27.5.2023

Kuluttajien mielestä Toyota pakenee vastuutaan valmistusvirheestään – ”Aion viedä asian niin pitkälle kuin tarve”

Hybridihaaste Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid

Kuluttajat ovat sitä mieltä, että Toyota yrittää laittaa Toyota Corollan lämmönvaihtimen valmistusvirheen kuluttajien maksettavaksi.

Kaksilitraisella moottorilla varustetut Toyota Corolla -hybridiautot kärsivät vakavasta valmistusvirheestä, jonka korjaaminen maksaa yli 2 000 euroa. Moottori kertoi asiasta ensimmäisen kerran runsas kuukausi sitten. Tämän jälkeen Moottorin toimitukseen on myös tullut paljon yhteydenottoja Toyota Corolla -merkkisten autojen omistajilta.

Moottorin saamien yhteydenottojen sekä muiden todennettujen tapauksien perusteella kysymyksessä vaikuttaisi olevan laaja ongelma. Kun asiaa ensimmäisen kerran Toyotan maahantuonnista kysyttiin, Moottorille kerrottiin, että Toyotan tiedossa on ”joitain tapauksia”.

Pelkästään Moottoriin tulleiden yhteydenottojen ja toimituksen muuten todentamien tapausten lukumäärä on kymmeniä. Toyotan maahantuonnista on sittemmin kerrottu Moottorille, että heidän tiedossaan Suomessa on tällä hetkellä 101 tapausta. Maahantuojan mukaan asiassa ei ole tulossa näillä näkymin takaisinkutsukampanjaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuluttajien mielestä Toyota pakoilee vastuutaan

Moottoriin yhteyttä ottaneet kuluttajat ovat vahvasti – ja myös poikkeuksetta sitä mieltä, että Toyota pakoilee vastuutaan asiassa.

Esimerkiksi Moottoriin yhteydessä ollut Pohjois-Suomessa asuva kuluttaja sanoo suoraan, että Toyota yrittää vierittää kustannukset omista ongelmistaan ja virheistään kuluttajalle. Hän on tehnyt asiasta reklamaation auton myyjäliikkeelle, maahantuojalle ja valmistajalle.

– Aion viedä asian tarvittaessa niin pitkälle kuin tilanne vaatii. Kyseessä on valmistusvika eli tuotteessa on kiistaton virhe, mutta Toyota yrittää pestä kätensä vastuusta, kuluttaja sanoo Moottorille.

Asian käsittely on vielä kesken eikä pohjoissuomalainen Toyota-autoilija ole saanut esimerkiksi mitään vastausta Toyotan Euroopan pääkonttorista.

Vika ilmeni 50 000 kilometrin jälkeen

Myös kuluttajaviranomainen on saanut yhteydenottoja Toyotan lämmönvaihtimeen liittyen. Kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen vahvisti aiemmin Moottorille, että tapauksissa vaikuttaisi olevan selvästi kyse ennenaikaisista vikaantumisista.

Moottoriin yhteyttä ottaneella Pohjois-Suomessa asuvalla kuluttajalla on hieman yli 50 000 kilometriä ajettu Toyota Corolla. Lämmönvaihtimen vika ilmeni kuusi kuukautta takuun umpeutumisen jälkeen.

– Auto ostettu uutena ja olemme auton ensimmäiset omistajat. Auto alkoi pukkaamaan kylmää ilmaa ja veimme sen huoltoon, jolloin huollon väki totesi heti tietävänsä ongelman. Kertoivat suoraan, että kyse on valmistusviasta, kuluttaja kertoo Moottorille.

Toinen Moottoria lähestynyt kuluttaja puolestaan kertoo, että Toyota-edustajan toiminta tapaukseen liittyen on ollut tähän mennessä todella ala-arvoista. Selkeät valmistusvirheet ja tyyppiviat pitäisi tämän ikäisistä autoista korjata ilman suurempaa vääntöä, kuluttaja sanoo Moottorille.

Hänellä on kesäkuussa 2019 ensirekisteröity Toyota Corolla, josta on takuu umpeutunut. Auton jäähdytinjärjestelmän paisuntasäiliön hän huomasi olevan keväällä tyhjä, kun hän lisäsi autoon tuulilasinpesunestettä.

– Tiedustelin huoltoneuvojalta, osaisiko hän kertoa mistä jäähdytysnesteen katoaminen johtuu, koska itse en ollut havainnut auton jättävän lammikkoa alleen paikallaan seisoessa. Huoltoneuvoja leikki tässä vaiheessa täysin tietämätöntä ja totesi vain, että varataan autollesi tarkastusaika, mikäli jäähdytysnestettä tuntuu edelleen katoavan nestekierrosta, kuluttaja kertoo Moottorille.

Myös hän toteaa, että Toyotan lämmönvaihtimiin liittyvät ongelmat tuntuvat olevan kaikkea muuta kuin yksittäistapauksia.

Valitus kuluttajariitalautakuntaan tekeillä

Pohjois-Suomessa asuva Toyotan omistaja on tekemässä asiasta valitusta kuluttajariitalautakunnalle.

– Asian koostaminen järkeväksi kronologiseksi kokonaisuudeksi on käynnissä ja olen myös nimennyt kirjallisia todisteita valmiiksi. Tulen saattamaan asian vireille lähiaikoina, hän sanoo.

– Laitetaan tämä nyt sinne, sitten sillä on ennakkotapausarvoa asian mahdollista jatkokäsittelyä varten, kuluttaja sanoo.

Hän kannustaa myös muita Toyotan omistajia olemaan yhteydessä kuluttajaviranomaiseen.

– Senkin vuoksi, että tapauksia on paljon ja joukkovoima auttaa. Tässä olisi kuluttaja-asiamiehelle peruste ryhmävalitukselle. Meidän auto oli jo kolmas peräkkäin saman vian vuoksi samalla korjaamolla, kuluttaja sanoo.

Hän on myös sitä mieltä, että hänen tapauksessaan vika ilmeni autossa kuusi kuukautta takuun päättymisen jälkeen ja vika kuuluisi tämänkin vuoksi Toyotan virhevastuun piiriin.

– Ei mikään osa saa mennä autossa rikki 50 000 kilometrin ajon jälkeen. Tai jos menee, valmistajan on se korvattava, hän sanoo.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat