25.10.2017 Liikenne Törmäystestissä 19 lastenistuinta – kaksi irtosi vaarallisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaiset auto- ja kuluttajajärjestöt yhdistivät voimansa testatakseen lasten matkustusturvallisuutta. Suurin osa testatuista lastenistuimista ylitti lakisääteiset vaatimukset, mutta joukossa oli myös kaksi epäonnistumista. Saksan autoilijajärjestö ADAC:in yhteistyössä Autoliiton ja muiden sisarjärjestöjensä sekä kuluttajansuojaorganisaatioiden kanssa toteuttama testi osoitti jälleen merkityksensä. Kaikki 14 hyvän ja kolme tyydyttävän arvosanan saanutta istuinta ylittävät lakisääteiset vaatimukset ja niiden kehittelyssä on otettu huomioon myös kuluttajaorganisaatioiden vaatimukset. Testituloksen kokonaisarvosana koostuu turvallisuudesta (50 %), käyttö- (40 %) ja istuinmukavuudesta (10 %) sekä haitallisten kemikaalien määrästä saatujen arvosanojen tuloksista (vain arvosanaa alentava vaikutus, jos kemikaalikuormitus ylittää sallitut rajat). ++ = erinomainen + = hyvä O = tyydyttävä Θ = välttävä – = heikko Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Noin alle 1,5-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxCybex Aton M i-Size & M i-Size -telakka45–87 cm++++(1,6)Cybex Aton M i-Size45–87 cm+++++(1,8)xRecaro Guardia & Smart Click -telakka-13 kg+++++(1,8)xRecaro Privia Evo & Smart Click -telakka-13 kg+++++(1,8)Recaro Guardia-13 kg+++++(1,9)Recaro Privia Evo-13 kg+++++(1,9) Markkinoille päätyy joskus myös tuotteita, jotka eivät vastaa niille asetettuja odotuksia. Tällä kertaa kaksi lastenistuinta irtosi etutörmäyksessä. Jos omistat jommankumman näistä, kannattaa olla yhteydessä istuimen valmistajaan. Noin alle 4-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxGB Vaya i-Size45–105 cm+O+++(2,3)xNuna Rebl Plus i-Size40–105 cm+O++++(2,5)xRecaro Zero.1 Elite40–105 cm+O+++(2,5)xKlippan Kiss 2 Plus-18 kg+O++++(2,5) Recaro Optia & Smart Click -telakka Testiarvion mukaan kyseessä on helppokäyttöinen lastenistuin, jolla on merkittäviä puutteita turvallisuudessa. Kun etutörmäyskoe tehtiin 15 kilon painoisella koenukella, istuin irtosi isofix-telakasta ja istuin koenukkeineen singahti eteenpäin. Jos olet jo hankkinut Optia-istuimen, jossa on Smart Click -telakka, tarjoutuu Recaro vaihtamaan sen toiseen sopivaan istuimeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Noin 1–4-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxRecaro Optia & Smart Click -telakka9–18 kg–++++–(5,5) Jané Grand Testiarvion mukaan kyseessä on lastenistuin, jota voi käyttää pitkän aikaa, mutta jolla on huomattavia puutteita etutörmäyssuojassa. Kun törmäyskoe tehtiin 15 kilon painoisella testinukella, joka oli kiinnitettynä istuimen valjailla, irtosi istuin toiselta puolelta isofix-kiinnityksestä. Jos olet jo hankkinut tällaisen istuimen, sen voi palauttaa Janélle tutkittavaksi. Lisätietoa löytyy valmistajan verkkosivuilta. Noin 1–12-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxConcord Vario XT-59–36 kgOOO++O(3,0)xJoie Bold9–36 kgOO+++O(3,4)xJané Grand9–36 kg–O+++–(5,5) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Törmäysturvallisuus etusijalla Testissä arvioidaan jokaisen istuimen osalta turvallisuuden lisäksi käyttö- ja istuinmukavuus sekä kemikaalikuormitus. Turvallisuus kuitenkin muodostaa yleisarvosanasta puolet. Turvallisuusominaisuuksiin kuuluvat etu- ja sivutörmäyssuoja, istuimen rakenne ja muotoilu, vöiden reititys ja istuimen vakaus autossa. Etu- ja sivutörmäyksen suojaa painotetaan arvioinnissa. Sen osuus turvallisuusominaisuuksista on 80 prosenttia. Tämä selittää joitain yllättäviäkin eroja tuloksissa. Noin 4–12-vuotiaat IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxBébé Confort Rodi XP15–36 kg+++++++(1,9)Maxi-Cosi Rodi XP15–36 kg+++++++(1,9)xBébé Confort Rodi XP FIX15–36 kgO++++++(2,1)Maxi-Cosi Rodi XP FIX15–36 kgO++++++(2,1)xChicco Oasys23 Fixplus Evo15–36 kg+O++O(2,6) – Ennen ostopäätöstä olisi tärkeää testata harkintalistalla olevia istuimia siinä autossa, jossa istuinta aiotaan käyttää. Joku malli saattaa soveltua toiseen autoon paremmin kuin toiseen. Esimerkiksi vanhoissa autoissa, joiden turvavyön lukon kiinnike on pidempi, turvaistuin voi olla hankala saada tukevasti kiinnitettyä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen muistuttaa. Eurooppalaisten auto- ja kuluttajajärjestöjen (ICRT, International Consumer Research and Testing) yhteistyönä tehdyn testin päätulokset ja istuinkohtaiset arviot on julkaistu suomeksi Autoliiton kotisivuilla. Lähde ja videot: Autoliitto Lue lisää: Turvaistuintestissä positiivista kehitystä Autoliiton turvaistuintestissä havaittu 2 vaarallista istuinmallia Valitse hyväksi testattu turvaistuin Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe