29.11.2021

Sähköauto tulee – havahduttavatko auton keinoäänet?

sähköauto ääni

Uusien sähköauton keinoäänet ovat muuttuneet pakollisiksi ja heinäkuusta 2023 alkaen ne eivät ole enää kytkettävissä pois päältä. Hiljaa hiipivät sähköautot vaativat malttia, ennakointia ja uudenlaista liikennesilmää – kaikilta liikkujilta.

Liikenne sähköistyy kiihtyvällä tahdilla. Kuukausi kuukaudelta vahvistuva käyttövoimamurros tuo liikenteeseen lisää täyssähköautoja – ja uudenlaisia haasteita.

Se mikä on ajomukavuuden kannalta miellyttävää, voi olla kanssaliikkujien turvallisuuden näkökulmasta myös ongelmallista. Haasteena on täyssähköautojen ajonaikainen hiljaisuus.

Äänettömyys on mukavaa paitsi sähköautossa matkaaville, myös muille: sähkömoottorin voimin ajaminen aiheuttaa vähemmän ajomelua ympäristöön.

Sähköauton matkustamossa on yleensä vaivatonta keskustella matkakumppanien kanssa tai antaa lempimusiikin hersytellä fiiliksiä. Matkaseuralaisena ei ole renkaiden rallatusta ja tuulen suhinoita kummempia hälyääniä.

Kaupunki- ja taajamanopeuksissa – etenkin hyvillä tienpinnoilla – sähköauto etenee parhaimmillaan kuin sukkasillaan: liki tyystin äänettömästi. Alhaisissa nopeuksissa esimerkiksi kävelijät eivät äänihavaintojen perusteella välttämättä havahdu sähköauton tuloon.

Liikennevakuutuskeskuksen teettämä taannoinen selvitys (joulukuu 2019) huomioi sekin tuoreen haasteen liikenteessä: ”Uusi vaaratyyppi sähköautoissa on niiden äänettömyydestä johtuva alttius kevyen liikenteen kanssa tapahtuville törmäyksille.”

Vuosi sähköllä
Moottorin vuonna 2018 koeajamassa Hyundai Ioniq Electric Style -sähköautossa oli kytkin, jonka VESS-lyhenne (Virtual Engine Sound System) tarkoittaa keinoääntä. Kuljettaja saattoi tässä automallissa kytkeä keinoäänen pois käytöstä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mistä sähköauton ääni syntyy?

Yksi sähköauto ujeltaa vienosti, toinen vinkuu väkevämmin, ja äänekkäämmin kiihdytettäessä. Jarrujen toiminnasta mahdollisesti kuuluvat äänet yhtyvät ajoittain kuoroon.

Sähköauton tyypilliset äänilähteet ovat sähkömoottorit ja taajuusmuuttajat. On tietty hyvä muistaa, että sähköautotkin ovat ominaisuuksiltaan yksilöitä, eikä täyssähköinen voimalinjakaan ole äänetön, vaikka hiljainen onkin. Eri sähköautomallien äänimaailmoissa on eroja.

Sähköautoilijat ovat tottuneet siihenkin, että polttomoottoriautoille tyypillisen äänimaailman puuttuminen havahduttaa tunnistamaan uusia ajonaikaisia ääniä, joita tuottavat esimerkiksi töyssyissä suhahtelevat iskunvaimentimet.

Varoitusäänestä pakollinen

Äänettömyyden ongelma on havaittu päätöspöydissäkin, sillä aiempaan ja väljempään käytäntöön on muokattu uusi pakottavampi EU-tasoinen linjaus. Kaiken keskiössä on varoitusäänijärjestelmä AVAS, joka tulee sanoista Acoustic Vehicle Alerting System eli akustinen ajoneuvon varoitusjärjestelmä.

Keinoääni on ollut pakollinen vuoden 2019 heinäkuun ensimmäisen päivän jälkeen julkaistavissa uusissa sähkö- ja hybridiautomalleissa, mutta vuoden 2021 heinäkuusta alkaen kaikki myytävät sähkö- ja hybridiautomallit on tullut varustaa AVAS-järjestelmällä.

Miten keinoääni toimii?

AVAS-järjestelmä toimii siten, että autossa on keinotekoinen moottoriääni ajettaessa alle 20 kilometrin tuntinopeudella ja aina peruutettaessa. Hybridiautoissa moottorin keinotekoista ääntä ei edellytetä käytettävän polttomoottorin käydessä.

Keinoäänen käyttö tiukentuu, sillä heinäkuusta 2023 alkaen keinoääniominaisuus ei ole enää kytkettävissä pois päältä. Toistaiseksi tämä poiskytkentä on mahdollista, mikäli kuljettaja haluaa näin toimia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Millainen ääni havahduttaa?

EU-asetus ei määritä tarkoin millainen sähköauton tai hybridiauton varoitusäänen täytyy olla.

– Äänen tulisi muistuttaa etenevän auton tyypillistä ääntä, Destiassa johtavana asiantuntijana työskentelevä Tapio Heiskanen pohtii.

Liikenneturvallisuus on ollut Heiskasen sydäntä lähellä jo pitkään, sillä hän työskenteli aiemmin Liikenneturvassa yhteyspäällikkönä. Heiskasen nykytyöt painottuvat liikennesuunnitteluun näkökulmana liikenneturvallisuus. Myös sähköautojen lataushankkeet työllistävät. Heiskanen toimi edelleen myös Onnettomuustietoinstituutin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa.

Jalankulkijoille ja pyöräilijöille sähköauton äänettömyys heikentää auton havaittavuutta, mikä pahimmillaan johtaa yllättäviin kohtaamisiin ja vaaratilanteisiin. Keinoäänen avulla sähköauto elämöi edetessään sen verran, että auton vierellä tai sen editse kulkevat jalankulkijat tai pyöräilijät havaitsevat auton olemassaolon.

– Autojen äänet ovat tärkeä turvallisuustekijä myös kaikille näköongelmista kärsiville, Heiskanen toteaa.

Äänitiedosto: Volkswagen ID.3 kiihdyttää 0-30+ km/h nopeuteen ja hidastaa sen jälkeen pysähdyksiin.

Uudenlaista liikennesilmää

Heiskanen perää sähköautoilijoilta valveutuneisuutta.

– Liikenneturvallisuuden kannalta voimakkaasti kiihtyvät ja toisaalta ajoittain erittäin hiljaisesti etenevät sähköautot vaativat käyttäjiltään malttia ja liikennesilmää, Heiskanen kiteyttää.

Heiskasen mukaan liikenteessä on oltava keskiössä se, että kukin viestii liikkumisaikeistaan ajoissa ja ennakoitavasti kaikille kanssakulkijoille.

– Liikenneympäristössä täytyy minimoida väärinymmärrysten vaara.

Tunnistettava ja jatkuva keinoääni

Heiskasen näkemyksen mukaan ja yleisen liikenneturvallisuuden näkökulmasta on merkittävää, että sähköautojen ja sähköisesti etenevien hybridiautojen ajoäänet ovat tunnistettavia, jatkuvia ja kertovat kanssaliikkujille, että auto lähestyy.

– Voi olla, että sähköautojen valmistajat haluavat erottautua kilpailijoistaan myös äänimaailman kautta, mutta erottautuminen ei saa heikentää autojen havaittavuutta.

Omat kokemukset liikenteessä ovat vakuuttaneet keinoäänen tarpeesta. Tyypillisen ajoviikon aikana sähköauton ratissa käy useaan otteeseen niin, että jalankulkija tai pyöräilijä hoksaavat takaviistosta tai kulman takaa tulevan sähköauton vasta aivan viime tingassa.

Oman kokemukseni mukaan erityisen hankalia ovat taajamissa sijaitsevilta asuintalojen pysäköintipihoilta tai liityntäpysäköintipaikoilta poistumiset, jolloin sähköautolla tai hybridillä ylitetään kevyen liikenteen väylä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Mercedes-Benz, Moottorin arkisto Video- ja ääniliitteet: Jaguar, Volkswagen Lähde: Liikennevakuutuskeskus / Gaia Consulting Oy: Loppuraportti: Sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristö – nykytila ja lähitulevaisuus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat