27.5.2023 Ajoneuvot Kuluttajien mielestä Toyota pakenee vastuutaan valmistusvirheestään – ”Aion viedä asian niin pitkälle kuin tarve” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajat ovat sitä mieltä, että Toyota yrittää laittaa Toyota Corollan lämmönvaihtimen valmistusvirheen kuluttajien maksettavaksi. Kaksilitraisella moottorilla varustetut Toyota Corolla -hybridiautot kärsivät vakavasta valmistusvirheestä, jonka korjaaminen maksaa yli 2 000 euroa. Moottori kertoi asiasta ensimmäisen kerran runsas kuukausi sitten. Tämän jälkeen Moottorin toimitukseen on myös tullut paljon yhteydenottoja Toyota Corolla -merkkisten autojen omistajilta. Moottorin saamien yhteydenottojen sekä muiden todennettujen tapauksien perusteella kysymyksessä vaikuttaisi olevan laaja ongelma. Kun asiaa ensimmäisen kerran Toyotan maahantuonnista kysyttiin, Moottorille kerrottiin, että Toyotan tiedossa on ”joitain tapauksia”. Pelkästään Moottoriin tulleiden yhteydenottojen ja toimituksen muuten todentamien tapausten lukumäärä on kymmeniä. Toyotan maahantuonnista on sittemmin kerrottu Moottorille, että heidän tiedossaan Suomessa on tällä hetkellä 101 tapausta. Maahantuojan mukaan asiassa ei ole tulossa näillä näkymin takaisinkutsukampanjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuluttajien mielestä Toyota pakoilee vastuutaan Moottoriin yhteyttä ottaneet kuluttajat ovat vahvasti – ja myös poikkeuksetta sitä mieltä, että Toyota pakoilee vastuutaan asiassa. Esimerkiksi Moottoriin yhteydessä ollut Pohjois-Suomessa asuva kuluttaja sanoo suoraan, että Toyota yrittää vierittää kustannukset omista ongelmistaan ja virheistään kuluttajalle. Hän on tehnyt asiasta reklamaation auton myyjäliikkeelle, maahantuojalle ja valmistajalle. – Aion viedä asian tarvittaessa niin pitkälle kuin tilanne vaatii. Kyseessä on valmistusvika eli tuotteessa on kiistaton virhe, mutta Toyota yrittää pestä kätensä vastuusta, kuluttaja sanoo Moottorille. Asian käsittely on vielä kesken eikä pohjoissuomalainen Toyota-autoilija ole saanut esimerkiksi mitään vastausta Toyotan Euroopan pääkonttorista. Vika ilmeni 50 000 kilometrin jälkeen Myös kuluttajaviranomainen on saanut yhteydenottoja Toyotan lämmönvaihtimeen liittyen. Kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen vahvisti aiemmin Moottorille, että tapauksissa vaikuttaisi olevan selvästi kyse ennenaikaisista vikaantumisista. Moottoriin yhteyttä ottaneella Pohjois-Suomessa asuvalla kuluttajalla on hieman yli 50 000 kilometriä ajettu Toyota Corolla. Lämmönvaihtimen vika ilmeni kuusi kuukautta takuun umpeutumisen jälkeen. – Auto ostettu uutena ja olemme auton ensimmäiset omistajat. Auto alkoi pukkaamaan kylmää ilmaa ja veimme sen huoltoon, jolloin huollon väki totesi heti tietävänsä ongelman. Kertoivat suoraan, että kyse on valmistusviasta, kuluttaja kertoo Moottorille. Toinen Moottoria lähestynyt kuluttaja puolestaan kertoo, että Toyota-edustajan toiminta tapaukseen liittyen on ollut tähän mennessä todella ala-arvoista. Selkeät valmistusvirheet ja tyyppiviat pitäisi tämän ikäisistä autoista korjata ilman suurempaa vääntöä, kuluttaja sanoo Moottorille. Hänellä on kesäkuussa 2019 ensirekisteröity Toyota Corolla, josta on takuu umpeutunut. Auton jäähdytinjärjestelmän paisuntasäiliön hän huomasi olevan keväällä tyhjä, kun hän lisäsi autoon tuulilasinpesunestettä. – Tiedustelin huoltoneuvojalta, osaisiko hän kertoa mistä jäähdytysnesteen katoaminen johtuu, koska itse en ollut havainnut auton jättävän lammikkoa alleen paikallaan seisoessa. Huoltoneuvoja leikki tässä vaiheessa täysin tietämätöntä ja totesi vain, että varataan autollesi tarkastusaika, mikäli jäähdytysnestettä tuntuu edelleen katoavan nestekierrosta, kuluttaja kertoo Moottorille. Myös hän toteaa, että Toyotan lämmönvaihtimiin liittyvät ongelmat tuntuvat olevan kaikkea muuta kuin yksittäistapauksia. Valitus kuluttajariitalautakuntaan tekeillä Pohjois-Suomessa asuva Toyotan omistaja on tekemässä asiasta valitusta kuluttajariitalautakunnalle. – Asian koostaminen järkeväksi kronologiseksi kokonaisuudeksi on käynnissä ja olen myös nimennyt kirjallisia todisteita valmiiksi. Tulen saattamaan asian vireille lähiaikoina, hän sanoo. – Laitetaan tämä nyt sinne, sitten sillä on ennakkotapausarvoa asian mahdollista jatkokäsittelyä varten, kuluttaja sanoo. Hän kannustaa myös muita Toyotan omistajia olemaan yhteydessä kuluttajaviranomaiseen. – Senkin vuoksi, että tapauksia on paljon ja joukkovoima auttaa. Tässä olisi kuluttaja-asiamiehelle peruste ryhmävalitukselle. Meidän auto oli jo kolmas peräkkäin saman vian vuoksi samalla korjaamolla, kuluttaja sanoo. Hän on myös sitä mieltä, että hänen tapauksessaan vika ilmeni autossa kuusi kuukautta takuun päättymisen jälkeen ja vika kuuluisi tämänkin vuoksi Toyotan virhevastuun piiriin. – Ei mikään osa saa mennä autossa rikki 50 000 kilometrin ajon jälkeen. Tai jos menee, valmistajan on se korvattava, hän sanoo. Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Kuluttajat penäävät Toyotalta vastuuta tuhansien eurojen korjausta vaativasta Corollan valmistusvirheestä – maahantuojan tiedossa ”joitain tapauksia” Kuluttajaviranomainen saanut yhteydenottoja Toyota-autojen vikoihin liittyen – ”Kyse on ennenaikaisesta vikaantumisesta” Viallisia lämmönvaihtimia 101:ssä Toyota Corollassa – ”epätodennäköistä, että tähän tulisi kohdistumaan tarkastuskampanjaa” Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 9.5.2024 Lentokoneet Maailman paras lentoasema on valittu - kärkisijat aasialaisten juhlaa 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe