9.3.2021 Liikenne Näin toimii peltipoliisi – välähdyksestä liikennevirhemaksuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeusvalvontakamera eli peltipoliisi ikuisti ylinopeutta ajaneen autoilijan, mutta mitä kaikkea siitä seuraa? Voiko liikennevirhemaksuun vaatia oikaisua, koska ajokortti lähtee kuivumaan ja saako valtontakameran ikuistaman kuvan muistoksi? Peltipoliisi eli kiinteä nopeusvalvontakamera väläyttää terveisensä, mutta mitä kaikkea siitä seuraa? Miten tulee toimia, jos ei ole itse ajanut ylinopeutta, vaan auton ratissa on ollut joku muu peltipoliisin välähtäessä? Entä voiko autoilija kiistää liikennevirhemaksun ja vaatia oikaisua? Saako valtontakameran ikuistaman kuvan muistoksi?Näihin kysymyksiin saa vastauksen tästä artikkelista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeltipoliisi välähtääNopeusrajoitus muuttuu alhaisemmaksi, mutta autoilijan kaasujalka ei epähuomiossa höllää ajoissa eikä riittävästi. Nopeusvalvontakamera tien pientareella väläyttää terveisensä.Lievä ylinopeus on ikuistunut kuvaksi autosta, josta selviää auton sen hetkinen ajonopeus ja tarkka kuvausajankohta. Kuvassa näkyy auton rekisteritunnus ja ihmishahmo ratin takana.Poliisin automaattisen liikennevalvonnan kiinteiden valvontapisteiden eli peltipoliisien kuvaustiedot valokuvineen siirtyvät Helsingin Malmilla sijaitsevaan Poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen.Kirje kotiin tulee pianPoliisin liikenneturvallisuuskeskukselle nopeusvalvonta on arkea, mutta valtaosalle tavallisista autoilijoista poliisin yhteydenotto on harvinainen sattumus. Kameran välähdyksen jälkeen seuraa jatkomenettelyjä, jotka mietityttävät ja ovat monille tuntemattomia.Valvontakameran välähdyksestä seuraa liikennevirhemaksu auton omistajalle, haltijalle tai käyttövastaavalle. Kirje kolahtaa kotiosoitteeseen tai suomi.fi/viestit -palveluun aika pian: liikennevirhemaksu saapuu perille yleensä reilussa viikossa. Ajoneuvokohtaista liikennevirhemaksua koskeva päätös on lähetettävä viipymättä ja viimeistään 30 päivän kuluessa rikkomuksen tekopäivästä.Kesäkuussa 2020 käyttöön tullut uusi tieliikennelaki toi mukanaan liikennevirhemaksun, joka korvasi tieliikenteen rikesakon.Vastuun selvittely vaaditaanTieliikennelain mukaan liikennerikkomuksen seurauksena määrätystä ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta vastaa ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava. Ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että hän ei tehnyt liikennerikkomusta tai että virhemaksun määräämiselle ei ollut edellytyksiä. Käyttövastaava on vastuusta vapaa ilmoittamalla, kenen käytössä moottorikäyttöinen ajoneuvo oli rikkomuksen tekohetkellä taikka ilmoittamalla, että ajoneuvo tai sen rekisterikilpi on anastettu.Jos asiasta jää epäselvyyttä, voi poliisi aloittaa tutkinnan ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta vastuussa olevan selvittämiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako oikaisuvaatimus?Poliisilta tulleeseen liikennevirhemaksun mahdolliseen oikaisuvaatimukseen tulee täyttää kuljettajan tiedot ja kuka antoi tiedot.Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pastersteinin mukaan oikaisuvaatimuksen tekeminen ei ole yhtä välttämätöntä kuin aiemmin rikesakkokäytännön aikana, jolloin kaikki rikesakkoylinopeudet laskettiin toistuviin liikennerikkomuksiin.– Nykyäänhän on väljempi linjaus: kun nopeusrajoitus korkeintaan 60 kilometriä tunnissa, toistuviin lasketaan 11 km/h ylinopeudesta alkaen, kun nopeusrajoitus 70–120 km/h, 16 km/h ylinopeudesta alkaen, Pasterstein taustoittaa.Noin 15 prosenttia hakee oikaisuaOikaisuvaatimuksen teko tarkoittaa sitä, että autoilija ruksii lomakkeen kiistän rikkomuksen -kohdan. Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa määräyksen tiedoksisaamisesta poliisin liikenneturvallisuuskeskukselle.– Noin 15 prosenttia hakee oikaisua. Ja 80–90 prosenttia näistä tapauksista koskee sitä, että ratissa on ollut joku toinen kuski, Pasterstein kertoo.– Ilmoitetulle kuljettajalle lähetetään poliisilta postitse kuulemiskirje, jolla varmistetaan, että liikennevirhemaksu määrätään oikealle kuljettajalle.Maksamisella liikennevirhemaksu vahvistuu siinä mainitun nimiin ja liikennevirhemaksusta tulee lainvoimainen. Liikennevirhemaksun purkaminen myöhemmin on työläs prosessi eikä välttämättä onnistu ilman perusteltua syytä.Lähteekö ajokortti kuivumaan?Mikäli autoilijalla on ylinopeuksista saatuja liikennevirhemaksuja tai sakkoja vuodessa kolme kappaletta ja kahdessa vuodessa neljä kappaletta, niin ajokortin voi menettää määräajaksi.Päätöksen ajokortin menettämisestä tekee kotipaikkakunnan poliisilaitos.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaanko muistokuvan?Kameratolpan kuvaaman valokuvan voi saada itselleen. Liikennevirhemaksun valvontakuva on julkinen. Tietopyynnön kuvasta voi lähettää poliisin liikenneturvallisuuskeskukselle osoitteella automaattivalvonta@poliisi.fi Lue lisää: Maan ahkerin peltipoliisi on Kehä III:lla Espoossa Katso, minne tulevat Helsingin uudet älykkäät peltipoliisit Liikennevalvontaa on siirtynyt tien päältä peltipoliiseille 1 111 peltipoliisia valvoo ylinopeuksia teiden varsilla Autoilija, täällä välähtää! Katso ahkerimmat peltipoliisit Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin