntää päät. Päitä kääntää myös näkyvät urheilulliset yksityiskohdat kuten kiinteä ja kookas takaspoileri, näyttävät vanteet ja punaiset jarrusatulat. Tärinää Espalla Bulevardisportti Helsingin ydinkeskustan mukulakivillä on yhtälö, joka täristää paikatkin hampaista. Taustalla ovat kova alusta, terävästi reagoiva jousitus ja rengastus (235/40 R 19). Hidastetöyssyissä sa olla tarkkana, sillä R-malli on jousitukseltaan madallettu 10 millimetriä perusversioon verrattuna. Takana matkustavalla ei juuri ole tilaa jaloille ja istuma-asento pakottaa polvet jyrkkään koukkuun. Takana istuva kolauttaa käännöksissä tämän tästä päänsä katon ylle voimakkaasti kaartuvaan takalasiin. RCZ on käytännössä kaksipaikkainen auto. Taakse mahtuu kyllä treenikassi, muttei aikuismatkustaja ainakaan pitkiksi toveiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mustaa nahkaa Sisällä on mustaa nahkaa, kuinkas muuten. Tikkaukset ovat näyttävät, ja sisäilme ylipäätään lähes ylellinen. Viisarikello kojelaudan yläreunassa sopi hyvin muutoin urheilulliseen ja modernin ilmeeseen. Etuistuimet näyttävät hyviltä, mutta ne saisivat tarjota jämäkämmän sivutuen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Peugeot RCZ R Hinta alkaen 54 377 € Ajoneuvovero 128 €/ v Moottori 1 598 cm³, Suorasuihkutusbensiinimoottori, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 199 kW (270 hv), 6000 r/min Vääntö 330 Nm (1900-5500 r/min) Vääntö 330 Nm (1900-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4294 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1352 mm, akseliväli 2596 mm Tavaratila: 321 l Omamassa: 1280 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan