5.12.2017

Raivohärän kauppakassi – Lamborghini Urus on superkatumaasturi

Lamborghini Urus superkatumaasturi SSUV

Lamborghinin ensimmäinen katumaasturi on räväkästi 650-hevosvoimainen, mutta miksi takaoven kahva on keskellä lokasuojaa?

Pitkämuistisimmat saattavat tietää Lamborghinin kokeilleen aikoinaan maastoautobisnestä järjettömän LM 002 -järkäleen kanssa. Hummermaisen kulmikkaasti muotoiltu ja tarpeettoman tehokas LM 002 oli täysin kahjo auto – juuri kuten Lamborghinilta saattoi odottaa. Oi 1980-luku!

Lamborghini Urus superkatumaasturi SSUV

Mutta tänä vuonna vuorossa on härkäbrändin ensimmäinen katumaasturi. Superkatumaasturiksi itseään tituleeraava Lamborghini Urus on suvun hulluuteen verrattuna jopa suorastaan laskelmoiva. Poissa ovat siivet ja vaaraa vihjaavat terävät kulmat, lopputuloksen ollessa lähinnä jatkettu Huracán. Takaoven kahva on tosin sijoitettu jännittävästi lokasuojaan, mutta se ei ehkä ole kaipaamaamme räväkkää hulluutta.

Suuria riemunkiljahduksia tuskin aiheuttavat myöskään Uruksen taktiset mitat. Omamassaa autolla on peräti 2 200 kilogrammaa ja sen akseliväli on kunnioitettavat 3 003 millimetriä. Auto on 5 116 mm pitkä ja peräti 2 016 mm leveä ilman sivupeilejä! Maavaraa on 158–248 mm ilmajousituksen säädöistä riippuen.

Sisätiloilta Urus on yhdistelmä tuttua Lamborghinia, LM 002 -viittauksia sekä luksusta. Etuistuimet ovat vakiovarusteisena 12 suuntaan säätyvät, 18-suuntaisten ollessa lisävarusteena. Takaistuimille mahtuu oletusistuimilla kolme matkustajaa, mutta lisävarustelistalta löytyvät paremmat istuimet kahdelle takapenkkiläiselle. Tavaratilaa Uruksessa on komeat 616 litraa ja sen voi laajentaa 1 596 litraan.

Keltaisen pinnan alta löytyy sama VW-konsernin katumaasturirakenne kuin esimerkiksi Porsche Cayennessa, Audi Q7:ssa ja Bentley Bentaygassa. Niinpä Urus luottaa 48 voltin sähköjärjestelmän mahdollistamiin aktiivisiin kallistukenvakaajiin, nelipyöräohjaukseen, sähköisesti ohjattuun takatasauspyörästöön sekä monikammioiseen ilmajousitukseen. Yllättävän tavallista, siis. Nelivedon keskilukko on Torsen-tyyppinen, voimanjaon ollessa oletuksena 40% eteen, 60% taakse. Enimmillään etuakselille voidaan kohdistaa 70% väännöstä ja taka-akselin yläraja on 87% voimasta.

Lamborghini Urus superkatumaasturi SSUV

Lamborghinille erikoisesti myös moottori on lainattu VW-ryhmältä, ja vaikka teknistä yhteistyötä on tehty toki aiemminkin, on 4,0-litrainen V8 saanut italialaismerkille pyhäinhäväistyksellisesti kaksi turboahdinta. Toisaalta Uruksen suorituskyky on onneksi tuttua Lamborghinia, 0–100 km/h taittuu 3,6 sekunnissa, kiitos 8-vaihteisen automaatin sekä 650 hevosvoiman ja 850 newtonmetrin. Huippunopeutta Urus kelaa 305 km/h, marginaalisesti W12-koneella varustettua Bentaygaa enemmän.  Vastaavasti pysähtymisestä vastaavat hiilikeraamiset jarrut, joiden ansiosta Urus hidastuu 100–0 km/h 33,7 metrissä.

Lamborghini Urus superkatumaasturi SSUV

Häpeilemätön italialaisuus näkyy ajotilavalitsimissa, sillä Lamborghinin katumalleista tutut Strada, Sport ja Corsa ovat saaneet seurakseen maastoa henkivät Neve (lumi) ja Sabbia (hiekka) ajo-ohjelmat. Tien ulkopuolella ajamista varten tarjolla on myös maastoajopaketti, joka tuo mukanaan pohjapanssarointia ja metallivahvikkeiset puskurit "lumella, metsässä tai hiekkadyyneillä ajamiseen". Osuvasti omia asetuksia varten löytyvä moodi on katumallien tavoin nimellä Ego.

Lamborghini Urus superkatumaasturi SSUV

– Lamborghini Urus on uusi visionäärinen lähestymistapa, joka perustuu Lamborghinin DNA:n ja joustavimman ajoneuvoluokan, katumaastureiden, yhdistämiseen. Urus kohottaa luokan tasolle, joka ei aiemmin ollut mahdollista, superkatumaasturiksi. Se on todellinen Lamborghini mitä tulee muotoiluun, suorituskykyyn, ajettavuuteen ja tunteeseen ja se on ajettavissa joka päivä erilaisissa ympäristöissä, sanaili Lamborghinia luotsaava toimitusjohtaja Stefano Domenicali.

Lamborghini Urus superkatumaasturi SSUV

Lamborghini Urus on hinnoiteltu Euroopassa noin 170 000 euroon ennen veroja (CO2 290 g/km) ja toimitusten odotetaan alkavan keväällä 2018.

https://youtube.com/watch?v=Xo1pEPoYi8Y

Lähde ja kuvat: Lamborghini

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat