22.11.2024

Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon

Kuva Jussi Partanen

BESV:in sähköavusteinen gravel-pyörä on vauhdikas pyörä kaikenlaiseen ajoon.

Hollantilaisvalmistaja BESV on lanseerannut mallistoonsa myös ensimmäiset sähköavusteiset gravel-pyöränsä. BESV voi olla hieman tuntemattomampi merkki vielä sähköpyörien saralla, mutta monet muun merkkiset sähköpyörät tunnetaan esimerkiksi käyttämistään Darfonin akuista – Darfon ja BESV puolestaan kuuluvat samaan konserniin, BESV-pyörämerkin on perustanut Darfon Groupin toimitusjohtaja.

BESV JGR 1.1 on pyörämerkin toinen sen kahdesta gravel-pyörästä. BESV:in toinen gravel-malli on JGR 1.3, joka on hieman edullisempi ja siinä on myös vähemmän ominaisuuksia. Esimerkiksi Bluetooth-ominaisuus puuttuu edullisemmasta mallista, JGR 1.1 -mallissa se on.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toteutettu takanapamoottorilla

BESV:in gravel-pyörät eroavat valtavirrasta siten, että niissä ei ole keskimoottoria, vaan ne käyttävät takanapamoottoria. Tällä tavalla hintaa saadaan myös hieman enemmän asiakasystävälliseksi ja samalla kevyemmäksi.

Pyörässä on alumiinirunko ja etuhaarukka on hiilikuitua. Etujousitusta ei BESV:in gravel-malleissa ole.

BESV JGR 1.1 -pyörän runko on hyvin sulavalinjainen. Koska runko on sulava ja solakka, sen uumeniin ei kovin isoa akkua mahdu. Energiasisältö BESV:in akussa on 360 wattituntia, mutta se riittää BESV:in tarpeisiin oikein mainiosti. Pyörällä voi ajaa usean tunnin vauhdikkaan lenkin, mutta silti virta akussa riittää. Akkun saa irroitettua pyörästä, niinkuin nykypyörissä yleensä. Ja mikä takanapamoottorisessa pyörässä on myös hyvä, se ei vastusta ajaessa yhtään, vaikka pyörästä loppuisi akku ajaessa. Pyörä on yhtä herkkä ajaa ilman sähköavustustakin.

BESV:in takanapamoottori on myös erittäin hiljainen, sen ääntä tuskin kuulee.

Pyörä kulkee myös sen vuoksi hyvin pienellä energialla, sillä sähkömoottorin maksimivääntö on vain 40 newtonmetriä. Se riittää kuitenkin oikein mainiosti siihen, mitä sähkö-gravelilta monesti haetaan – vauhtikkaita lenkkejä ja sulavaa työmatkaa. BESV JGR 1.1 taipuu erinomaisesti vaikka työmatkatempoon, se on ennen kaikkea aktiivisen ajajan pyörä.

Luonteva avustus

Pyörän sähköavustuksen tuntee hyvin vauhdikkailla sorapoluilla. Välillä esimerkiksi ylämäkeen ajaessa oikein tuntee, kuinka takanapaan sijoitettu moottori työntää pyörää ja pyöräilijää vauhdikkaasti ylämäkeen. Avustus ei ole kuitenkaan liiallisen voimakasta, vaan juuri sopivaa, joka auttaa myös pitämään sykkeet kurissa vaihtelevassa maastossa. Avustus BESV:issä on hyvin luonteva. Sähköpyöräilyn etu esimerkiksi peruskunnon kehittämisen näkökulmasta on juuri se, että sillä saa karsittua erilaiset sykepiikit pois.

Voimansiirtona BESV:issä on Shimanon GRX-sarja, joka on nimenomaan suunniteltu graveliin ja tässäkin pyörässä se toimii hyvin. Jarrut ovat myös samaa sarjaa, takana pyörässä on 160-millinen levy ja edessä 180-millinen. Kaksimäntäisillä sylintereillä ne takaavat pyörälle riiittävän pysäytyskyvyn. Pyörän 40-milliä leveä rengastus on myös gravel-pyörään passeli, Maxxis-merkin Rambler-malli toimii hyvin soralla, mutta sen on riittävän rullaava myös asfaltille, jos pyörällä haluaa taivaltaa työmatkaa.

Jäykkä runko välittää hyvin voimaa

JGR:n runko tuntuu myös aika jäykältä, joka on siinä mielessä hyvä asia, että se soveltuu senkin puolesta vauhdikkaaseen ajoon, se välittää voimaa erinomaisen hyvin. Hiilikuituinen etuhaarukka suodattaa epätasaisuuksia vähän, mutta ei tietenkään niin paljoa, kuin jos pyörä olisi varustettu joustohaarukalla. Epätasaisella kivikkoisella polulla vauhdikkaasti ajaessa etujousituksen puutteen huomaa. Pyörän etupää lähtee pompottamaan, jonka myötä ohjattavuus ja pito hieman kärsivät. Isoimmat iskut saattavat lyödä ajajan käsille.

Etuhaarukan puuttuminen on toki myös hintakysymyskin, nyt pyörän hinta on saatu pidettyä alle 4 500 euron. Etujoustolla varustettuna pyörä olisi ehkä enemmän sellaiselle ajajalle suunnattu, joka haluaa mennä sillä välillä myös sorapolkujen ulkopuolelle. Nyt BESV:in kokoonpano on ihanteellisimmillaan sorateillä ja myös asfaltilla – eikä se ole ihan niin kyvykäs maastoon kuin mitä monet gravelit ovat.

BESV:in sähkö-gravel on varsin onnistunut, ja se tyydyttää vaativammankin pyöräilijän tarpeita. Se on nimenomaan urheilullinen ja vauhdikas pyörä myös ajoasentonsa puolesta, mutta suunnattu enemmän tasaisemmille pinnoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Tuntuu täysin luomupyörältä ilman sähköä
  • Ergonomia
  • Urheilullisuus
  • Ei kovin kyvykäs maastoon

BESV JGR 1.1

SÄHKÖMOOTTORI Bafang, 250 W, 40 Nm

Sähkömoottorin ohjain Darfon Bluetooth-liitettävyys

Akku Darfon 360 Wh

Vaihteisto Shimano GRX RD-RX812, 11v, Shimano Deore CS-M5100, 11v, 11-42T takapakka

Kampisarja Samox EC38-F13-ISIS, 40T

Ketju KMC e11Turbo

Runko alumiini 6061

Rungon koko S, M, L, XL

Etuhaarukka BESV gravel-hiilikuitu

Ohjaustanko 3D droppitanko, 6066-alumiinia, sweep: 5 astetta

Jarrut Shimano GRX RX400, 2-mäntäinen, 180 mm / 160 mm

Istuin Selle Italia X3 eBike

Rengaskoko 27”

Renkaat Maxxis Rambler 700x40c

Vanteet Formula RX-512, Formula XRD-522

Massa 16,8 kg

Takuu runko ja sähköjärjestelmä 2 v, muut osat 1 v

Hinta 4 449 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat