22.1.2020 Liikenne Autoliitto vinkkaa: näin ohitat jättirekan – jos on pakko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen teillä liikkuu rekkoja, joiden suurin sallittu kokonaispituus on peräti 34,5 metriä – sellaisen yhdistelmän ohittaminen ottaa aikaa. Suomen teillä liikkuu kansan suussa jättirekoiksi nimettyjä tavaraliikenteen työjuhtia, joiden kokonaispituus voi olla pisimmillään peräti 34,5 metriä. Tämän on mahdollistanut vuosi sitten käyttöön otettu asetusmuutos. Uudistuksessa kuorma-auton suurin sallittu pituus nousi aiemmasta 12 metristä 13 metriin, puoliperävaunuyhdistelmän pituus nostettiin 16,5 metristä 23 metriin ja muiden yhdistelmätyyppien suurin sallittu kokonaispituus 25,25 metristä 34,5 metriin. Uudistuksen myötä on mahdollista kytkeä kolme perävaunua kahden sijasta kuorma-auton perään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelostie pitkien rekkojen väylä PITKÄ-kyltti rekan perässä kertoo perässä ajavalle, mistä on kyse. Viranomaisten mukaan eniten näitä HCT-rekkoja liikkuu nelostiellä Mäntsälän kohdalla, jossa yli 30-metrisiä kulkee arkisin molempiin suuntiin reilu 50 yksilöä vuorokaudessa molempiin suuntiin. Yli 30-metrisiä rekkoja on Suomessa liikenteessä hieman yli 300 ajoneuvoyhdistelmää. Suomen tiestö sopii pääosin pitkille rekoille, vaikka aivan kaikista maantieliittymistä ei pysty ajamaan yli 30-metrisillä rekoilla. Pitkien rekkojen merkitys on suurin pisimmillä kuljetusväleillä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta Pohjanmaalle, Kainuuseen ja pohjoisimpaan Suomeen. Tilaa ja aikaa Mitä pidempi yhdistelmä on kyseessä, sitä enemmän sen ohittaminen vaatii tilaa ja aikaa. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaa aina harkitsemaan huolella, onko ohitustarve todellinen. Turvallisen ohituksen takaamiseksi ohitusnäkemän tulisi olla vähintään kolminkertainen arvioituun ohitusmatkaan nähden turvallisen ohittamisen varmistamiseksi. Ohitusnäkemä tarkoittaa tyhjää, nähtävissä olevaa tieosuutta ohituspäätöstä tehtäessä. On hyvä myös mieltää, että auton tullessa vastaan, lyhenee ohitukseen käytettävä tieosuus molemmista päistä. – Ohitukseen kuluvaa matkaa on todella, todella vaikea arvioida. Arviointivirheillekin tulee jättää varaa. Ajansäästö olematon Tehdäänpä pari laskelmaa. Yhdistelmä liikkuu ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen puitteissa noin 80 km/h nopeudella. Vaikka autoilija sen ohittaisikin, on hetken päästä todennäköisesti seuraavan yhdistelmän perässä. Tämä tietää sitä, että 100 km/h keskinopeus normaalilla maantiellä on ohituksista huolimatta utopiaa. Ajansäästö esimerkiksi 50 kilometrin matkalla jää alle viiteen minuuttiin – mutta riskit, polttoaineenkulutus ja päästöt kasvavat jokaisen tehdyn ohituksen myötä. – Monelle autoilijalle edessä ajavan raskaan yhdistelmän ohittaminen tuntuu olevan pakkomielle. Itse ohittelen yhdistelmiä lähinnä vain moottoritiellä ja ohituskaistallisilla tieosuuksilla. Muuten jään ajamaan neljän sekunnin turvavälillä niiden perään, Teppo Vesalainen summaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkä peittää risteyksen pitkään Kun pitkä yhdistelmä kääntyy päätielle tai pois siltä, se peittää risteyksen pitkäksi aikaa. Se, että yhdistelmä peittää risteyksen 30 sekunnin ajaksi, ei ole mitenkään tavatonta. – On hyvä muistaa, että päätietä 80 km/h nopeudella lähestyvä ajoneuvo liikkuu tänä aikana 660 metriä. Liukkaus saattaa hidastaa yhdistelmän liikkeellelähtöä ja kääntymistä vielä entisestään. Lisäksi on huomattava, että sivutieltä tuleva yhdistelmä ei käännyttyään kiihdy normaaliin matkanopeuteen aivan hetkessä vaan myös kiihdyttäminen vaatii aikaa – paljon aikaa. – Mikäli risteyksessä on suojateitä tai pyörätien jatkeita, on myös mahdollista, että tietä ylittävä kevyt liikenne pakottaa yhdistelmän pysähtymään, jolloin kääntyminen taukoaa ja koko risteys on hetkellisesti tukossa, Vesalainen muistuttaa. Turvallisuus säilynyt – Ennen pitkien rekkojen yleistymistä oltiin laajasti huolissaan siitä, miten ne vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Ensimmäisen vuoden kokemusten perusteella voin todeta, että pitkille rekoille asetetut turvallisuusvaatimukset ovat olleet toimivia ja liikenneturvallisuus ei ole heikentynyt. Esimerkiksi risteysalueet voivat olla haastavia HCT-rekoille, mutta yhteispelillä on pärjätty ilman vakavia ongelmia, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo. Traficomin mukaan rekkojen pituuden kasvattaminen on todettu yhdeksi merkittävimmistä tavoista pienentää maanteiden tavaraliikenteen hiilidioksidipäästöjä. – Tästä syystä Suomen kokemukset HCT-rekoista ja niihin liittyvä lainsäädäntömme ovat kiinnostaneet viranomaisia ja elinkeinoelämää ympäri Eurooppaa, kertoo Lahti Risteykset haastavia Pitkien HCT-yhdistelmien tuoma tilantarve risteyksissä on Autoliiton Vesalaisen mukaan haastavaa. Muiden tienkäyttäjien on syytä ymmärtää, että jättirekan kuljettaja joutuu monissa risteyksissä tinkimään sekä ryhmitys- että kääntymissäännöistä. – Ryhmitys- ja risteysalueilla ei siis ole järkevää ajaa tällaisen yhdistelmän rinnalle vaan on varauduttava antamaan sille riittävästi tilaa. Talvikaudella lumipenkat ja -kasat kaventavat risteyksiä ja tuovat näin oman lisähaasteensa pitkän yhdistelmän kuljettajalle. Perävaunujen oikaisun lisäksi on varauduttava siihen, että yhdistelmän eri osien kulmat ja ylitykset liikkuvat myös sivusuunnassa – eri puolelle, minne yhdistelmä on kääntymässä. Mahdolliset ohjaavat akselit lisäävät sivuttaissiirtymien yllätyksellisyyttä. Teksti Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Otto Lahti/Traficom Lähteet: Traficom, Väylä, Autoliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?