25.10.2017 Liikenne Törmäystestissä 19 lastenistuinta – kaksi irtosi vaarallisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaiset auto- ja kuluttajajärjestöt yhdistivät voimansa testatakseen lasten matkustusturvallisuutta. Suurin osa testatuista lastenistuimista ylitti lakisääteiset vaatimukset, mutta joukossa oli myös kaksi epäonnistumista. Saksan autoilijajärjestö ADAC:in yhteistyössä Autoliiton ja muiden sisarjärjestöjensä sekä kuluttajansuojaorganisaatioiden kanssa toteuttama testi osoitti jälleen merkityksensä. Kaikki 14 hyvän ja kolme tyydyttävän arvosanan saanutta istuinta ylittävät lakisääteiset vaatimukset ja niiden kehittelyssä on otettu huomioon myös kuluttajaorganisaatioiden vaatimukset. Testituloksen kokonaisarvosana koostuu turvallisuudesta (50 %), käyttö- (40 %) ja istuinmukavuudesta (10 %) sekä haitallisten kemikaalien määrästä saatujen arvosanojen tuloksista (vain arvosanaa alentava vaikutus, jos kemikaalikuormitus ylittää sallitut rajat). ++ = erinomainen + = hyvä O = tyydyttävä Θ = välttävä – = heikko Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Noin alle 1,5-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxCybex Aton M i-Size & M i-Size -telakka45–87 cm++++(1,6)Cybex Aton M i-Size45–87 cm+++++(1,8)xRecaro Guardia & Smart Click -telakka-13 kg+++++(1,8)xRecaro Privia Evo & Smart Click -telakka-13 kg+++++(1,8)Recaro Guardia-13 kg+++++(1,9)Recaro Privia Evo-13 kg+++++(1,9) Markkinoille päätyy joskus myös tuotteita, jotka eivät vastaa niille asetettuja odotuksia. Tällä kertaa kaksi lastenistuinta irtosi etutörmäyksessä. Jos omistat jommankumman näistä, kannattaa olla yhteydessä istuimen valmistajaan. Noin alle 4-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxGB Vaya i-Size45–105 cm+O+++(2,3)xNuna Rebl Plus i-Size40–105 cm+O++++(2,5)xRecaro Zero.1 Elite40–105 cm+O+++(2,5)xKlippan Kiss 2 Plus-18 kg+O++++(2,5) Recaro Optia & Smart Click -telakka Testiarvion mukaan kyseessä on helppokäyttöinen lastenistuin, jolla on merkittäviä puutteita turvallisuudessa. Kun etutörmäyskoe tehtiin 15 kilon painoisella koenukella, istuin irtosi isofix-telakasta ja istuin koenukkeineen singahti eteenpäin. Jos olet jo hankkinut Optia-istuimen, jossa on Smart Click -telakka, tarjoutuu Recaro vaihtamaan sen toiseen sopivaan istuimeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Noin 1–4-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxRecaro Optia & Smart Click -telakka9–18 kg–++++–(5,5) Jané Grand Testiarvion mukaan kyseessä on lastenistuin, jota voi käyttää pitkän aikaa, mutta jolla on huomattavia puutteita etutörmäyssuojassa. Kun törmäyskoe tehtiin 15 kilon painoisella testinukella, joka oli kiinnitettynä istuimen valjailla, irtosi istuin toiselta puolelta isofix-kiinnityksestä. Jos olet jo hankkinut tällaisen istuimen, sen voi palauttaa Janélle tutkittavaksi. Lisätietoa löytyy valmistajan verkkosivuilta. Noin 1–12-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxConcord Vario XT-59–36 kgOOO++O(3,0)xJoie Bold9–36 kgOO+++O(3,4)xJané Grand9–36 kg–O+++–(5,5) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Törmäysturvallisuus etusijalla Testissä arvioidaan jokaisen istuimen osalta turvallisuuden lisäksi käyttö- ja istuinmukavuus sekä kemikaalikuormitus. Turvallisuus kuitenkin muodostaa yleisarvosanasta puolet. Turvallisuusominaisuuksiin kuuluvat etu- ja sivutörmäyssuoja, istuimen rakenne ja muotoilu, vöiden reititys ja istuimen vakaus autossa. Etu- ja sivutörmäyksen suojaa painotetaan arvioinnissa. Sen osuus turvallisuusominaisuuksista on 80 prosenttia. Tämä selittää joitain yllättäviäkin eroja tuloksissa. Noin 4–12-vuotiaat IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxBébé Confort Rodi XP15–36 kg+++++++(1,9)Maxi-Cosi Rodi XP15–36 kg+++++++(1,9)xBébé Confort Rodi XP FIX15–36 kgO++++++(2,1)Maxi-Cosi Rodi XP FIX15–36 kgO++++++(2,1)xChicco Oasys23 Fixplus Evo15–36 kg+O++O(2,6) – Ennen ostopäätöstä olisi tärkeää testata harkintalistalla olevia istuimia siinä autossa, jossa istuinta aiotaan käyttää. Joku malli saattaa soveltua toiseen autoon paremmin kuin toiseen. Esimerkiksi vanhoissa autoissa, joiden turvavyön lukon kiinnike on pidempi, turvaistuin voi olla hankala saada tukevasti kiinnitettyä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen muistuttaa. Eurooppalaisten auto- ja kuluttajajärjestöjen (ICRT, International Consumer Research and Testing) yhteistyönä tehdyn testin päätulokset ja istuinkohtaiset arviot on julkaistu suomeksi Autoliiton kotisivuilla. Lähde ja videot: Autoliitto Lue lisää: Turvaistuintestissä positiivista kehitystä Autoliiton turvaistuintestissä havaittu 2 vaarallista istuinmallia Valitse hyväksi testattu turvaistuin Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan