5.12.2017 Ajoneuvot Raivohärän kauppakassi – Lamborghini Urus on superkatumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lamborghinin ensimmäinen katumaasturi on räväkästi 650-hevosvoimainen, mutta miksi takaoven kahva on keskellä lokasuojaa? Pitkämuistisimmat saattavat tietää Lamborghinin kokeilleen aikoinaan maastoautobisnestä järjettömän LM 002 -järkäleen kanssa. Hummermaisen kulmikkaasti muotoiltu ja tarpeettoman tehokas LM 002 oli täysin kahjo auto – juuri kuten Lamborghinilta saattoi odottaa. Oi 1980-luku!Mutta tänä vuonna vuorossa on härkäbrändin ensimmäinen katumaasturi. Superkatumaasturiksi itseään tituleeraava Lamborghini Urus on suvun hulluuteen verrattuna jopa suorastaan laskelmoiva. Poissa ovat siivet ja vaaraa vihjaavat terävät kulmat, lopputuloksen ollessa lähinnä jatkettu Huracán. Takaoven kahva on tosin sijoitettu jännittävästi lokasuojaan, mutta se ei ehkä ole kaipaamaamme räväkkää hulluutta.Suuria riemunkiljahduksia tuskin aiheuttavat myöskään Uruksen taktiset mitat. Omamassaa autolla on peräti 2 200 kilogrammaa ja sen akseliväli on kunnioitettavat 3 003 millimetriä. Auto on 5 116 mm pitkä ja peräti 2 016 mm leveä ilman sivupeilejä! Maavaraa on 158–248 mm ilmajousituksen säädöistä riippuen.Sisätiloilta Urus on yhdistelmä tuttua Lamborghinia, LM 002 -viittauksia sekä luksusta. Etuistuimet ovat vakiovarusteisena 12 suuntaan säätyvät, 18-suuntaisten ollessa lisävarusteena. Takaistuimille mahtuu oletusistuimilla kolme matkustajaa, mutta lisävarustelistalta löytyvät paremmat istuimet kahdelle takapenkkiläiselle. Tavaratilaa Uruksessa on komeat 616 litraa ja sen voi laajentaa 1 596 litraan. Keltaisen pinnan alta löytyy sama VW-konsernin katumaasturirakenne kuin esimerkiksi Porsche Cayennessa, Audi Q7:ssa ja Bentley Bentaygassa. Niinpä Urus luottaa 48 voltin sähköjärjestelmän mahdollistamiin aktiivisiin kallistukenvakaajiin, nelipyöräohjaukseen, sähköisesti ohjattuun takatasauspyörästöön sekä monikammioiseen ilmajousitukseen. Yllättävän tavallista, siis. Nelivedon keskilukko on Torsen-tyyppinen, voimanjaon ollessa oletuksena 40% eteen, 60% taakse. Enimmillään etuakselille voidaan kohdistaa 70% väännöstä ja taka-akselin yläraja on 87% voimasta.Lamborghinille erikoisesti myös moottori on lainattu VW-ryhmältä, ja vaikka teknistä yhteistyötä on tehty toki aiemminkin, on 4,0-litrainen V8 saanut italialaismerkille pyhäinhäväistyksellisesti kaksi turboahdinta. Toisaalta Uruksen suorituskyky on onneksi tuttua Lamborghinia, 0–100 km/h taittuu 3,6 sekunnissa, kiitos 8-vaihteisen automaatin sekä 650 hevosvoiman ja 850 newtonmetrin. Huippunopeutta Urus kelaa 305 km/h, marginaalisesti W12-koneella varustettua Bentaygaa enemmän. Vastaavasti pysähtymisestä vastaavat hiilikeraamiset jarrut, joiden ansiosta Urus hidastuu 100–0 km/h 33,7 metrissä.Häpeilemätön italialaisuus näkyy ajotilavalitsimissa, sillä Lamborghinin katumalleista tutut Strada, Sport ja Corsa ovat saaneet seurakseen maastoa henkivät Neve (lumi) ja Sabbia (hiekka) ajo-ohjelmat. Tien ulkopuolella ajamista varten tarjolla on myös maastoajopaketti, joka tuo mukanaan pohjapanssarointia ja metallivahvikkeiset puskurit "lumella, metsässä tai hiekkadyyneillä ajamiseen". Osuvasti omia asetuksia varten löytyvä moodi on katumallien tavoin nimellä Ego.– Lamborghini Urus on uusi visionäärinen lähestymistapa, joka perustuu Lamborghinin DNA:n ja joustavimman ajoneuvoluokan, katumaastureiden, yhdistämiseen. Urus kohottaa luokan tasolle, joka ei aiemmin ollut mahdollista, superkatumaasturiksi. Se on todellinen Lamborghini mitä tulee muotoiluun, suorituskykyyn, ajettavuuteen ja tunteeseen ja se on ajettavissa joka päivä erilaisissa ympäristöissä, sanaili Lamborghinia luotsaava toimitusjohtaja Stefano Domenicali.Lamborghini Urus on hinnoiteltu Euroopassa noin 170 000 euroon ennen veroja (CO2 290 g/km) ja toimitusten odotetaan alkavan keväällä 2018. https://youtube.com/watch?v=Xo1pEPoYi8Y Lähde ja kuvat: LamborghiniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja