5.6.2014 Liikenne Valitse kuudesta kiinnostavasta radasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokenut rata-autoilija Toni R. Ruokonen arvioi moottoriradat. Toni R. Ruokonen Rata-arviot tehnyt Toni R. Ruokonen, 40, on toisen polven rata-autoilija. Ruokonen siirtyi vuonna 1987 alkaneen karting-uran jälkeen isoille radoille. Heti vuonna 1992 meriittilistalle kirjattiin SM-kultaa N-ryhmästä. Ruokonen hallitsi kotimaan ratoja viisi vuotta putkeen. Viiden SM-kullan jälkeen Ruokonen siirtyi Britteinsaarille kilpaillen myös Suomessa. Kuudennen SM-kullan ja Britannian sarjan hopean jälkeen Ruokonen siirtyi ammattilaiseksi. Hän kilpaili mm. Britanniassa, Saksassa ja Aasiassa vuosina 1999–2004. Ammattilaisuran jälkeen autoelektroniikkaan korjaamoyrittäjänä keskittynyt Ruokonen teki paluun radoille Time Attack -harrastajana vuonna 2010. Eri puolilla maailmaa aktiiviurallaan kilpaillut Ruokonen pitää Suomen ratatilannetta hyvänä. – Meillä on hienoja ja keskenään erilaisia ratoja. Täältä kuitenkin puuttuu vielä se niin sanottu iso rata. Euroopassa on isoja ratoja, joissa on enemmän pitkiä suoria ja pitkiä, nopeita kaarteita. Siinä mielessä ne sopivat myös formuloille ja muille nopeille, matalille autoille, Ruokonen vertaa. Myös ratojen puitteet ovat monin paikoin erilaiset, Ruokonen tietää. – Monet radat ovat todellisia moottoriurheilukeskittymiä. Ratojen yhteydessä on usein paljon kilpatiimejä, yrityksiä ja muuta alan liiketoimintaa. Meidän ratamme ovat valitettavasti sen verran syrjässä, ettei yrittäjä voi oikein siirtää yritystään niin kauas kaupungeista, Ruokonen arvioi. Ahvenisto tekee puistomaisena kaupunkiratana tässä suhteessa poikkeuksen. Tosin kaupunkikaava ja ymmärrettävästi tiukat melurajat eivät mahdollista varsinaista moottoriurheiluteollisuutta. Sillä on kuitenkin merkittävä asema matkailukohteena. Valitettavasti Suomessa ei täysin ymmärretä radan historiallista arvoa ja mainetta maailmalla. – Maailmalla on paljon ihmisiä, jotka matkustavat eri puolille maapalloa kokeakseen hienoimpia ratoja. Ahvenisto on yksi näistä kohteista. Lisäksi Ahveniston historia on huikea. Siellä on ajettu erilaisilla formuloilla ja prototyyppiautoilla, jopa formulaykkösellä. Ja Ahvenistolla kilpailleiden nimilista on huikea, Ruokonen muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ahveniston Moottorirata Ahveniston Moottorirata Poltinahontie 47, Hämeenlinna Pituus 2 840 metriä, leveys 9–17 metriä Avoinna ma–su klo 9–18 Meluraja 95 dBA (erillisinä melupäivinä 110 dBA) ahvenistonmoottorirata.fi Puhelin 0400 817002 Ahvenisto on autolle ja kuljettajalle vaativin rata. Siinä on varikon mäessä ”pimeä” kurvi ja siellä on muitakin hohdokkaita kaarteita. Esimerkiksi suolenkin ensimmäinen nopea kaarre, jossa on pieni kuoppa keskellä. Se on yllättävän vaativa, nopea ja tekninen mutka. Radassa on lisäksi monta paikkaa, jotka voi ajaa eri ajolinjoilla yhtä nopeasti. Ahvenisto on eräänlainen nettikulttirata. Aina kun ulkomailla selviää, että olen Suomesta, minulta kysytään, olenko ajanut Ahvenistolla. Sillä on samankaltainen maine kuin Nürburgringin legendaarisella Nordschleifella. Alastaro Circuit Alastaro Circuit Jarno Saarisentie, Virttaa Pituus 2 970 metriä, leveys 12–15 metriä Avoinna ma–su klo10–20 alastarocircuit.fi Puhelin (02) 766 9922, 050 550 6545 Alastaro näyttää helpolta, mutta todellisuudessa sekin on yllättävän tekninen rata. Se sisältää muutamia nopeita kaarteita. Esimerkiksi takalenkille meno ja paluu ovat molemmat paikkoja, jotka tehottomalla autolla ajetaan kaasu pohjassa, mutta tehokkaimmilla pitää olla tarkkana. Lisäksi radan loppupuolella on mielenkiintoinen S-mutka, joka ajetaan esimerkiksi etu- ja takavetoisella autolla eri tavalla. Se on paikka, missä tehdään eroja. Reunakivet eli kanttarit ovat suomalaiseen tapaan korkeita, eikä niitä joka paikassa voi hyödyntää menettämättä auton tasapainoa. Kanttareita on talven aikana huollettu, joten tilanne on aiempaa parempi. Botniaring Botniaring Kauhajoentie 688, Jurva Pituus 4 014 metriä, leveys 12–20 metriä Avoinna ti–to klo 11–21, pe–su klo 9–21 botniaring.fi tsto@botniaring.fi Puhelin 03 68 1000 Uusi jatko-osa teki radasta täysin uudentyyppisen. Ennen radalla oli mutkia oikeastaan vain oikealle, joten vasen eturengas kului nopeasti, vaikka muut renkaat olivat vielä kuin uusia. Nyt rata on täysin eriluonteinen. Se tuo uutena mukavan piristysruiskeen. Muutokset nostivat keskinopeutta. Aiemmin Botniaring ei ollut kovin tekninen rata, mutta nyt siellä on paljon mielenkiintoisia ja vaativia paikkoja. Esimerkiksi uuden osuuden lopussa on kaarre oikealle, jossa voi tehdä helposti virheen. Jos kaarteen ajaa leveäksi, on kierrosaika piloilla. Rata on nykymuodossaan erittäin hieno. Kun uusi asvaltti saa vähän kumia pintaan, on pitokin varmasti hyvä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kemora Kemora Kemorantie 161, Sillanpää Pituus 2 723 metriä, leveys 15–18 metriä Avoinna ark. klo 10–20, la klo 10–18, su klo 11–20 kemora.fi info@kemora.fi Puhelin 06 862 6166, 040 670 3700 Kemora on todella nopea rata. Takasuoralla saa melkoisesti vauhtia. Lisäksi siellä saa eroja jos suoralle tulo onnistuu. Maalisuoran ja pitkän suoran välinen oikea on todella kriittinen mutka. Jos auton säädöt ovat kohdallaan ja ajolinja onnistuu, siitä saa pari kilometriä kovemman ulostulonopeuden, mikä kertaantuu suoralla. Se on myös malttirata. Keskivaiheilla oleva S-kaarreyhdistelmä on todella haastava. Tehokkaalla autolla tulee kiusaus mennä kaasulle liian aikaisin, jolloin auton balanssi menetetään ja ajolinjaa on enää vaikea pitää. Kemora on mukavasti erilainen kuin muut radat ja siinäkin riittää opeteltavaa. Motopark Motopark Motoparkintie 62, Virtasalmi Pituus 3 516 metriä, leveys 11–12 metriä Avoinna ma-su klo 11–18 Melupäivinä ei desibelirajaa, normaalipäivinä ohiajomelu max. 96,9 dB motopark.fi katja.repo@motopark.fi Puhelin 044 278 0088 Motoparkin erityispiirteitä ovat kova nopeus ja muutama niin sanottu pimeä mutka. Rata täytyy oppia hyvin, sillä ihan kaikkia kaarteita ei näe lähestyttäessä. Radan lopussa oleva ylitys on erityisen jännä paikka. Siihen saa aika hyvän vauhdin ja ajolinjan on osuttava seuraavaan mutkaan todella tarkasti. Myös niin sanotun hevosenkengän jälkeinen vasen laajenee, joten siinä voi taitava ja rohkea kuljettaja ohittaa jopa ulkokautta toisen ajajan, joka pitää sisälinjan. Radan kanttarit ovat tyypillisiä omalle aikakaudelleen. Ne ovat kuin betoniporsaita, eikä niitä voi lainkaan hyödyntää ajamisessa. Auto on siis pidettävä koko ajan asvaltilla, valkoisten viivojen sisäpuolella. Pesämäki, Honkajoki Pesämäki, Honkajoki Vanhamaantie 237, Honkajoki Pituus 1 800 metriä, leveys 12 metriä Avoinna ma–la klo 9–20, su klo 10–19 pesamaki.fi Puhelin 050 366 3603, 0500 724 205 Uusi rata on mukava yllätys. Ensin ajattelin, että se on kovin lyhyt, mutta kokemus oli todella myönteinen. Rata on tehty eurooppalaiseen tyyliin. Kanttikivet on upotettu maahan, jolloin niitäkin voi hyödyntää ajamisessa. Kaarteet ovat todella vaativia. Radalla on pitkiä kaarteita, joita voi ajaa periaatteessa yhtenä, jos on pienitehoinen kulkupeli alla. Tehokkaammalla autolla joutuu vähän sovittelemaan kaasun kanssa. Useat radan kaarteista pitää tavallaan ajaa kahdessa osassa. Pesämäki radalla on hienosti kaikki lajit samalla alueella. Rata on muita selvästi lyhyempiä, mutta ehdottomasti tutustumisen arvoinen. Lue lisää moottoriradoista Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku