18.2.2016 Kotimaanmatkailu Kelkkasafari – vauhtia Oloksen lumilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kelkkailu on hauska elämys – etenkin yön pimetessä Moottorikelkkojen letka rytyyttää menemään Särkijärven jäällä Muonion eteläpuolella, Suomi-neidon kainalossa. Puutunut alaselkä saa mukavasti kyytiä, jäätie on kaikea muuta kuin tasainen.Letka suuntaa avoimista maisemista metsän siimekseen. Kelkan käytös on luontevaa, mutta lumi merkityllä kelkkareitillä on terävästi töyssyttävää. Ohjaustangosta kiinni pitäminen käy työstä. Tuntumaa voi verrata vaikka mönkkärillä päästelemiseen röykkyisällä juurakkoisella tukkitiellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKelkkoja saa kaivaa esiinLyhyttelaisen vuokrakelkan kyvyt syvässä lumessa on helppo havaittu kehnonlaisiksi. Tamppautuneelta kelkkareitiltä ei tarvitse ajaa kuin metrin tai kaksi sivuun, niin jo humahtaa kelkka jumiin. Ja sitten kaivetaan lunta kelkan ympäriltä, hiki kypärän visiirin huurruttaen.Opas Andres Kekkosen kelkka on pitkätelainen, joten sillä pääsee varmasti apuun.Teiden ylitykset hoidetaan aina oppaan valvoessa, jotta kaikki sujuu turvallisesti.Oppaista toinen vetää letkaa, toinen varmistaa ettei letkan häntä jää liiaksi hieman kovempaa matkavauhtia ylläpitävistä. Letka kerätään kokoon sopivin välein pysähdyksillä.Laki jää haveeksiLähdemme kipuamaan kohti Särkitunturin lakea. Sieltä ehtisi lyhyen hetken ihastella näkymiä ennen hämärän laskeutumista.Lumen tuiskutessa näkyvyys heikkenee. Oppailla on yhä hankalampaa erottaa enää reittiä. Navakat tuulet ja kevyt pakkaslumi ovat pyyhkineet tunturimaiseman tasaiseksi lumivaipaksi.On käännyttävä takaisin.Nöyryys luonnonvoimien edessä on ainut vaihtoehto, vaikkei nyt ollakaan syvällä erämaassa. Kyllä näillekin selkosille voi tyhmä tuupertua.Tasaisemmilla osuuksilla on lysti päästellä. Kelkat kiihtyvät rivakasti ja yltävät 80 kilometrin tuntivauhtiin. Ja juuri kun maitohappo on tunkemassa vieraisille, seisauttavat oppaat ryhmän.Nokipannukahvia ja makkaraaOn aika nokipannukahvien ja sinisen hetken. On se haikean lyhyt aika, jolloin ei ole enää päivä muttei vielä yökään. Taivaankansi on syvän sininen.Nuotion ympärillä on pian vilkkaasti ajokokemuksia jakava joukko. Vaikuttaa vahvasti siltä, että koettu peittoaa toimistorotan normipäivän.Hiiltynyt makkarakin maistuu, aivan erinomaiselta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarjojen leikkiäTulistelutauon jälkeen tulee pettymys, kun oppaat kertovat, että takaisin on enää 15 kilometriä.Kelkkakaravaanin kirkkaat ajovalot pyyhkivät tykkylumesta raskaita kuusenoksia vain luodakseen hangelle mielikuvituksellisesti venyviä varjoja.Loppumatka sujahtaa pimeydestä huolimatta reipasta haipakkaa. Harjoitus on tehnyt tehtävänsä.Lauha sää luo haasteitaPerillä Olos-tunturin kupeella Lapland Safariksen opas Andres Kekkonen kertoo reilun kolmen tunnin safarilla ajetun yhteensä lähes 50 kilometriä. Tatu Vaajala, toinen oppaista, näyttää epäuskoisille kartasta ajetun reitin.Tehdyn taipaleen toisaalta kyllä tuntee: käsivarret ja hartianseutu ovat hellinä – kerrankin toimistotyöläisen yläkropassa kiertää veri kohisten.Vaajala on tyytyväisillä mielin, ettei järven jäällä ollut lauhtuneesta säästä huolimatta paljoakaan vettä, mitä nyt muutama sohjopaikka.– Pääsimme järvien jäille vasta vuodenvaihteesta. Se oli helpotus, sillä jäiden tultua riittävän kantaviksi, on mahdollista valita vaihtelevampia ja pidempiä reittejä. Kelkkaelämyksiä aina viikon reissuihin asti Kelkkasafarit soveltuvat mainiosti myös ensikertalaisille. Safareilla ei ole tarkoitus tahkota reittiennätyksiä, vaan edetä elämyksellistä haipakkaa osallistujien kyvyt, halut ja turvallisuus huomioiden. Oloksella vilkkain kelkkailusesonki alkaa brittituristien tullen joulukuulla – kuten monessa muussakin Lapin lomakeskuksessa. Joulun aikaan safarit ovat tyypillisesti lyhyitä tunnin retkiä lähimaastoon. – Tyypillisin safarimme on kaksituntinen. Se maksaa kaksi kelkan päällä 99 euroa osallistujalta, Lapland Safariksen Kimmo Nikula kertoo. Jos haluaa ajaa yksin, on kaksituntisen kelkkajotoksen hinta 144 euroa. Haastavampia kelkkaelämyksiä löytyy. Tarjolla on viikon kelkkaretkiä jäämerelle sekä Ruotsin ja Suomen suurtuntureille. www.laplandsafaris.com www.laplandhotels.com Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää