17.12.2021 Liikenne Ministeri Timo Harakka bensiinin litrahinnan nousupaineista: ”40 senttiä nyt ainakin” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kävivät televisiokeskustelun autoilun edellytyksistä: päästötoimista ja autoilun hinnasta. Liikenteen sähköistyminen johtaa Suomessa siihen, että fossiilisten polttoaineiden kulutuksen kysyntä laskee. Ja sillä on vaikutuksensa liikennepolttoaineiden kuluttajahintojen kehitykseen – joka ei ole laskeva. Biopolttoaineiden osuuden lisääminen tulee osaltaan nostamaan bensiinin ja dieselin litrahintaa. Liikenteen kasvihuonepäästöt on määrä puolittaa vuoteen 2030 mennessä, ja yltää nollatasoon vuoteen 2045 mennessä. Tähän tavoitteeseen yltämiseen liittyy myös polttoaineiden hintakehitys. Yksi keino liikenteen päästöjen vähentämiseksi on edistää uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä. Kunnianhimoisiin päästöjen vähentämistavoitteisiin yltämiseksi keinovalikoimassa on myös jakeluvelvoite – jota tullaan nostamaan. Jakeluvelvoite on voimassa olevan lain mukaan tällä hetkellä 18 prosenttia ja nousee asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä. Nykyisen jakeluvelvoitetason (30 %) arvioidaan nostavan esimerkiksi dieselin pumppuhintaa 12–22 senttiä/litra vuoteen 2030 mennessä. Yhteensä dieselin hinnan on mallinnettu nousevan samalla aikavälillä 30–40 senttiä/litra. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 40 vai 60 senttiä/litra? Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) arvioi polttoaineiden hintakehitystä eilisessä Hjallis – Lisää rahaa! -televisio-ohjelmassa, jonka isäntänä on Hjallis Harkimo (Liike Nyt). Fossiilisten liikennepolttoaineiden hinta ei voi kymmenen vuoden päästä olla samalla tasolla kuin nyt, arvioi ministeri haasteltuna. – Olen joutunut korjaamaan mielipidettäni siitä, onko niin, että fossiilisen bensan hinta voisi olla 10 vuoden päästä sama kuin nyt, se ei voi olla, se tulee nousemaan, Harakka myöntää. Liikennepolttoaineen ns. bio-osuuden lisääminen nostaa litrahintaa. – Sekoitevelvoite tulee nostamaan alle 10 vuodessa sitä (litrahintaa) 60 sentillä, ehättää suulas ohjelmaisäntä kuittaamaan ennen kuin ministeri ehtii virkkeensä lopulle. – – – no, 40 senttiä nyt ainakin, Harakka toppuuttelee. Arviot nousutasosta ovat Harakan mukaan uutta tutkimustietoa, sillä litrahintojen nousupaineiden vaikutus arvioitiin hänen mukaansa aiemmin selkeästi vaatimattomammaksi. Pasi Nieminen: onko varaa vaihtaa sähköön? Myös Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen istahti ministerin jälkeen Hjallis Harkimon piinapenkkiin. Kun haastattelussa tuli kyse käyttövoimamurroksesta ja valtiovallan tahtotilasta sähköistää liikennettä, sai Nieminen mahdollisuuden eritellä kuluttajien ja autoilijoiden arjen mahdollisuuksia. – Tämä on hankala kysymys suomalaisille, meillä on hirveän vanha autokanta, joka tarkoittaa, että autoihin on sitoutunut vähän pääomaa. Ongelmaksi siis muodostuu, mistä löytyy se pääoma, millä niitä uusia sähköautoja ostetaan, Nieminen pohti ja muistutti myös, että sähköautoja on tarjolla käytettyinä vielä erittäin niukasti. Liikenteen sähköistymisen realiteetit kuluttajien kannalta ovat Niemisen mukaan sikälikin ongelmalliset, että tässä siirtymävaiheessa polttomoottoriautoilun arkiset käyttökustannukset ovat selkeästi nousemassa. – Liikkumiseen käytettävän rahan määrä kasvaa, vaikkei autoa vaihtaisikaan. Kaikki keinot käyttöön Niemisen mukaan liikenteen päästötalkoissa tulee käyttää kaikkia mahdollisia keinoja. – Meillä on biopolttoaineet, joiden avulla nykyistä vanhempaa autokantaa voidaan käyttää. Hankintatukien avulla tulisi saada käyttöön lisää sähköautoja. Suomen hankintatuet ovat kansainvälisesti vertaillen matalalla tasolla, ostopäätöstä tehtäessä hinnalla on merkitystä. – Meillä on väkilukuun suhteutettuna paljon autoja, mutta se johtuu siitä, että olemme harvaan asuttu maa, myös suomalaiset kaupunkialueet ovat harvaan rakennettuja, Nieminen taustoittaa. – Kun katsotaan, millaisilla autoilla me ajamme, niin suomalaiselle auto on arjen mahdollistaja, eikä luksustuote. – Täällä oman auton käyttö on varmaan perustelluinta koko EU:n alueella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selvitys auttaa päättäjiä Hjallis Harkimo antaa ohjelmansa loppuosiossa Pasi Niemiselle mahdollisuuden kysyä liikenneministeriltä erilaisten päästöjen vähennyskeinojen vaikutuksista auton käyttämisen kustannuksiin. – Erittäin tärkeä kysymys – – Olemme tehneet todella valtavan määrän vaikutusarvioita, ja joka kerta ne sitten esitetään iltapäivälehdessä sillä tavalla, että hallitus suunnittelee tällaista tai kaavailee tämmöistä, ministeri puuskahtaa. Päätöksiä pitäisi Harakan mukaan tehdä tietoon perustuen ja siksi tehdään myös monenlaisia vaikutusarvioita. – EU:sta tulleet (päästöjen vähentämiseen liittyvät) esitykset on todella huonosti perusteltuja ja huonosti laskettuja ja meidän tehtävänä on ollut laskea mitä se todella tarkoittaa esimerkiksi auton käyttöön, Harakka toteaa. Niemisen mukaan on todella tärkeätä, että Suomen edunvalvonnasta huolehditaan eurooppalaisissa päätöspöydissä. – Me ollaan vähän erilainen paikka kuin moni muu maa, millaisia ovat meidän liikkumisen edellytykset. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Hjallis – Lisää rahaa!, Sipilä–Poikolainen–Lilja–Rautio–Nylund: Liikenteen jakeluvelvoitetason nosto – uusiutuvien polttoaineiden riittävyys ja vaikutusarvioinnit, liikenne- ja viestintäministeriö a:5:{i:0;s:6:"104452";i:1;s:5:"72872";i:2;s:6:"103929";i:3;s:5:"97329";i:4;s:5:"88556";} Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku