25.10.2017 Liikenne Törmäystestissä 19 lastenistuinta – kaksi irtosi vaarallisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaiset auto- ja kuluttajajärjestöt yhdistivät voimansa testatakseen lasten matkustusturvallisuutta. Suurin osa testatuista lastenistuimista ylitti lakisääteiset vaatimukset, mutta joukossa oli myös kaksi epäonnistumista. Saksan autoilijajärjestö ADAC:in yhteistyössä Autoliiton ja muiden sisarjärjestöjensä sekä kuluttajansuojaorganisaatioiden kanssa toteuttama testi osoitti jälleen merkityksensä. Kaikki 14 hyvän ja kolme tyydyttävän arvosanan saanutta istuinta ylittävät lakisääteiset vaatimukset ja niiden kehittelyssä on otettu huomioon myös kuluttajaorganisaatioiden vaatimukset. Testituloksen kokonaisarvosana koostuu turvallisuudesta (50 %), käyttö- (40 %) ja istuinmukavuudesta (10 %) sekä haitallisten kemikaalien määrästä saatujen arvosanojen tuloksista (vain arvosanaa alentava vaikutus, jos kemikaalikuormitus ylittää sallitut rajat). ++ = erinomainen + = hyvä O = tyydyttävä Θ = välttävä – = heikko Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Noin alle 1,5-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxCybex Aton M i-Size & M i-Size -telakka45–87 cm++++(1,6)Cybex Aton M i-Size45–87 cm+++++(1,8)xRecaro Guardia & Smart Click -telakka-13 kg+++++(1,8)xRecaro Privia Evo & Smart Click -telakka-13 kg+++++(1,8)Recaro Guardia-13 kg+++++(1,9)Recaro Privia Evo-13 kg+++++(1,9) Markkinoille päätyy joskus myös tuotteita, jotka eivät vastaa niille asetettuja odotuksia. Tällä kertaa kaksi lastenistuinta irtosi etutörmäyksessä. Jos omistat jommankumman näistä, kannattaa olla yhteydessä istuimen valmistajaan. Noin alle 4-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxGB Vaya i-Size45–105 cm+O+++(2,3)xNuna Rebl Plus i-Size40–105 cm+O++++(2,5)xRecaro Zero.1 Elite40–105 cm+O+++(2,5)xKlippan Kiss 2 Plus-18 kg+O++++(2,5) Recaro Optia & Smart Click -telakka Testiarvion mukaan kyseessä on helppokäyttöinen lastenistuin, jolla on merkittäviä puutteita turvallisuudessa. Kun etutörmäyskoe tehtiin 15 kilon painoisella koenukella, istuin irtosi isofix-telakasta ja istuin koenukkeineen singahti eteenpäin. Jos olet jo hankkinut Optia-istuimen, jossa on Smart Click -telakka, tarjoutuu Recaro vaihtamaan sen toiseen sopivaan istuimeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Noin 1–4-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxRecaro Optia & Smart Click -telakka9–18 kg–++++–(5,5) Jané Grand Testiarvion mukaan kyseessä on lastenistuin, jota voi käyttää pitkän aikaa, mutta jolla on huomattavia puutteita etutörmäyssuojassa. Kun törmäyskoe tehtiin 15 kilon painoisella testinukella, joka oli kiinnitettynä istuimen valjailla, irtosi istuin toiselta puolelta isofix-kiinnityksestä. Jos olet jo hankkinut tällaisen istuimen, sen voi palauttaa Janélle tutkittavaksi. Lisätietoa löytyy valmistajan verkkosivuilta. Noin 1–12-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxConcord Vario XT-59–36 kgOOO++O(3,0)xJoie Bold9–36 kgOO+++O(3,4)xJané Grand9–36 kg–O+++–(5,5) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Törmäysturvallisuus etusijalla Testissä arvioidaan jokaisen istuimen osalta turvallisuuden lisäksi käyttö- ja istuinmukavuus sekä kemikaalikuormitus. Turvallisuus kuitenkin muodostaa yleisarvosanasta puolet. Turvallisuusominaisuuksiin kuuluvat etu- ja sivutörmäyssuoja, istuimen rakenne ja muotoilu, vöiden reititys ja istuimen vakaus autossa. Etu- ja sivutörmäyksen suojaa painotetaan arvioinnissa. Sen osuus turvallisuusominaisuuksista on 80 prosenttia. Tämä selittää joitain yllättäviäkin eroja tuloksissa. Noin 4–12-vuotiaat IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxBébé Confort Rodi XP15–36 kg+++++++(1,9)Maxi-Cosi Rodi XP15–36 kg+++++++(1,9)xBébé Confort Rodi XP FIX15–36 kgO++++++(2,1)Maxi-Cosi Rodi XP FIX15–36 kgO++++++(2,1)xChicco Oasys23 Fixplus Evo15–36 kg+O++O(2,6) – Ennen ostopäätöstä olisi tärkeää testata harkintalistalla olevia istuimia siinä autossa, jossa istuinta aiotaan käyttää. Joku malli saattaa soveltua toiseen autoon paremmin kuin toiseen. Esimerkiksi vanhoissa autoissa, joiden turvavyön lukon kiinnike on pidempi, turvaistuin voi olla hankala saada tukevasti kiinnitettyä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen muistuttaa. Eurooppalaisten auto- ja kuluttajajärjestöjen (ICRT, International Consumer Research and Testing) yhteistyönä tehdyn testin päätulokset ja istuinkohtaiset arviot on julkaistu suomeksi Autoliiton kotisivuilla. Lähde ja videot: Autoliitto Lue lisää: Turvaistuintestissä positiivista kehitystä Autoliiton turvaistuintestissä havaittu 2 vaarallista istuinmallia Valitse hyväksi testattu turvaistuin Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?