5.10.2017

Neste: dieseliä tarvitaan, vaikka sähköautot tulevat

Turku liikennekamera

Uusiutuvat biopolttoaineet ovat yksi keino vähentää päästöjä.

Autojen jatkuvasti tiukentuvat päästövähennystavoitteet vaativat hiilidioksidipäästöjen (CO₂) ja muiden säänneltyjen päästöjen edelleen vähentämistä myös Suomessa. Suomen vuodelle 2030 kaavaillun liikenteen 50 prosentin päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan nykyistä runsaammin hiiletöntä sähköä käyttäviä sähköautoja sekä biopolttoaineita.

Jotkut suurkaupungit ovat ilmoittaneet dieselautokielloista ja -rajoituksista ilmanlaatuongelmien vähentämiseksi, ja päästöhuijausten vuoksi dieselautojen maine on kärsinyt kolauksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksi ratkaisu ei riitä

Uudenlaisten biopolttoaineiden kehittelyssä suomalainen osaaminen on maailman huippua. Esimerkiksi Neste on maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja. Nesteen MY uusiutuvan dieselin lisäksi suomalaista polttoaineosaamista edustavat UPM:n puupohjainen BioVerno-diesel ja ST1:n biojätepohjainen etanoli.

Nesteen järjestämässä Suunta Eteenpäin 2017 -seminaarissa pohdittiin ratkaisuja tulevaisuuden liikenteen haasteisiin.

– Sähköautojen yleistyminen on hyvä asia, sillä ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvitsemme kaikkia mahdollisia ratkaisuja. Myös uusiutuvaa dieseliä tarvitaan, sillä se on toistaiseksi kustannustehokkain tapa pudottaa ilmastopäästöjä jopa 90 prosenttia, Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen linjaa.

Dieselin kysyntä kasvaa

Neste on arvioinut, että vuonna 2030 maailmanlaajuisesta autokannasta 10 prosenttia on sähköautoja. Siitä huolimatta, että sähköautojen arvioidaan lisääntyvän henkilöautoliikenteessä nopeastikin, Neste uskoo, että uusiutuva diesel säilyy kilpailukykyisenä ratkaisuna liikenteen päästöjen vähentämiseen.

– Autoteollisuus on sitoutunut merkittäviin toimiin saadakseen pakokaasupäästöt kuriin. Uusiutuvan dieselin kaltaisilla 100-prosenttisilla biopolttoaineilla on mahdollista vähentää dieselautojen pakokaasupäästöjä entisestään, Lievonen muistuttaa.

Neste arvioi, että vuoteen 2021 mennessä uusiutuvan dieselin kysyntä Pohjois-Amerikassa, Pohjoismaissa ja Euroopassa tuplaantuu. Nesteen mukaan dieselin ja muiden keskitisleiksi luokiteltavien polttoaineiden kysynnän odotetaan kasvavan yli 20 miljoonaa tonnia vuoteen 2025 mennessä. Kysynnän kasvun taustalla ovat muun muassa raskaan liikenteen ja lentoliikenteen kysynnän kasvu. Noin 70 prosenttia dieselistä käytetään raskaassa liikenteessä.

Lähde: Neste

Luetuimmat