4.4.2021

Sähköautoilijat vaativat: pikalatureita palvelukeskittymiin

Vuosi sähköllä_latauspaikka

Moni empii sähköauton hankintaa, eikä vähäisin syy empimiselle ole vielä turhan harva latausverkosto.

Moni autoilija empii vielä täysin sähköllä kulkevan auton hankintaa. Syitä empimiselle ovat toisaalta vastaaviin polttomoottoriautoihin verrattuna kalliimpi hankintahinta, toisaalta vielä turhan harva latausverkosto ylipäätään ja sähköauton latausjärjestelyt omassa arjessa erityisesti.

Sähköistä liikkumista edistävä Sähköautoilijat ry on järjestö, joka oman linjauksensa mukaan valvoo sähköautoilijoiden etua ja edistää sähköisen liikenteen yleistymistä. Yhdistyksen puheenjohtaja Kirsi Immonen erittelee auton käyttövoimaratkaisuja pohtivien tuntoja.

– Sähköauton hankintatuesta ei ole niin paljon hyötyä, jos latausverkosto laahaa perässä. Myös harvaan asuttujen alueiden kantateille on saatava riittävän kattava latausverkosto, Immonen taustoittaa.

Sähköautoilijat pitävät latausverkoston laajentamista ensiarvoisimpana toimena sähköautoilun suosion kasvattamisessa.

– Paras kannustin olisi pikalatureiden rakentamisen tukeminen, niille olisi kysyntää erityisesti palvelukeskittymissä, Immonen linjaa Fintrafficin nettisivuilla, jossa käsitellään myös sitä, kuinka valtakunnallista latausverkostokarttaa ylläpidetään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Latausverkosto kasvussa

Kasvava latausverkosto on näkynyt Fintrafficin Liikennetilanne-palvelussa viime joulukuusta lähtien. Tiedot palveluun tulevat Sähköautoilijat ry:n ja Tesla Club Finland ry:n yhteisvoimin ylläpitämästä latauskartta.fi -palvelusta, joka syntyi muutama vuosi sitten aloitteellisten sähköautoilijoiden yhteistyönä.

Fintraffic on liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa toimiva erityistehtäväkonserni, joka tarjoaa ja kehittää liikenteenohjauksen ja -hallinnan palveluita kaikissa liikennemuodoissa. Tehtävän on myös omalta osalta varmistaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.

Latauspisteiden määrä on viimeisen vuoden aikana tuplaantunut.

– Pisteitä kartalla on nyt yli 1 300 paikassa. Olemme myös lisänneet majoituspalvelut karttaan näkyville, latauskartta.fi:n teknisestä toteutuksesta vastaava Rauli Arjatsalo kertoo.

Palveluissa on nähtävillä julkisessa käytössä olevat pisteet, joissa autoon saa ladattua tunnissa 50 kilometriä toimintamatkaa. Hitaimmat latauspisteet sekä talonyhtiöiden pysäköintipaikoilla olevat pisteet eivät ole palveluissa mukana.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat