18.2.2016 Kotimaanmatkailu Kelkkasafari – vauhtia Oloksen lumilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kelkkailu on hauska elämys – etenkin yön pimetessä Moottorikelkkojen letka rytyyttää menemään Särkijärven jäällä Muonion eteläpuolella, Suomi-neidon kainalossa. Puutunut alaselkä saa mukavasti kyytiä, jäätie on kaikea muuta kuin tasainen. Letka suuntaa avoimista maisemista metsän siimekseen. Kelkan käytös on luontevaa, mutta lumi merkityllä kelkkareitillä on terävästi töyssyttävää. Ohjaustangosta kiinni pitäminen käy työstä. Tuntumaa voi verrata vaikka mönkkärillä päästelemiseen röykkyisällä juurakkoisella tukkitiellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kelkkoja saa kaivaa esiin Lyhyttelaisen vuokrakelkan kyvyt syvässä lumessa on helppo havaittu kehnonlaisiksi. Tamppautuneelta kelkkareitiltä ei tarvitse ajaa kuin metrin tai kaksi sivuun, niin jo humahtaa kelkka jumiin. Ja sitten kaivetaan lunta kelkan ympäriltä, hiki kypärän visiirin huurruttaen. Opas Andres Kekkosen kelkka on pitkätelainen, joten sillä pääsee varmasti apuun. Teiden ylitykset hoidetaan aina oppaan valvoessa, jotta kaikki sujuu turvallisesti. Oppaista toinen vetää letkaa, toinen varmistaa ettei letkan häntä jää liiaksi hieman kovempaa matkavauhtia ylläpitävistä. Letka kerätään kokoon sopivin välein pysähdyksillä. Laki jää haveeksi Lähdemme kipuamaan kohti Särkitunturin lakea. Sieltä ehtisi lyhyen hetken ihastella näkymiä ennen hämärän laskeutumista. Lumen tuiskutessa näkyvyys heikkenee. Oppailla on yhä hankalampaa erottaa enää reittiä. Navakat tuulet ja kevyt pakkaslumi ovat pyyhkineet tunturimaiseman tasaiseksi lumivaipaksi. On käännyttävä takaisin. Nöyryys luonnonvoimien edessä on ainut vaihtoehto, vaikkei nyt ollakaan syvällä erämaassa. Kyllä näillekin selkosille voi tyhmä tuupertua. Tasaisemmilla osuuksilla on lysti päästellä. Kelkat kiihtyvät rivakasti ja yltävät 80 kilometrin tuntivauhtiin. Ja juuri kun maitohappo on tunkemassa vieraisille, seisauttavat oppaat ryhmän. Nokipannukahvia ja makkaraa On aika nokipannukahvien ja sinisen hetken. On se haikean lyhyt aika, jolloin ei ole enää päivä muttei vielä yökään. Taivaankansi on syvän sininen. Nuotion ympärillä on pian vilkkaasti ajokokemuksia jakava joukko. Vaikuttaa vahvasti siltä, että koettu peittoaa toimistorotan normipäivän. Hiiltynyt makkarakin maistuu, aivan erinomaiselta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varjojen leikkiä Tulistelutauon jälkeen tulee pettymys, kun oppaat kertovat, että takaisin on enää 15 kilometriä. Kelkkakaravaanin kirkkaat ajovalot pyyhkivät tykkylumesta raskaita kuusenoksia vain luodakseen hangelle mielikuvituksellisesti venyviä varjoja. Loppumatka sujahtaa pimeydestä huolimatta reipasta haipakkaa. Harjoitus on tehnyt tehtävänsä. Lauha sää luo haasteita Perillä Olos-tunturin kupeella Lapland Safariksen opas Andres Kekkonen kertoo reilun kolmen tunnin safarilla ajetun yhteensä lähes 50 kilometriä. Tatu Vaajala, toinen oppaista, näyttää epäuskoisille kartasta ajetun reitin. Tehdyn taipaleen toisaalta kyllä tuntee: käsivarret ja hartianseutu ovat hellinä – kerrankin toimistotyöläisen yläkropassa kiertää veri kohisten. Vaajala on tyytyväisillä mielin, ettei järven jäällä ollut lauhtuneesta säästä huolimatta paljoakaan vettä, mitä nyt muutama sohjopaikka. – Pääsimme järvien jäille vasta vuodenvaihteesta. Se oli helpotus, sillä jäiden tultua riittävän kantaviksi, on mahdollista valita vaihtelevampia ja pidempiä reittejä. Kelkkaelämyksiä aina viikon reissuihin asti Kelkkasafarit soveltuvat mainiosti myös ensikertalaisille. Safareilla ei ole tarkoitus tahkota reittiennätyksiä, vaan edetä elämyksellistä haipakkaa osallistujien kyvyt, halut ja turvallisuus huomioiden. Oloksella vilkkain kelkkailusesonki alkaa brittituristien tullen joulukuulla – kuten monessa muussakin Lapin lomakeskuksessa. Joulun aikaan safarit ovat tyypillisesti lyhyitä tunnin retkiä lähimaastoon. – Tyypillisin safarimme on kaksituntinen. Se maksaa kaksi kelkan päällä 99 euroa osallistujalta, Lapland Safariksen Kimmo Nikula kertoo. Jos haluaa ajaa yksin, on kaksituntisen kelkkajotoksen hinta 144 euroa. Haastavampia kelkkaelämyksiä löytyy. Tarjolla on viikon kelkkaretkiä jäämerelle sekä Ruotsin ja Suomen suurtuntureille. www.laplandsafaris.com www.laplandhotels.com Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku