4.5.2018 Liikenne Syyllinen satulassa – tyypillisin pyöräilyonnettomuus on kaatuminen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keli, olosuhteet tai pyöräilijän oma virhe koettiin useimmiten olevan syynä onnettomuuteen. Ennakoiva ajo ja turvavarusteiden käyttö lisäävät pyöräilevän turvallisuutta. Useimmiten polkupyöräonnettomuuden taustalla on yksittäinen kaatuminen ilman muita osallisia, kertoo Liikenneturvan teettämä kysely*. Vastanneista suomalaisista 13 prosenttia kertoi kaatuneensa tai joutuneensa onnettomuuteen pyörällä viimeisen kolmen vuoden aikana. Onnettomuuteen joutuneista yli kolme neljästä kertoi onnettomuuden olleen kaatuminen ilman muita osallisia. Liikennemuotojen jyrkkään vastakkainasetteluun ei tässä valossa siis ole aihetta. Puolet loukkasi itsensä onnettomuuden seurauksena ja hieman yli joka kymmenes joutui käymään lääkärissä tai terveydenhoitajalla. – Virallisiin tieliikenneonnettomuustilastoihin päätyvät muiden kuin moottoriajoneuvojen kohdalla vain ne onnettomuudet, joihin kutsutaan poliisi paikalle. Pyörällä kaadutaankin paljon useammin kuin tilastot osoittavat. Näistä onnettomuuksista tarvitaan lisätietoa, jotta turvallisuustoimenpiteitä voidaan suunnitella täsmällisemmin ja pyöräilyn turvallisuutta lisätä entisestään, kuvaa Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keli, vauhti tai virhearvio taustalla Noin puolet onnettomuuteen joutuneista pyöräilijöistä nimesi kelin tai olosuhteen onnettomuuteen johtaneeksi syyksi. Omaa arviointi- tai havaintovirhettä onnettomuudesta syytti 30 prosenttia ja liian kovaa vauhtia 15 % pyöräilleistä. – Onnettomuuksien syistä voi tehdä sen johtopäätöksen, että ennakoiva ajotapa lisää myös pyöräilijän turvallisuutta ja vähentää riskiä kaatua. Eli otetaan keli huomioon ajossa ja tasataan nopeus tilanteen tasalle, että ehditään tekemään myös tarvittavat havainnot ja tulkinnat tilanteesta ajoissa, tiivistää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa. Kypärästä on hyötyä Pyörällä kaatuneista vastaajista joka viides uskoi, että kypärästä oli, tai olisi ollut, hyötyä. Kypärää käyttäneistä 12 prosenttia koki, että kypärä lievensi vammoja. Ilman kypärää pyöräilleistä seitsemän prosenttia uskoi, että olisi selvinnyt pienemmillä vammoilla kypärää käyttämällä. – Ajamalla ennakoiden voi vähentää omaa riskiä joutua onnettomuuteen. Jos onnettomuus kuitenkin sattuu, pyöräilykypärän käyttäminen on yksinkertainen tapa ehkäistä päävammaa. Kypärä suojaa päätä tutkitusti myös hiljaisemmilla nopeuksilla. Vaikka päätä useammin kolhiutuvatkin raajat, päähän kohdistuneet vammat ovat usein laadultaan vakavimpia, Jyrki Kaistinen toteaa. Liikenneministeriön kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmassa halutaan parantaa kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä suomalaisissa kunnissa niin, että matkamäärien kasvusta huolimatta myös turvallisuus parantuu. – Pyöräilyonnettomuuksien määrää koskevien tuoreiden tutkimusten** perusteella voi arvioida, että vuosittain Suomessa tapahtuu noin 5 000 pyöräilytapaturmaa, joissa pyöräilykypärästä on hyötyä, Kaistinen painottaa. Liikenneturvan mukaan yksi halpa ja heti käyttöön otettava keino ehkäistä pyöräilijöiden vakavia vammautumisia ja kuolemia on pyöräilykypärän käytön lisääminen. Lähde: Liikenneturva Kuvitus: Moottorin arkisto/Antti Hentinen *Suomalaisten kokemuksia liikenteestä ja pyöräilystä selvitettiin kyselytutkimuksella joulukuussa 2017. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Vastanneita oli yhteensä 1530 henkilöä, joista autoilevia oli 1212 eli 79 prosenttia. **Kari Haikonen, Persephone Doupi, Emma Honkala, Suvi Nipuli, Martta October, Anne Lounamaa. Suomalaiset tapaturmien uhreina 2017: Kansallisen uhritutkimuksen tuloksia. THL Työpaperi 45/2017. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe