25.10.2017 Liikenne Törmäystestissä 19 lastenistuinta – kaksi irtosi vaarallisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaiset auto- ja kuluttajajärjestöt yhdistivät voimansa testatakseen lasten matkustusturvallisuutta. Suurin osa testatuista lastenistuimista ylitti lakisääteiset vaatimukset, mutta joukossa oli myös kaksi epäonnistumista. Saksan autoilijajärjestö ADAC:in yhteistyössä Autoliiton ja muiden sisarjärjestöjensä sekä kuluttajansuojaorganisaatioiden kanssa toteuttama testi osoitti jälleen merkityksensä. Kaikki 14 hyvän ja kolme tyydyttävän arvosanan saanutta istuinta ylittävät lakisääteiset vaatimukset ja niiden kehittelyssä on otettu huomioon myös kuluttajaorganisaatioiden vaatimukset. Testituloksen kokonaisarvosana koostuu turvallisuudesta (50 %), käyttö- (40 %) ja istuinmukavuudesta (10 %) sekä haitallisten kemikaalien määrästä saatujen arvosanojen tuloksista (vain arvosanaa alentava vaikutus, jos kemikaalikuormitus ylittää sallitut rajat). ++ = erinomainen + = hyvä O = tyydyttävä Θ = välttävä – = heikko Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Noin alle 1,5-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxCybex Aton M i-Size & M i-Size -telakka45–87 cm++++(1,6)Cybex Aton M i-Size45–87 cm+++++(1,8)xRecaro Guardia & Smart Click -telakka-13 kg+++++(1,8)xRecaro Privia Evo & Smart Click -telakka-13 kg+++++(1,8)Recaro Guardia-13 kg+++++(1,9)Recaro Privia Evo-13 kg+++++(1,9)Markkinoille päätyy joskus myös tuotteita, jotka eivät vastaa niille asetettuja odotuksia. Tällä kertaa kaksi lastenistuinta irtosi etutörmäyksessä. Jos omistat jommankumman näistä, kannattaa olla yhteydessä istuimen valmistajaan. Noin alle 4-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxGB Vaya i-Size45–105 cm+O+++(2,3)xNuna Rebl Plus i-Size40–105 cm+O++++(2,5)xRecaro Zero.1 Elite40–105 cm+O+++(2,5)xKlippan Kiss 2 Plus-18 kg+O++++(2,5)Recaro Optia & Smart Click -telakkaTestiarvion mukaan kyseessä on helppokäyttöinen lastenistuin, jolla on merkittäviä puutteita turvallisuudessa. Kun etutörmäyskoe tehtiin 15 kilon painoisella koenukella, istuin irtosi isofix-telakasta ja istuin koenukkeineen singahti eteenpäin.Jos olet jo hankkinut Optia-istuimen, jossa on Smart Click -telakka, tarjoutuu Recaro vaihtamaan sen toiseen sopivaan istuimeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Noin 1–4-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxRecaro Optia & Smart Click -telakka9–18 kg–++++–(5,5)Jané GrandTestiarvion mukaan kyseessä on lastenistuin, jota voi käyttää pitkän aikaa, mutta jolla on huomattavia puutteita etutörmäyssuojassa. Kun törmäyskoe tehtiin 15 kilon painoisella testinukella, joka oli kiinnitettynä istuimen valjailla, irtosi istuin toiselta puolelta isofix-kiinnityksestä. Jos olet jo hankkinut tällaisen istuimen, sen voi palauttaa Janélle tutkittavaksi. Lisätietoa löytyy valmistajan verkkosivuilta. Noin 1–12-vuotiaat lapset IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxConcord Vario XT-59–36 kgOOO++O(3,0)xJoie Bold9–36 kgOO+++O(3,4)xJané Grand9–36 kg–O+++–(5,5) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTörmäysturvallisuus etusijallaTestissä arvioidaan jokaisen istuimen osalta turvallisuuden lisäksi käyttö- ja istuinmukavuus sekä kemikaalikuormitus. Turvallisuus kuitenkin muodostaa yleisarvosanasta puolet.Turvallisuusominaisuuksiin kuuluvat etu- ja sivutörmäyssuoja, istuimen rakenne ja muotoilu, vöiden reititys ja istuimen vakaus autossa. Etu- ja sivutörmäyksen suojaa painotetaan arvioinnissa. Sen osuus turvallisuusominaisuuksista on 80 prosenttia. Tämä selittää joitain yllättäviäkin eroja tuloksissa. Noin 4–12-vuotiaat IsofixLastenistuinHyväk- syntäTurval- lisuusKäytön helppousIstuin- muka- vuusKemi- kaali- kuor- mitusTesti- arvos- teluxBébé Confort Rodi XP15–36 kg+++++++(1,9)Maxi-Cosi Rodi XP15–36 kg+++++++(1,9)xBébé Confort Rodi XP FIX15–36 kgO++++++(2,1)Maxi-Cosi Rodi XP FIX15–36 kgO++++++(2,1)xChicco Oasys23 Fixplus Evo15–36 kg+O++O(2,6)– Ennen ostopäätöstä olisi tärkeää testata harkintalistalla olevia istuimia siinä autossa, jossa istuinta aiotaan käyttää. Joku malli saattaa soveltua toiseen autoon paremmin kuin toiseen. Esimerkiksi vanhoissa autoissa, joiden turvavyön lukon kiinnike on pidempi, turvaistuin voi olla hankala saada tukevasti kiinnitettyä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen muistuttaa.Eurooppalaisten auto- ja kuluttajajärjestöjen (ICRT, International Consumer Research and Testing) yhteistyönä tehdyn testin päätulokset ja istuinkohtaiset arviot on julkaistu suomeksi Autoliiton kotisivuilla.Lähde ja videot: Autoliitto Lue lisää: Turvaistuintestissä positiivista kehitystä Autoliiton turvaistuintestissä havaittu 2 vaarallista istuinmallia Valitse hyväksi testattu turvaistuin Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti