7.8.2023

Kaasuautoilijat tunnustavat kovat faktat – valmistusta ajetaan alas

Suomen tieliikenteessä on yli 15 000 kaasuautoilijaa, kaasuautoja tuodaan ulkomailta.

Kaasuauto on Suomen ajo-olosuhteissa, myös talviaikaan, mainio vaihtoehto käyttövoimaksi – niin päästöjen kuin ajettujen kilometrien kustannustenkin näkökulmasta. Nykyaikaisten kaasuautojen toimintamatka kaasun voimin ei sekään ole kompastuskivi, eikä kaasun tankkaustapahtumakaan ole autoilijalle hankala koitos.

Mutta sitten tulee se iso mutta. Kaasuautoilun suosion kasvun uhkat ovat ilmeiset: kaasuautojen valmistus on hiipumassa, joten uusia kaasuautomalleja ei tule tarjolle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 15 000 kaasuautoilijaa

Kaasuautoilijoiden etujen ajava Kaasuautoilijat ry toi vuosikokouksessaan esiin, että Suomen tieliikenteessä on yli 15 000 kaasuautoilijaa. Näistä vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevista autoista lähes kaikki ovat tulleet käyttöön viimeisen kuuden vuoden aikana. Yhdistyksen käsityksen mukaan näistä henkilöautoista käytännössä kaikki liikkuvat kotimaisella biokaasulla.

Kokouksessa nostettiin kuitenkin kissa pöydälle, kerrotaan yhdistyksen tiedotteessa: ”on aika hyväksyä tosiasia, ettei uusien kaasuhenkilöautojen osalta synny enää kasvua, koska valmistusta ajetaan alas.”

Kaasun tankkaus: suutin lukittuu ja täyttö aloitetaan pumpun start-nappia painamalla.

Tuontiautojen varassa

Kaasuautoilu tulevaisuuden näkymät eivät tästä huolimatta ole tyystin synkät, sillä kuten yhdistys tähdentää, tuontikaasuautoja tulee koko ajan Suomeen, käytettyjen markkina on hyvässä vauhdissa ja liikennekaasun jakeluasemaverkostokin yhä tihentyy.

”Monet jakeluasemat palvelevat myös raskasta liikennettä, joten nykyiset biokaasuautoilijat voivat olla huojentuneita ja jatkaa hyvän valintansa parissa pitkälle tulevaisuuteen”, yhdistys toteaa.

Tukea nykyautoilijoille!

Yhdistys peräänkuuluttaa ulostulossaan, että on tärkeää huomioida nykyiset kaasuautoilijat sekä mahdollistaa mahdollisimman hyvät kaasuautojen tuontimahdollisuudet, biokaasun jakelu sekä kaasuautoilua kannustava lainsäädäntö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rooli raskaassa liikenteessä

Kaasuautoilijoiden näkemyksen mukaan ns. vihreä vety, biokaasu ja vetypohjainen synteettinen metaani tulevat ottamaan merkittävän roolin raskaan liikenteen päästöjen vähentämisessä.

”Biokaasun kasvulle on EU-tasolla asetettu tavoitteeksi 10-kertaistaminen vuosikymmenen loppuun mennessä. Tästä merkittävä osuus menee raskaan liikenteen käyttövoimaksi. Myös meriliikenne tulee olemaan osaltaan iso käyttäjä ja osa biokaasusta menee teollisuuteen maakaasun korvaajaksi.”

Yhdistys linjaa, että ”vaikka biokaasun volyymit tulevat olemaan merkittäviä ja raaka-ainepohja vahvistuu”, tarvitaan myös synteettistä metaania, jotta päästään riittävän isoon skaalaan.

Kaasun valtteja

Kaasuhenkilöauton toimintamatka yhdellä kaasutankkauksella on tyypillisesti 300–500 kilometriä. Kaasuautot ovat kahden käyttövoiman hybridejä: kaasun ehdyttyä matka jatkuu bensiinin voimin. Bensiinitankki ei tyypillisesti ole kovin iso, mutta tien poskeen ei kuitenkaan jää.

kaasun tankkaaminen onnistuu jokaiselta, eikä tankkaustapahtuma vie kauempaa kuin nestemäisen polttoaineen tankkaaminen – ilman, että kädet haisevat jälkikäteen!

Kaasuauto on sikäli fiksu haitallisten päästöjen kannalta, että niin maakaasun kuin eritoten biokaasun käyttö vähentää auton hiilidioksidipäästöjä bensiiniin.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Kaasuautoilijat ry 

Luetuimmat