9.4.2018

JACDEC-turvallisuusvertailu paljastaa nyt myös huonoimmat lentoyhtiöt

Lentokone

Tukku halpalentoyhtiöitä 20 parhaan joukossa. 10 huonoimman lentoyhtiön joukossa kaksi.

Saksalainen JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) on listannut 100:n suurimman lentoyhtiön turvallisuuden. Finnair on uusimmassa tilastossa kuudennella sijalla. Finnair on aikaisemminkin menestynyt mainiosti.

JACDEC laatii selvityksen vuotuisten turvallisuuslaskelmiensa perusteella. Niissä otetaan huomioon muun muassa kuolemaan johtaneet lentoturmat, muut koneen tuhoon johtaneet onnettomuudet, vakavat vaaratilanteet ja muut vaaratilanteet viimeisten 30 vuoden ajalta.

Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täysin uudistunut vertailu

Tuore vuoden 2018 JACDEC-listaus on täysin uudistunut ja laajentunut eikä ole siksi lainkaan vertailukelpoinen edellisiin JACDEC-tilastoihin. Siksi ne on poistettu verkkosivuilta.

Uudistunut selvitys 33 turvallisuuteen vaikuttavan tekijän osalta muutti kärkipään järjestystä: Kärkeen nousi Emirates ja edellisen vuoden ykkönen, Cathay Pacific, putosi sijalle 12.

Halpalentoyhtiöitä kärkijoukossa

Selvitys osoittaa parhaiden halpalentoyhtiöiden sijoittuvan kärkijoukkoon. 10 kärjessä-listalla on viisi halpalentoyhtiötä: Norwegian Air Shuttle, EasyJet, Spirit Airlines, Jetstar Airways ja Air Arabia. 17 parhaan joukkoon kuuluvat lisäksi halpalentoyhtiöt Vueling, Eurowings ja JetBlue.

Toisessa laajassa turvallisuusselvityksessä (www.airlineratings.com) EasyJet ja Norwegian menettivät kärkisijat puuttuvan IOSA-auditoinnin vuoksi.

Sen sijaan JACDEC-selvityksen laajemman arvostelukriteeripohjan (33 kohtaa) vuoksi yhden auditoinnin puuttuminen ei vaikuta tulokseen niin paljon kuin www.airlineratings.com -vertailussa. Niinpä Norwegian ja Easyjet nousivat parhaiden joukkoon.

JACDECin koko 100 suurinta lentoyhtiötä käsittävä julkaistiin kokonaisuudessaan saksalaisen Aero International -lehden numerossa 2/2018. Verkkosivuilla listauksesta on julkistettu 20 parhaan lentoyhtiön lista.

JACDEC -turvallisuustilasto 2018

Tilastossa 100 suurinta lentoyhtiötä, jotka lentävät pääasiassa suihkukoneilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

 -

20 turvallisinta lentoyhtiötä:

Riski-indeksi %
(100=paras
mahdollinen)

1.Emirates (Yhdistyneet Arabiemiirikunnat)93,61
2.Norwegian Air Shuttle (Norja), LCC93,26
3.Virgin Atlantic Airways (Britannia)92,87
4.KLM Royal Dutch Airlines (Hollanti)92,77
5.EasyJet (Britannia), LCC92,75
6.Finnair (Suomi)92,67
7.Etihad Airways (Yhdistyneet arabiemiirikunnat)92,56
8.Spirit Airlines (Yhdysvallat, USA), LCC92,18
9.Jetstar Airways (Australia), LCC92,12
10.Air Arabia (Yhdistyneet Arabiemiirikunnat), LCC92,09
11.Vueling Airlines (Espanja), LCC92,02
12.Cathay Pacific Airways (Hong Kong, Kiina)91,88
13.EL AL (Israel)91,84
14.Singapore Airlines (Singapore)91,78
15.EVA Air (Taiwan)91,55
16.Eurowings (Saksa), LCC91,41
17.JetBlue Airways (Yhdysvallat, USA), LCC91,4
18.Capital Airlines (Kiina)91,36
19.Oman Air (Oman)91,28
20.Air Canada (Kanada)91,2
LCC=Low Cost Carrier, halpalentoyhtiö

 -

10 huonointa lentoyhtiötä:

Riski-indeksi %
(100=paras
mahdollinen)

91.Malaysia Airlines (Malesia)69,94
92.THY Turkish Airlines (Turkki)68,78
93.Cebu Pacific Air (Filippiinit), LCC68,73
94.China Airlines (Taiwan)68,67
95.S7 Airlines (Venäjä)67,47
96.Ethiopian Airlines (Etiopia)67,19
97.Lion Air (Indonesia), LCC64,79
98.PIA-Pakistan International Airlines (Pakistan)60,62
99.EqyptAir (Egypti)59,67
100.Garuda Indonesia (Indonesia)53,91
LCC=Low Cost Carrier, halpalentoyhtiö

Tilastot eivät kerro ihan kaikkea

Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta. Turvallisuuslupaus on lunastettava joka päivä ja joka lennolla.

Kaupallisen lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, johdon sitoutuminen turvallisuusasioihin, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa.

Kaupallisen lentoyhtiön turvallisuuteen vaikuttavat myös monet muut tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus ja terrorismi.

Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta: ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä joka lennolla uudestaan.

Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä.  Myös taloudellinen paine ja aikataulupaine voivat aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa.

Edellä mainituista näkökulmista huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia.

Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat