10.9.2021 Ajoneuvot Rengastestin voittoon uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän kauden kuumin rengasuutuus Nokian Hakkapeliitta 10 palautti suomalaisvalmistajan talvirenkaiden piikkipaikalle nappaamalla nastarengastestimme voiton. Nokian Hakkapeliitta omaa suomalaisessa talviautoilussa pitkän ja kunniakkaan historian. Siitä kerroimme viisioisaisessa juttusarjassa vuonna 2017, kun brändin silloinen lippulaiva Nokian Hakkapeliitta 9 esiteltiin. Kyseinen nastarengas oli edeltäjiensä tapaan erittäin hyvä kokonaisuus, mutta suomalaisvalmistaja kärsi lievän imagotappion siitä, että keskieurooppalaiset Michelin ja Continental saivat testeissämme etumatkan kiinni ja menivät osittain jopa ohitsekin.Niinpä nyt oli revanssin paikka. Nokian lanseerasi keväällä 2021 täysin uuden nastarenkaansa, joka oli nimetty Hakkapeliitta 10:ksi, ja se oli tietysti tuoreimman rengastestimme päätähti.Osasimme odottaa renkaalta erinomaisia suorituksia, mutta riittäisivätkö ne testivoittoon? Jännitystä lisäsi se seikka, että Hakkapeliitta 10:n kohdalla Nokian ei ollut lisännyt nastojen määrää aivan kestomenestyjän Michelin X-Ice North 4:n.250 nastan lukemiin, vaan oli tyytynyt 220 kappaleeseen rengasta kohden. Renkaan pitoon vaikuttavat toki monet muutkin asiat kuin nastojen lukumäärä, mutta silti oli merkillepantavaa, ettei piikkien lukumäärää lähdetty enää tuosta kasvattamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi muutakin uutuuttaTestissämme oli mukana kaksi muutakin uutuutta, Goodyear Ultra Grip Arctic 2 sekä edullisempaa hintaluokkaa edustava Nokian Nordman 8. Kirittäjinä toimivat edellä mainitun Michelinin lisäksi aiemmissa testeissämme erittäin hyvin menestynyt Continental Ice Contact 3 sekä Gislaved Nord Frost 200, BF Goodrich G-Force Stud ja Sava Eskimo Stud. Näistä kolme viimeksi mainittua kuuluvat – Nordmanin ohella – suurten rengasvalmistajien niin kutsuttujen kakkosmerkkien joukkoon.Testitulos oli kuin olikin nokialaisen osalta erinomainen, sillä Hakkapeliitta 10 nousi ykköseksi tasaisen vahvoilla otteillaan. Uutuusrenkaan kehitystyössä on keskitytty muun muassa jääpidon parantamiseen, ja se myös näkyi: aiempina vuosina Michelin on jyllännyt juuri markkinoiden runsaimman nastoituksen voimalla, mutta nyt nokialainen näytti, että pienempikin nastamäärä riittää korkeatasoiseen jääpitoon.Jäällä ja lumella nokialaisessa korostuvat erinomainen veto- ja jarrutuspito sekä auton keulan pito kaarteissa, mikä takaa viihdyttävät ajo-ominaisuudet kuitenkaan tinkimättä turvallisuudesta. Pito ei romahda sulallakaan kelillä, missä Hakkapeliitta 10 osoittautui ääritilanteissa koko testin turvallisimmaksi renkaaksi. Ajokäytös on loogista niin kuivalla kuin märälläkin asvaltilla, ja kaiken kruunaa moitteeton suuntavakavuus suoraan ajettaessa.Henkilöautojen nastarengastesti on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin 11.8. ilmestyneessä numerossa 8/2021, joka on luettavissa sähköisesti myös Lehtiluukussa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Testirenkaat, koko 205/55 R16 BF Goodrich G-Force Stud Continental Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Arctic 2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 10 Nokian Nordman 8 Sava Eskimo Stud Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle