22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BESV:in sähköavusteinen gravel-pyörä on vauhdikas pyörä kaikenlaiseen ajoon. Hollantilaisvalmistaja BESV on lanseerannut mallistoonsa myös ensimmäiset sähköavusteiset gravel-pyöränsä. BESV voi olla hieman tuntemattomampi merkki vielä sähköpyörien saralla, mutta monet muun merkkiset sähköpyörät tunnetaan esimerkiksi käyttämistään Darfonin akuista – Darfon ja BESV puolestaan kuuluvat samaan konserniin, BESV-pyörämerkin on perustanut Darfon Groupin toimitusjohtaja.BESV JGR 1.1 on pyörämerkin toinen sen kahdesta gravel-pyörästä. BESV:in toinen gravel-malli on JGR 1.3, joka on hieman edullisempi ja siinä on myös vähemmän ominaisuuksia. Esimerkiksi Bluetooth-ominaisuus puuttuu edullisemmasta mallista, JGR 1.1 -mallissa se on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToteutettu takanapamoottorillaBESV:in gravel-pyörät eroavat valtavirrasta siten, että niissä ei ole keskimoottoria, vaan ne käyttävät takanapamoottoria. Tällä tavalla hintaa saadaan myös hieman enemmän asiakasystävälliseksi ja samalla kevyemmäksi.Pyörässä on alumiinirunko ja etuhaarukka on hiilikuitua. Etujousitusta ei BESV:in gravel-malleissa ole.BESV JGR 1.1 -pyörän runko on hyvin sulavalinjainen. Koska runko on sulava ja solakka, sen uumeniin ei kovin isoa akkua mahdu. Energiasisältö BESV:in akussa on 360 wattituntia, mutta se riittää BESV:in tarpeisiin oikein mainiosti. Pyörällä voi ajaa usean tunnin vauhdikkaan lenkin, mutta silti virta akussa riittää. Akkun saa irroitettua pyörästä, niinkuin nykypyörissä yleensä. Ja mikä takanapamoottorisessa pyörässä on myös hyvä, se ei vastusta ajaessa yhtään, vaikka pyörästä loppuisi akku ajaessa. Pyörä on yhtä herkkä ajaa ilman sähköavustustakin.BESV:in takanapamoottori on myös erittäin hiljainen, sen ääntä tuskin kuulee.Pyörä kulkee myös sen vuoksi hyvin pienellä energialla, sillä sähkömoottorin maksimivääntö on vain 40 newtonmetriä. Se riittää kuitenkin oikein mainiosti siihen, mitä sähkö-gravelilta monesti haetaan – vauhtikkaita lenkkejä ja sulavaa työmatkaa. BESV JGR 1.1 taipuu erinomaisesti vaikka työmatkatempoon, se on ennen kaikkea aktiivisen ajajan pyörä.Luonteva avustusPyörän sähköavustuksen tuntee hyvin vauhdikkailla sorapoluilla. Välillä esimerkiksi ylämäkeen ajaessa oikein tuntee, kuinka takanapaan sijoitettu moottori työntää pyörää ja pyöräilijää vauhdikkaasti ylämäkeen. Avustus ei ole kuitenkaan liiallisen voimakasta, vaan juuri sopivaa, joka auttaa myös pitämään sykkeet kurissa vaihtelevassa maastossa. Avustus BESV:issä on hyvin luonteva. Sähköpyöräilyn etu esimerkiksi peruskunnon kehittämisen näkökulmasta on juuri se, että sillä saa karsittua erilaiset sykepiikit pois. Voimansiirtona BESV:issä on Shimanon GRX-sarja, joka on nimenomaan suunniteltu graveliin ja tässäkin pyörässä se toimii hyvin. Jarrut ovat myös samaa sarjaa, takana pyörässä on 160-millinen levy ja edessä 180-millinen. Kaksimäntäisillä sylintereillä ne takaavat pyörälle riiittävän pysäytyskyvyn. Pyörän 40-milliä leveä rengastus on myös gravel-pyörään passeli, Maxxis-merkin Rambler-malli toimii hyvin soralla, mutta sen on riittävän rullaava myös asfaltille, jos pyörällä haluaa taivaltaa työmatkaa.Jäykkä runko välittää hyvin voimaaJGR:n runko tuntuu myös aika jäykältä, joka on siinä mielessä hyvä asia, että se soveltuu senkin puolesta vauhdikkaaseen ajoon, se välittää voimaa erinomaisen hyvin. Hiilikuituinen etuhaarukka suodattaa epätasaisuuksia vähän, mutta ei tietenkään niin paljoa, kuin jos pyörä olisi varustettu joustohaarukalla. Epätasaisella kivikkoisella polulla vauhdikkaasti ajaessa etujousituksen puutteen huomaa. Pyörän etupää lähtee pompottamaan, jonka myötä ohjattavuus ja pito hieman kärsivät. Isoimmat iskut saattavat lyödä ajajan käsille.Etuhaarukan puuttuminen on toki myös hintakysymyskin, nyt pyörän hinta on saatu pidettyä alle 4 500 euron. Etujoustolla varustettuna pyörä olisi ehkä enemmän sellaiselle ajajalle suunnattu, joka haluaa mennä sillä välillä myös sorapolkujen ulkopuolelle. Nyt BESV:in kokoonpano on ihanteellisimmillaan sorateillä ja myös asfaltilla – eikä se ole ihan niin kyvykäs maastoon kuin mitä monet gravelit ovat.BESV:in sähkö-gravel on varsin onnistunut, ja se tyydyttää vaativammankin pyöräilijän tarpeita. Se on nimenomaan urheilullinen ja vauhdikas pyörä myös ajoasentonsa puolesta, mutta suunnattu enemmän tasaisemmille pinnoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tuntuu täysin luomupyörältä ilman sähköä Ergonomia Urheilullisuus Ei kovin kyvykäs maastoon BESV JGR 1.1 SÄHKÖMOOTTORI Bafang, 250 W, 40 Nm Sähkömoottorin ohjain Darfon Bluetooth-liitettävyys Akku Darfon 360 Wh Vaihteisto Shimano GRX RD-RX812, 11v, Shimano Deore CS-M5100, 11v, 11-42T takapakka Kampisarja Samox EC38-F13-ISIS, 40T Ketju KMC e11Turbo Runko alumiini 6061 Rungon koko S, M, L, XL Etuhaarukka BESV gravel-hiilikuitu Ohjaustanko 3D droppitanko, 6066-alumiinia, sweep: 5 astetta Jarrut Shimano GRX RX400, 2-mäntäinen, 180 mm / 160 mm Istuin Selle Italia X3 eBike Rengaskoko 27” Renkaat Maxxis Rambler 700x40c Vanteet Formula RX-512, Formula XRD-522 Massa 16,8 kg Takuu runko ja sähköjärjestelmä 2 v, muut osat 1 v Hinta 4 449 € Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! 5.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Centurion Image E – retromeininkiä kaupunkifiilistelyyn 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi