7.9.2016

Sadekelitesti paljasti: edes uusi talvirengas ei pärjää kuluneelle kesärenkaalle vesisateessa

Rengas ja vesiliirto

Uusien ja kuluneiden renkaiden sadekelitesti osoitti kuluneiden renkaiden vaarallisuuden.

Kesärenkaita ei kannata kuluttaa täysin loppuun, jos autoilija yhtään ajattelee turvallisuutta. Puoliksi kuluneen kesärenkaan pito on vielä kohtuullinen, mutta sen jälkeen renkaan suorituskyky romahtaa sadekelillä, kävi ilmi Tekniikan Maailman tuoreessa sadekelitestissä.

Uuden talvirenkaan testitulokset olivat loppuun ajettua kesärengastakin heikompia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Talvirenkaiden tulos kehno

Sadekelitestissä renkaiden suorituskyky heikkeni odotetusti kulumisen myötä. Sen sijaan talvirenkaat yllättivät todella huonoilla tuloksilla.

– Tiedossa on aina ollut, että pehmeät kitkarenkaat eivät toimi kesällä, mutta nyt ne eivät pärjänneet uutenakaan loppuun kuluneille kesärenkaille. Tämä toistui sekä vesiliirtokokeessa että märkäjarrutuksessa, Test Worldin tekninen johtaja Jukka Antila taustoittaa.

Sadekelitesti toteutettiin Test World Oy:n toimesta toukokuussa 2016 Nokian testikeskuksessa. Vertailtavana olivat laadukkaat kesärenkaat ja pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetut kitkarenkaat uutena ja kuluneena.

Pikkurillin varassa

Renkaan kosketuspinta tiehen voi kadota sadekelillä lähes olemattomaksi. Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito on kuvaannollisesti pikkurillien varassa jo tavallisilla matkanopeuksilla. Vesimäärän, ajonopeuden ja renkaan urasyvyyden lisäksi renkaan pintakuviolla ja profiililla on vaikutusta vesiliirtoon.

Kosketuspintavertailu
Kesärenkaiden kosketuspinta eri urasyvyyksillä 7 mm, 4 mm, 2 mm. Ajonopeus 80 kilometriä tunnissa, lasilevyllä nestettä 6 millimetriä.

Renkaan vesiliirtoherkkyyttä mitattiin kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. Uusi kesärengas ehkäisi vesiliirtoa noin 80 km/h nopeuteen asti. Huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa. Uusilla talvirenkailla vesiliirtonopeus oli 69 km/h.

Jarrutuskokeet märällä asvaltilla tehtiin 80 km/h ajonopeudesta. Uusilla kesärenkailla jarrutusmatka oli noin 25 metriä. Puoliksi kuluneilla renkailla se venähti parilla metrillä, mutta huonokuntoisilla renkailla peräti 12 metriä pidemmäksi. Vauhtia oli vielä 45 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyi uusilla renkailla.

Kolikkotesti käyttöön!

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta korostaa riittävän urasyvyyden merkitystä.

– Laki vaatii kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä.

Keskiruokanen vinkkaa autoilijoita tekemään yksinkertaisen kolikkotestin.

Renkaan urasyvyys

– Aseta kahden euron kolikko renkaan pääuraan. Jos kolikon nikkelireunus pilkahtaa esiin, on aika harkita renkaiden uusimista.

Test World Oy toteutti sadekelitestin toukokuussa 2016 Nokian testikeskuksessa. Vertailtavana olivat laadukkaat kesärenkaat ja pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetut kitkarenkaat uutena ja kuluneena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rengasratsia 20:ttä kertaa

Tämän syksyn Rengasratsia-kampanja järjestetään 12.–16.9. Rengasratsioita järjestetään tien päällä laajasti koko maassa.

Ratsioiden yhteydessä kerätään arvokasta seurantatietoa henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kunnon kehityksestä.

Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi kampanjoivat paremman rengasturvallisuuden puolesta nyt jo 20:ttä kertaa.

Lähde: Autonrengasliitto Kuvat: Moottorin arkisto, Autonrengasliitto ja Nokian Renkaat/Test World Oy

Luetuimmat