3.12.2016

Viking XPRS telakalle – korvaajaksi risteilylaivojen klassikko

Viking Line XPRS

Viking Line päivittää Helsingin ja Tallinnan välisellä linjalla liikennöivän XPRS aluksensa. Parissa viikossa ilmettä uudistetaan viidellä miljoonalla eurolla. Ehostustauon tuuraajaksi valittiin M/S Rosella.

Viking Line panostaa Tallinnan ja Helsingin välisellä linjalla liikennoivään M/S Viking XPRS-alukseensa vuoden 2017 alussa. Tammikuussa laiva seilaa telakalle Etelä-Ruotsin Landskronaan. Aivan pienestä remontista ei ole kyse, sillä kustannuksia uudesta ilmeestä ja parannuksista koitunee noin viisi miljoonaa euroa.

Viking Line Jaakko Ahti
Linjapäällikkö Jaakko Ahti esittelee tuoreimmat tilastot Pohjois-Itämeren matkailuliikenteestä. Kasvu Helsinki-Tallinna -reitillä on omaa luokkaansa muihin linjoihin verrattuna.

Syitä satsaukseen ovat muun muassa vuonna 2008 valmistuneen laivan ikä, linjan suuri suosio ja Pohjois-Itämeren liikenteen tasaisessa kasvussa olevat matkustajamäärät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomenlahden suosituin

XPRS on nopea alus, jonka kyytiin mahtuu 2 500 matkustajaa ja 230 henkilöautoa. Lisäksi mukana kulkee rahtia kuljettavia rekkoja ja linja-autoja.

XPRS on eniten matkustajia kuljettanut laiva Helsinki-Tallinna -reitillä. Vuonna 2015 laivalla matkusti 1 835 069 matkustajaa ja tänä vuonna juhlavan vastaanoton sain laivan 15 000 000:s matkustaja.

Reitillä ajetaan normaalisti neljä lähtöä päivässä keskustasta keskustaan. Kesällä Tukholmasta Helsinkiin aamulla palannut laiva avustaa vielä yhden lisäkierroksen verran ennen uutta matkaa kohti Ruotsia.

Uutta on luvassa tuntuvasti. Yökerho ja tanssiravintola myllätään tyystin uuteen uskoon. Koko remonttiin ei riitä telakalla vietetty aika, joten yökerhopuolen avajaisia vietetään vasta helmikuun puolella laivan ollessa jo liikenteeessä. Myös laivan myymälä ja buffetravintola uudistetaan. Uutta on luvassa myös yleisiin tiloihin ja hytteihin.

Viking Line à la carte

Vaikka lyhyen merimatkan suosituin ruokapaikka on buffet, ei à la carte -ravintolasta olla luopumassa. Astetta tyylikkäämpi ruokailuhetki houkuttelee myös Helsingin ja Tallinan välillä matkustavia.

Suurin tekninen uudistus tehdään vesirajan alapuolelle. Laivan uudet potkurit auttavat osaltaan vähetämään polttoaineenkulutusta. Jatkossa neljällä päämoottorilla varustettu laiva voi ajaa reitillä kahden koneen voimin. Nyt käytössä on kolme.

– Matkustajille tämä uudistus ei näy, mutta kyseessä on merkittävä parannus, Viking Linen Helsinki-Tallinna -linjasta ja Baltian kohteista vastaava linjapäällikkö Jaakko Ahti kertoo.

Kompakti klassikko tuuraa

Risteilymatkustus ei tyssää telakoinnin ajaksi. Tuuraajaksi saadaan linjalla aiemminkin liikennöinyt M/S Rosella. Laiva saapuu Helsinkiin Maarianhamina‒Kapellskär -reitiltä.

– Legendaarisen Rosellan paluu on herättänyt positiivista nostalgiaa ja varauksia on tehty juuri tälle laivalle. Ihmiset haluavat kokea Rosellan vielä uudestaan, risteilyfanien mietteet tunteva Ahti paljastaa.

1980-luvun alusta palvellutta laivaa on päivitetty vuosien saatossa, mutta kokonsa puolesta se häviää nuoremmilleen. Rosella on noin 2/3 XPRS:n koosta. Kansia on kahdeksan.

Viking Line XPRS buffet
Myös suosittu buffetravintola myllätään telakoinnin aikana uuteen uskoon.

Vaikka Rosella herättää nostalgisia tuntemuksia ainakin hieman varttuneemmassa risteilyväessä, on sen vierailu nopeasti ohi. XPRS:n palatessa Helsinkiin, siirtyy Rosella jälleen entisiin tehtäviinsä. Pian 40-vuotiaalla laivalla on vielä palvelusvuosia jäljellä, mutta suurille linjoille se tuskin palaa pysyvästi.

– Laivan käyttöikä on pitkä, kuten vaikkapa lentokoneenkin, mutta vain jos se huolletaan ja hoidetaan asianmukaisesti. Rosellaa on uudistettu moneen otteeseen vuosien varrella, mutta kooltaan se on nykyisiin laivoihin verrattuna pieni.

Luetuimmat