Ohittaja, uudet jättirekat ovat jopa 34,5-metrisiä!
Turvallinen ohitus vaatii lisäaikaa, kun ohitettavana on uusi kolminivelinen rekkayhdistelmä.
Jättirekoiksikin nimetyt uudet pitkät rekat ovat pian sallittuja liikenteessä. Maanantaista 21.1. alkaen niin sanotut HCT-rekat ovat osa normaalia liikennettä.
Autoilija erottaa uudet rekat PITKÄ-kyltistä. Puoliperävaunuyhdistelmät saavat olla noin 22,5-metrisiä, auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmät noin 31-metrisiä ja uudet kolminiveliset yhdistelmät jopa 34,5-metrisiä.
Ohitusmatka kasvaa
Kuusi metriä pidemmän yhdistelmän ohittaminen 20 km/h nopeuserolla kestää tasan yhden sekunnin kauemmin, jolloin vastaantulijoiden kaistalla pitää ajaa 30 metriä pidempi matka. 34,5-metristä ohitettaessa pitää vastaantulijoiden kaistalla ajaa noin 50 metriä pidempään perinteisen 25-metrisen ohittamiseen nähden.
– Autoilijan näkökulmasta pitkän HCT-rekan ohittaminen on kuin ohittaisi normaalin 25-metrisen rekan ja sen perässä roikkuvan henkilöauton yhdellä kertaa, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom johtava asiantuntija Otto Lahti kiteyttää.
Lahden mukaan uusien pidempien yhdistelmien turvallisuus on korkealla tasolla niille asetettujen tiukempien turvavarustevaatimusten ansiosta.
Uusissa yli 30-metrisissä yhdistelmissä on Otto Lahden mukaan keskimäärin kolmannes enemmän hyötykuormaa, jolloin tarvitaan neljännes vähemmän rekkoja pitkän matkan rahtiin.
– Liikenteessä pitkiä rekkoja on ollut poikkeusluvilla jo runsaasti ja esimerkiksi yli 30-metrisillä rekoilla on ajettu viimeisen kolmen vuoden aikana 15 miljoonaa kilometriä. Ohituksia ollaan tehty tuhansia ilman merkittäviä ongelmia.
Avauskuva: Traficom/Otto Lahti Grafiikka: Traficom