5.12.2017 Ajoneuvot Raivohärän kauppakassi – Lamborghini Urus on superkatumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lamborghinin ensimmäinen katumaasturi on räväkästi 650-hevosvoimainen, mutta miksi takaoven kahva on keskellä lokasuojaa? Pitkämuistisimmat saattavat tietää Lamborghinin kokeilleen aikoinaan maastoautobisnestä järjettömän LM 002 -järkäleen kanssa. Hummermaisen kulmikkaasti muotoiltu ja tarpeettoman tehokas LM 002 oli täysin kahjo auto – juuri kuten Lamborghinilta saattoi odottaa. Oi 1980-luku!Mutta tänä vuonna vuorossa on härkäbrändin ensimmäinen katumaasturi. Superkatumaasturiksi itseään tituleeraava Lamborghini Urus on suvun hulluuteen verrattuna jopa suorastaan laskelmoiva. Poissa ovat siivet ja vaaraa vihjaavat terävät kulmat, lopputuloksen ollessa lähinnä jatkettu Huracán. Takaoven kahva on tosin sijoitettu jännittävästi lokasuojaan, mutta se ei ehkä ole kaipaamaamme räväkkää hulluutta.Suuria riemunkiljahduksia tuskin aiheuttavat myöskään Uruksen taktiset mitat. Omamassaa autolla on peräti 2 200 kilogrammaa ja sen akseliväli on kunnioitettavat 3 003 millimetriä. Auto on 5 116 mm pitkä ja peräti 2 016 mm leveä ilman sivupeilejä! Maavaraa on 158–248 mm ilmajousituksen säädöistä riippuen.Sisätiloilta Urus on yhdistelmä tuttua Lamborghinia, LM 002 -viittauksia sekä luksusta. Etuistuimet ovat vakiovarusteisena 12 suuntaan säätyvät, 18-suuntaisten ollessa lisävarusteena. Takaistuimille mahtuu oletusistuimilla kolme matkustajaa, mutta lisävarustelistalta löytyvät paremmat istuimet kahdelle takapenkkiläiselle. Tavaratilaa Uruksessa on komeat 616 litraa ja sen voi laajentaa 1 596 litraan. Keltaisen pinnan alta löytyy sama VW-konsernin katumaasturirakenne kuin esimerkiksi Porsche Cayennessa, Audi Q7:ssa ja Bentley Bentaygassa. Niinpä Urus luottaa 48 voltin sähköjärjestelmän mahdollistamiin aktiivisiin kallistukenvakaajiin, nelipyöräohjaukseen, sähköisesti ohjattuun takatasauspyörästöön sekä monikammioiseen ilmajousitukseen. Yllättävän tavallista, siis. Nelivedon keskilukko on Torsen-tyyppinen, voimanjaon ollessa oletuksena 40% eteen, 60% taakse. Enimmillään etuakselille voidaan kohdistaa 70% väännöstä ja taka-akselin yläraja on 87% voimasta.Lamborghinille erikoisesti myös moottori on lainattu VW-ryhmältä, ja vaikka teknistä yhteistyötä on tehty toki aiemminkin, on 4,0-litrainen V8 saanut italialaismerkille pyhäinhäväistyksellisesti kaksi turboahdinta. Toisaalta Uruksen suorituskyky on onneksi tuttua Lamborghinia, 0–100 km/h taittuu 3,6 sekunnissa, kiitos 8-vaihteisen automaatin sekä 650 hevosvoiman ja 850 newtonmetrin. Huippunopeutta Urus kelaa 305 km/h, marginaalisesti W12-koneella varustettua Bentaygaa enemmän. Vastaavasti pysähtymisestä vastaavat hiilikeraamiset jarrut, joiden ansiosta Urus hidastuu 100–0 km/h 33,7 metrissä.Häpeilemätön italialaisuus näkyy ajotilavalitsimissa, sillä Lamborghinin katumalleista tutut Strada, Sport ja Corsa ovat saaneet seurakseen maastoa henkivät Neve (lumi) ja Sabbia (hiekka) ajo-ohjelmat. Tien ulkopuolella ajamista varten tarjolla on myös maastoajopaketti, joka tuo mukanaan pohjapanssarointia ja metallivahvikkeiset puskurit "lumella, metsässä tai hiekkadyyneillä ajamiseen". Osuvasti omia asetuksia varten löytyvä moodi on katumallien tavoin nimellä Ego.– Lamborghini Urus on uusi visionäärinen lähestymistapa, joka perustuu Lamborghinin DNA:n ja joustavimman ajoneuvoluokan, katumaastureiden, yhdistämiseen. Urus kohottaa luokan tasolle, joka ei aiemmin ollut mahdollista, superkatumaasturiksi. Se on todellinen Lamborghini mitä tulee muotoiluun, suorituskykyyn, ajettavuuteen ja tunteeseen ja se on ajettavissa joka päivä erilaisissa ympäristöissä, sanaili Lamborghinia luotsaava toimitusjohtaja Stefano Domenicali.Lamborghini Urus on hinnoiteltu Euroopassa noin 170 000 euroon ennen veroja (CO2 290 g/km) ja toimitusten odotetaan alkavan keväällä 2018. https://youtube.com/watch?v=Xo1pEPoYi8Y Lähde ja kuvat: LamborghiniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!