7.8.2022

Merkkihuolto vai riippumaton korjaamo? – vertaile hintoja, vaadi laatua

Käyttötesti käytetyllä

Tuore Kuluttaja-lehti muistuttaa, että takuuaikana havaitut, valmistajan kustannuksella korjattavat auton viat pitää ja kannattaa aina korjauttaa merkkikorjaamossa, mutta muuten huollon valitseminen on vapaampaa.

Tuore Kuluttajalehti selvitti eri näkökulmista auton huollattamisen ja korjaamisen käytäntöjä, hintatasoa sekä vinkkaa siitä, kuinka autoilija voi varmistua, ettei joudu maksamaan turhasta.

Merkkihuolto vai riippumaton korjaamo? Valtuutetut merkkihuollot ovat keskittyneet yhteen tai muutamaan automerkkiin sekä riippumattomiin autokorjaamoihin, joiden merkkivalikoima on tyypillisesti hyvinkin lavea.

Tuore Kuluttaja-lehti muistuttaa, että takuuaikana havaitut, valmistajan kustannuksella korjattavat auton viat pitää ja kannattaa aina korjauttaa merkkikorjaamossa, mutta muuten huollon valitseminen on vapaampaa.

Auton takuu säilyy, kunhan korjaamo käyttää alkuperäisiä tai ”niitä vastaavia” varaosia ja työmenetelmiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pidä auto kunnossa

Oman auton säännöllisestä huollattamisesta kannattaa pitää kiinni jo auton turvallisuuden ylläpidon vuoksi. Korjaustarpeiden laiminlyönti myös tarkoittaa usein sitä, että ongelmat kasantuvat ja hankaloituvat ja käyvät autoilijalle tulevaisuudessa kalliimmiksi korjauttaa.

Kuluttajan artikkeli tuo esiin, että rutiinihuolloissa kuten öljyn, jarrukomponenttien tai alustan osien vaihdossa merkkihuollolla ei välttämättä ole etulyöntiasemaa muihin huoltoliikkeisiin verrattuna. Toisaalta, kuten artikkelissa todetaan, nykyautojen vaatimat ohjelmistopäivitykset eivät välttämättä riippumattomassa huoltoliikkeessä onnistu.

Riippumattomat liikkeet kilpailevatkin tyypillisesti hinnoilla juuri näissä rutiinihuolloissa, mikä on osaltaan pakottanut myös merkkihuollot tarjoamaan edullisempia huoltopaketteja etenkin vanhemmille automalleille, artikkelissa todetaan.

Rutiinityöt ovat toisaalta erittäin tärkeitä, sillä esimerkiksi öljynvaihdon laiminlyönti voi johtaa kalliiseen moottorivaurioon.

sytytystulppien vaihtaminen

Älä siirrä huoltoa

Jakopään hihnan vaihto on huoltotoimi, jonka vaativuus vaihtelee autosta toiseen. Se tarkoittaa myös laveata hintahaitaria noin 250 eurosta selvästi yli tuhanteen euroon.

Korkean hinnan takia hihnan vaihtoa on houkuttelevaa lykätä, mutta se ei ole hyvä idea. Monissa autoissa jakohihnan katkeaminen voi johtaa erittäin kalliiseen moottorivaurioon, josta valmistaja ei ota mitään vastuuta, jos huoltoväliä ei ole noudatettu, Kuluttaja valistaa artikkelissaan.

jarrunesteen vaihto

Älä maksa valohoidosta!

Kuluttaja antaa ohjeita myös hintahuijatuksi joutumisen varalta. Räikeintä tietty on, jos asiakasta laskutetaan tyystin tekemättömistä töistä tai käyttämättömistä tarvikkeista. Tämä on Kuluttajan arvion mukaan kuitenkin havinaista, sillä huijauksesta saattaa jäädä helposti kiinni esimerkiksi puuttuvien työn jälkien tai vaihtamattoman osan takia.

Huollon läpinäkyvästi ja oikein toteuttava huoltoliike osaa kertoa asiakkaalle jo ennakolta mitä kaikkea huolto-ohjelmana kuuluu eli mitä ollaan tekemässä, miksi ja mitä lysti töinen ja mahdollisine osineen tulee maksamaan.

Oikein toimiva huoltoliike myös kertoo mahdollisista huollon aikana ilmenneistä ikävistä yllätyksistä ja niiden ratkaisuehdotuksista heti asiakkaalle ja ryhtyy ylimääräisiin huolto/korjaustoimiin vasta asiakaan hyväksyttyä ylimääräiset työt.

Kuluttaja muistuttaa, että etenkin huolto-ohjelmaan kuulumattomista ylimääräisistä korjaustöistä kannattaa vaatia mahdollisimman tarkka kustannusarvio etukäteen. Ja mikäli jokin toimenpide kuulostaa kalliilta, vaadi saada tietää, mistä hinta koostuu.

Esimerkiksi yhden akselin jarrupalojen vaihdon tyypillinen hinta on karkeasti 150–300 euroa, levyjen noin 200–500 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajettu matka ratkaisee

Auton huoltokohteet määräytyvät yleensä ajettujen kilometrien mukaan. Moottoriöljy ja öljynsuodatin saatetaan vaihtaa 20 000 kilometrin välein, jarruneste taas 40 000 kilometrin ja jakohihna 100 000 kilometrin välein.

Usein eteen tulee auton vuosihuolto silloinkin, kun kilometrimäärät eivät vuoden aikana täyty. Uudehkojen autojen huoltoilmaisin antaa oman muistutuksensa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat