15.2.2023

EU päätti: uudet henkilöautot päästöttömiä vuodesta 2035

katumaasturi suv tuplasakko sakko punainen valo saksa tuomio

Uuden lainsäädännön mukaan uusien henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen tavoitetaso on vuonna 2035 nolla.

Parlamentti hyväksyi uusille henkilöautoille ja kevyille hyötyajoneuvoille (pakettiautot) uudet hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet osana ns. Fit for 55 -pakettia. Uuden lainsäädännön mukaan uusien henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen tavoitetaso on vuonna 2035 nolla. Tavoite kattaa koko EU:n ajoneuvokannan.

Mepit hyväksyivät äänin 340 puolesta, 279 vastaan ja 21 tyhjää neuvoston kanssa saadun neuvottelutuloksen, jonka mukaan uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästönormeja kiristetään EU:n ilmastotavoitteiden mukaisesti.

Polttomoottoriautoja voidaan toki myydä vuoteen 2035 asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Välitavoitteiden kautta

Päätökseksi tuli, että kunnianhimoisille päästövähennyksille asetetaan vuodeksi 2030 seuraavat välitavoitteet: henkilöautoille 55 prosenttia ja pakettiautoille 50 prosenttia vähennyksiä vuoteen 2021 verrattuna.

Komissio esittää lisäksi vuoteen 2025 mennessä menetelmän, jonka avulla arvioidaan ja raportoidaan EU:n markkinoilla myytävien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjä niiden koko elinkaaren ajalta. Lisäksi se tekee asiasta tarvittaessa lainsäädäntöehdotuksia.

Seurantaa vaaditaan

Joulukuuhun 2026 mennessä komission on alettava seurata päästöjen raja-arvojen ja todellisen ajonaikaisen polttoaineen- ja energiankulutuksen välistä eroa, raportoitava menetelmästä, jolla valmistajien hiilidioksidipäästöjä voidaan mukauttaa, ja ehdotettava jatkotoimenpiteitä.

Poikkeus voidaan myöntää vuoden 2035 loppuun saakka sellaisille valmistajille, joiden tuotantomäärät ovat kalenterivuoden aikana pieniä (1 000–10 000 uutta henkilöautoa tai 1 000–22 000 uutta pakettiautoa). Vaatimus ei edelläänkään koske valmistajia, jotka rekisteröivät alle tuhat uutta ajoneuvoa vuodessa.

Joulukuuhun 2026 mennessä komission on alettava seurata päästöjen raja-arvojen ja todellisen ajonaikaisen polttoaineen- ja energiankulutuksen välistä eroa, raportoitava menetelmästä, jolla valmistajien hiilidioksidipäästöjä voidaan mukauttaa, ja ehdotettava jatkotoimenpiteitä.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Euroopan parlamentin Suomen-toimisto

Luetuimmat