24.11.2021

Nimi muutettu: Tältä näyttää Volvo XC90, ruotsalaisen perhemaasturin perikuva, kiinalaisissa kuorissa

Lynk & Co 09

Kaiken muun lisäksi myös ulkonäöltään turvallinen Volvo XC90 sai taannoin serkun konsernisisar Lynk & Co 09:stä. Periaatteessa vain nimi on muutettu, mitä nyt muutama pellinpala sen lisäksi.

Kiinan hurjaa tahtia kasvavat automarkkinat tarvitsevat jatkuvalla syötöllä uusia malleja. Kaupaksi käyvät kaikki perinteisistä sedaneista tila-autoihin, ja totta kai sielläkin myös kaupunkimaastureihin. Sikäläisillä markkinoilla myös kotimaisuusaste kasvaa, vaikka monilla tuotteilla tekniset juuret löytyvätkin länsiautoista. Yhden merkin tekniset juuret löytyvät länsinaapurista, siis meidän länsinaapuristamme. Volvo Carsin kanssa samaan kiinalaiseen Geely-konserniin kuuluvan, vuonna 2016 perustetun Lynk & Con ruotsalaisjuuret ovat itse asiassa niin vahvat, että sen kotipaikkakin on virallisesti Göteborgissa.

Lynk & Con lähinnä nuoremmille ostajille suunnattu automallisto on tehty erottumaan Volvo-sisaruksista. Yksi vahva esimerkki on Lynk & Con lippulaivamaasturi 09, joka on siis uudelleenbrändätty versio Volvon lippulaivamaasturista, XC90:stä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvin häivytetty

Pinnan alla lymyävä XC90 häipyy tehokkaasti 09:n rohkeisiin muotoihin. Volvoa on havaittavissa oikeastaan vain suurimmissa linjoissa ja mittasuhteissa, sivupeileissä, pyöränkaarissa sekä keulan alimmassa osassa. Sisätiloissa on niin ikään eroja sisareen, mutta ne ovat vähäisempiä, lähinnä erilaisia tyylivalintoja. 09 on äärimitoiltaan hienoisesti Volvoa isompi, ja sitä tarjotaan aina seitsenpaikkaisena. 09 on ensimmäinen Lynk & Co, joka rakentuu Volvon SPA-perusrakenteelle. Kun ensi vuonna päivittyvän XC90:n myötä esitellään uudistettu SPA2, on luultavasti samalla odotettavissa lisää Lynk & Co -malleja sille pohjalle.

09:n konepellin viistetty etureuna ja kyljen pokkaukset tuovat autoon urheilullista otetta (Porschea?). Volvo XC90 paistaa korin helmoista.

Niin ikään 09:n moottorit tulevat Göteborgin suunnittelutoimistosta, sillä tarjolla on 2-litraisia bensiinirivinelosia niin 48 voltin kevythybridinä, itselataavana hybridinä, kuin pistokehybridinäkin. Kaikki autot ovat nelivetoisia. Hinnaltaan Lynk & Co 09 on jonkin verran halvempi kuin Volvo XC90.

Vaikka Lynk & Co 09 valmistetaan Kiinassa, ja suurin osa autoista myös myydään siellä, on auto tällä hetkellä saatavilla merkin muiden mallien tavoin muutamissa Euroopan maissa. Niihin lukeutuvat Belgia, Hollanti, Ruotsi ja Saksa. Pian mukaan tulevat Espanja ja Ranska sekä ilmeisesti jotkin Lähi-idän maat, miksei lisääkin Vanhan mantereen maita. Pohjois-Amerikkakin saattaa vielä saada omansa.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: MotorAuthority, CarScoops Kuvat: Lynk & Co

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat