autokauppa

Liikenne Uutinen 4.8.2022

Ladattavat autot nyt suosittuja, mutta mikä on hybridien tulevaisuus?

Heinäkuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 15,7 prosenttia oli täyssähköautoja ja 20,6 prosenttia ladattavia hybridejä.

Liikenne sähköistyy rivakasti: suomalaiset hankkivat yhä innokkaammin ladattavia henkilöautoja. Henkilöautojen rekisteröintitilastot kertovat monella tavoin käyttövoimamurroksesta.

Heinäkuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 15,7 prosenttia oli täyssähköautoja ja 20,6 prosenttia ladattavia hybridejä.

Ei-ladattavien hybridien osuus oli 32,9 prosenttia. Dieselautojen osuus oli yhteensä 9,6 prosenttia. Täyssähköautojen osuus on tammi–heinäkuussa ensirekisteröidyistä autosta ollut yhteensä 13,9 prosenttia ja ladattavien hybridien 20,1 prosenttia, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus, jonka mukaan ladattavien autojen osuus on kasvanut sekä yritysautoissa että kotitalouksien hankkimissa autoissa.

Kuinka käy ladattavien hybridien?

Moottori kävi aiemmassa artikkelissaan lävitse asiantuntijoiden voimin sitä, miten liikenteen päästötalkoissa käy ladattavien hybridien, katoavatko ne turhana välivaiheena sähköautojen jyrätessä ne alleen?

Toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä arvioi artikkelissa seuraavasti, että ”vuoden 2024 aikana täyssähköjen ensirekisteröintimäärät viimeistään ohittavat plugarit eli ladattavat hybridiautot. Toisaalta plugari säilyy repertuaarissa vielä 2030-luvulle saakka.”

VTT:n liikennetutkimuksen johtaja Ari Aalto oli puolestaan sillä kannalla, että lataushybridit ovat monelle ”hyvä ratkaisu tällä hetkellä ja seuraavan reilun 10 vuoden ajan.”

Aalto arvioi, että vuoteen 2035 mennessä niidenkin valmistus loppuu, ellei EU:ssa vielä pohdinnassa sähköpolttoaineita koskeva lievennys toteudu. Taustana arviolle oli Euroopan unionin neuvoston eli ministerineuvoston tuoreehko päätös siitä, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä.

Aallon mukaan lataushybrideissä sähköllä voidaan ajaa jo 50–100 kilometrin matkoja, joka riittää useimmille päivittäiseen autoiluun. ”Jotkut ajoneuvovalmistajat voivat tosin päätyä luopumaan hybrideistä keskittyäkseen täyssähköratkaisuihin, vaikka kysyntää olisikin.”

Autokauppa käy nihkeästi

Autokauppa mataa, sillä heinäkuussa rekisteröitiin vain 5 503 uutta henkilöautoa, mikä on 26,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Tänä vuonna uusia henkilöautoja on ensirekisteröity yhteensä 49 006, joka on 23,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-heinäkuussa.

Tänä vuonna ensirekisteröidyistä autoista hieman yli 40 prosenttia on ensirekisteröity yritysten käyttöön. Osuus on kasvanut hieman viime vuodesta.

– Yhä useampi työsuhdeauto on ladattava auto. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista noin 17 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja noin 30 prosenttia ladattavia hybridejä. Näin lähes puolet tänä vuonna ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista on ollut ladattavia, toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta taustoittaa.

Pullonkaulana autojen saatavuus

Moni autoaan uuteen vaihtava joutuu odottelemaan varsin kauankin haluamaansa. Etenkin uusien sähköautojen toimitusajat ovat olleet pitkiä.

Uusien henkilö- ja pakettiautojen tilauskanta on jatkanut kasvuaan, sillä uusien autojen kysyntä on jatkunut melko vilkkaana, mutta uusien autojen saatavuudessa on vielä komponenttipulasta ja tuotantokatkoksista johtuvia viiveitä.

Komponenttipula koskettaa lähes jokaista autovalmistajaa. Autoyhtiöt ovat joutuneet tekemään pulan vuoksi monia tuotannollisia sekä myynnillisiä ratkaisuja ongelman ratkaisemiseksi.

Kuten Moottori aiemmin maaliskuulla kertoi, autonvalmistajat ovat valmistaneet autoja karsituilla varusteilla ja esimerkiksi autojen vara-avaimia on jätetty suosiolla jälkitoimitukseen, jotta auto saataisiin mahdollisimman nopeasti asiakkaalle.

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli