14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 911 Turbo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos vain löytyy riittävästi rahaa, tarjolla on auto niin arkeen ja juhlaan. Jälkimmäistä vietetään radalla tai Saksan moottoriteillä liikenteen salliessa. Hyvää: legendan henki, ajettavuus, suorituskyky, kohtuullinen kulutus (suorituskykyyn nähden), tekniikka. Huonoa: hinta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnkohan yksikään toinen superurheiluauton suorituskyvyn omaava ohjus niin sopiva jokapäiväiseen käyttöön kuin Porsche 911 Turbo?Rata-autoilijat olivat 40 vuotta sitten Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyn Porsche 911 Turbon alkuperäinen kohderyhmä. Tarkoituksena oli valmistaa vain 400 autoa, jotta 260 hevosvoimainen 3,0-litraisella ahdetulla bokserikuutosella varustettu malli saataisiin luokiteltua.Kysyntä oli niin rajua, että tuotantomäärä moninkertaistui ja nyt on edetty jo seitsemänteen sukupolveen.Elektroniikan avullaPorsche esittelee uuden mallisarjan aina vaiheittain perusmallista alkaen. Nykyisen 911-mallisarjan (991) ensimmäiset yksilöt myytiin jo melkein kaksi vuotta sitten ja väliin ovat mahtuneet niin avomallit kuin nelivetoiset.Näihin päiviin saakka on valmistettu edellisen 997-mallisarjan Turboa, mutta nyt siirryttiin uuteen aikakauteen.Vaikka auton päälinjat ovat ennallaan, niin voidaan puhua täysin uudesta autosta. Akseliväli on kasvanut kymmenellä sentillä ja niin edessä kuin takana on viitisen senttiä enemmän raideväliä.Uusi Porsche 911 Turbo istuu tanakammin tiessä, mutta sen ohella alustan mittojen kasvu on tuonut lisää sisätilaa – ainakin etuistuimelle. Takatilat sopivat paremmin pakettien kuin ihmisten kuljettamiseen.Edellisessä 911 Turbossa ei ollut sen kummemmin moitittavaa, mutta uuteen on taiottu paljon lisää ominaisuuksia. Hienoja kirjainlyhenteet ovat joko vakio- tai lisävarusteita.Uutta on nelipyöräohjaus, joka tekee autosta kaupunkinopeuksissa ketterämmän ja suurissa nopeuksissa vakaamman. Alas laskeutuva etuhelma ja ylös nouseva takasiipi ovat Porschen termein adaptiivista aerodynamiikkaa, jonka vaikutuksen huomaa kuulemma kakkosella tai kolmosella alkavilla kolminumeroisilla nopeuksilla.Neliveto reagoi aiempaa nopeammin ja voimaa jaetaan tilanteen mukaan myös takapyörien kesken.Radalle ja raitilleAjoasennosta saa ihanteellisen istuimen 14 sähkösäädöllä. Ainoa vaihtoehto vaihteistoksi on tiptronic-kaksoiskytkinvaihteisto. Puritaanit voivat kaivata käsivalintaista, mutta nykyratkaisulla kiihdytys sujuu nopeammin ja kulutus on pienempi.Kulku on hiljaista ja 20-tuumaiset 35- ja 30-sarjan hyvin matalat renkaat huomioon ottaen yllättävän mukavaa. On vaikea uskoa, että moottorissa on 520 hevosvoimaa eli 20 enemmän kuin ennen.Totuus paljastuu, kun päästään taajaman ulkopuolelle ja oikean puoleisen polkimen voi ensimmäisen kerran painaa syvemmälle. Kiihtyvyys on kiitettävää.Valitsemalla sport chrono -paketin saa paljon ominaisuuksia, kuten hetkellisen ahdinten ylipaineen. Se hioo kiihdytysajasta nollasta sataan pari kymmenystä.Jos valitsee 911 Turbo S:n, nousee hinta yli 55 000 eurolla, mutta sille saa paljon vastinetta. Moottori kehittää 560 hevosvoimaa. Pysähtyminen on vielä turvallisempaa todella kookkailla levyillä varustettujen komposiittijarrujen ansiosta.Ja led-valot ovat vakiona. Oikeastaan koko hintaero koostuu varusteista, jotka ”perusmalliin” on ostettava lisävarusteena.Porsche 911 Turbo kuuluu niihin autoihin, joita ei haluaisi koeajon päätteeksi palauttaa. Auton tarjoamalla suorituskyvyllä ei ole Suomessa käyttöä, mutta riittävä suorituskyky on myös osa turvallisuutta.Ja mikäli lähtee radalle, Porche saa huononkin kuljettajan vaikuttamaan taitavalta.Teksti ja kuvat: Toni Jalovaara Porsche 911 turbo Hinta alkaen 274 092 € Ajoneuvovero 269 €/ v Moottori 3 800 cm³, bensiinimoottori, 2 ahdinta, 6 sylinteriä, 7v.-automaattivaihteisto, takaveto. Teho 383 kW (520 hv), 6600 r/min Vääntö 660 Nm (1950-6500 r/min) Vääntö 660 Nm (1950-6500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 315 km/h Kulutus l/ 100 km 13,2 (kaup.) / 7,7 (maant.) / NEDC-kulutus 9,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 227 g/km Mitat pituus 4506 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1296 mm, akseliväli 2450 mm Tavaratila: 150 + 260 l Omamassa: 1595 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen