20.5.2016

Trafilta päätös puoliperävaunujen suhteen: sallittu BE-kortilla, muttei tuoreimmilla

puoliperävaunun ratkaisu

Jos BE-kortti on myönnetty ennen 19.1.2013, puoliperävaunua saa vetää.

Moottori koeajoi viime huhtikuussa Nosturitarvike Oy:n maahantuoman ja hollantilaisen Fifth Wheel Europen valmistaman puoliperävaunun, jonka voi kytkeä avolavapakettiauton perään. Otsikoimme jutun ”Puoliperävaunu BE-kortilla”, koska maahantuojan mukaan tällainen yhdistelmä on ajettavissa myös kyseisellä ajokortilla.

Jutun julkaisemisen jälkeen tietyt asiantuntijatahot ryhtyivät kommentoimaan keskustelupalstoilla sitä, että Suomen lainsäädäntö ei sallisi tämänkaltaista yhdistelmää näin kevyen luokan ajokortilla. Perusteluna oli se, että BE-kortilla saa lain mukaan vetää maksimissaan 3 500 kilon kokonaismassan omaavalla autolla jarrullista eli O2-luokan perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa.

Puoliperävaunun kokonaismassa on kuitenkin jopa 5 300 kiloa, eli kärry olisi niin sanotulla pikku-E-kortilla vedettäväksi liian painava. Tällöin yhdistelmällä ajaminen vaatisi raskaamman luokan ajokortin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ratkaiseva päivämäärä

Edellä mainittu perävaunun suurin sallittu 3 500 kilon kokonaismassa koskee kuitenkin vain 19.1.2013 jälkeen myönnettyjä BE-ajokortteja. Päivämäärä viittaa ajankohtaan, jolloin Suomessa astui voimaan uusi ajokorttilaki.

Ennen 19.1.2013 myönnetyillä BE-korteilla perävaunun suurinta sallittua kokonaismassaa ei jarrullisissa kärryissä ole säädetty lainkaan. Näin ollen jos kytkentäsäännöt sallivat puoliperävaunun vetämisen, yhdistelmän ajaminen ennen 19.1.2013 myönnetyllä BE-kortilla on sallittua.

Jos taas BE-kortti on myönnetty 19.1.2013 jälkeen, tällaista yli 3 500-kiloista puoliperävaunua ei saa vetää, vaan siihen vaaditaan C1E-luokan ajokortti. Jutussamme ei tätä asiaa mainittu, mistä pahoittelut.

Muutoksia luvassa?

Asiaan saattaa kuitenkin olla luvassa muutos myös noiden nuorempien BE-korttien osalta. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin osastopäällikkö Kimmo Pylväs selvitti asiaa muun muassa Hollannin osalta, ja siellä puoliperävaunun vetäminen on sallittua myös 19.1.2013 jälkeen myönnetyllä BE-kortilla.

Meille lähettämässään sähköpostissa Pylväs kommentoi asiaa näin:

”Asia on ilmeisesti herättänyt keskustelua myös muualla Euroopassa, ja käsittääkseni tämä BE-asia saattaa olla seuraavan ajokorttikomitean agendalla. Me näemme tämän erittäin hyvänä, koska olemme mielellämme mukana kehittämässä säännöksiä muuttuvan maailman mukana ja nämä muutokset olisi hyvä saada lainsäädäntöön, jolloin tilanne olisi selkeä kaikkien toimijoiden kannalta. Ajokorttikomitea on ainakin oikea foorumi tämän asian tiimoilta ja siellä on kaikki jäsenvaltiot edustettuina. Ajokorttikomitea kokoontuu yleensä muutaman kerran vuodessa. Nyt ei ole vielä tiedossa seuraavaa kokousta, mutta mikäli se ei ehdi ennen lomakautta, niin varmaan viimeistään alkusyksystä. Tämän jälkeen olemme varmaan viisaampia tässä asiassa.”

Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Jari Saarentaus

Luetuimmat