14.12.2018 Liikenne Näin tankataan tulevaisuudessa – robottikäsi tankkaa Vantaalla! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neste aloittaa tyystin uudenlaisen tankkauskokemuksen kokeilun Vantaan Siltamäen liikenneasemalla. Neste tuo ensimmäisenä Suomessa robottitankkauksen liikenneasemalle. Uudenlaista tankkauselämystä kokeillaan Vantaan Siltamäessä. Neste uskoo, että tulevaisuuden liikenneasemalla ostokset hoituvat automaateista ja auton tankkaa robotti. https://youtu.be/uoKrpMuKop0 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taiturimaisia liikesarjoja Robottikäden täsmälliset ja taiturimaiset liikesarjat hypnotisoivat katsojansa. Tankkaustapahtuman aikana robottikäsi etsii tankkausluukun, avaa sen imukupin avulla, hakee tankkauspistoolin telineestä, nostaa ja vie sen polttoainetankin täyttöaukolle ja suorittaa tankkauksen. Lopuksi robottikäsi vie pistoolin telineeseen, käy sulkemassa polttoainetankin luukun ja keräytyy kokoon tankkausyksikön uumeniin odottamaan seuraavaa asiakasta. Tankkausyksikön luukku sulkeutuu. Kaiken tämän ajan autoilija voi istua sisällä lämpimässä autossa. Kansainvälisestikin uutta Siltamäen asema on rohkea kokeilu, sillä robottitankkaus on kansainvälisestikin vielä erittäin harvinaista. – Haluamme kehittää tulevaisuuden palveluita jo nyt. Siltamäen pilottiasema on kansainvälisessäkin mittakaavassa edistyksellinen uusien palvelumuotojen keskittymä, Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen johtaja Panu Kopra kertoo. Robottitankkaus vaatii tankkausjärjestelmän tunnistaman sirun asennuksen käyttäjän autoon. Tuon sirun avulla järjestelmä tunnistaa auton merkin ja sille suositellun polttoaineen. Alkuvaiheessa robottitankkaus tulee vain valikoidun testiryhmän käyttöön. – On vielä täysin avoinna kauanko alkuvaiheen kokeilujakso kestää. Toivomme voivamme tuoda enemmänkin robottitankkauskäsiä liikenneasemille. Tulevaisuudessa robottikäsi voi siis olla hyvä apu esimerkiksi liikuntarajoitteisille, Kopra ideoi. Automaattikaupasta välipalat Neste Express -asemalle avautuu myös Easy Deli -automaattikauppa, josta ostaa mukaan otettavia Grab-and-Go -välipaloja, tuoreita elintarvikkeita sekä autoilutuotteita kuten lasinpesunestettä. Maksaminen hoituu kätevästi heti sisään tullessa, ovensuun maksupäätteellä, jossa tehdään halutun suuruinen katevaraus. Kunkin tuotteen säilytysluukku avautuu kortilla ja tuotteen hinta veloittuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auki 24/7/365 Neste Easy Deli on auki 24/7/365 eli läpi vuorokauden ja vuoden jokaisena päivänä. – Haluamme kokeilla, miten tämän tyyppinen automaattikauppa istuu autoilijoiden arkeen. Sen perusteella päätämme ensi vuonna konseptin mahdollisesta laajentamisesta, Kopra taustoittaa. Automaattikauppa ei tarkoita miehitettyjen liikenneasemien katoamista. – Yli 200 yrittäjä- ja Neste K -kauppiastamme antavat edelleen Neste-asemille kasvot ja sydämen, Kopra sanoo. Valoisa kokemus Automaattikaupan tila- ja muissa ratkaisuissa on kiinnitetty erityistä huomiota valoisuuteen, asioinnin helppouteen ja turvallisuuden tunnun turvaamiseen. Tästä syystä eri tuotteiden yksiköt on sijoiteltu haitarimaisesti. Automaattikaupan sijainti on helppo havaita myös ulkoa – ainakin pimeällä. – Ulkoseinät saavat aikaan heijastavan efektin liikkuessaan tuulessa ja heijastaessaan liikenteen valoja. Se tuo uusia tuulia liikenneasema-arkkitehtuuriin ja kaivattua valoa näin talven keskelle, arkkitehtuurikonseptin suunnittelusta vastanneen San Francisco Agencyn muotoilujohtaja Oona Colliander erittelee. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku