23.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: voimakas kolina Volvon takapäässä meinasi keskeyttää matkanteon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käytetty käyttötestiauto Volvo V50 -ekodieselillä on rullattu jo useamman tuhatta kilometriä. Edellisissä jutuissa käsiteltiin sen ajovaloumpioiden vaihtoa ja Isofix-rautojen asentamista. Hieman näiden toimenpiteiden jälkeen "päästiin" myös oikeisiin korjaustoimiin. Moottorin käytetyt autot ovat välillä oikkuilleet milloin milläkin tavalla. Vuosien varrella esimerkiksi Volkswagen Golf vaati hintavan DSG-korjauksen, Ford Mondeon jarrutehostin vikaantui ja Nissan Leaf oireili oudosti ohjainlaitteen huonon kontaktin vuoksi. Nyt näyttää siltä, ettei vioilta säästytty käytetyn Volvo V50:n kanssakaan.Alkuvuodesta auto sytytti yllättäen ”Moottorin suorituskyky alhainen” -tekstin mittaristoon. Autolla selvästi on itseironian tajua – tehot eivät nimittäin tuntuneet olevan yhtään sen alempana kuin ennen vikailmoitustakaan, mutta 1,6-litrainen dieselmoottori todellakin tuntuu laiskalta. Koska vika ei vaikuttanut akuutilta, päätettiin sitä tutkia myöhemmin samalla viikolla.Vian kimppuun ei kuitenkaan ehditty vielä loppuviikostakaan, sillä autosta löytyi lisää pajoitettavaa. Auto alkoi yllättäen pitämään pientä kolinaa, joka ei sinällään ole yllättävää lähes 15-vuotiaalle ja melkein neljännesmiljoonan ajetulle autolle. Pian pienemmälle tielle kääntymisen jälkeen kolina kuitenkin muuttui paukkeeksi, ja oli selvästi paikannettavissa auton iskunvaimennukseen.Lumisella tiellä ei huvita ruveta tunkkaamaan autoa ilmaan sen omalla huteralla tunkilla, joten raivostuttavasta takapään takomisesta huolimatta auto päätettiin ajaa pajalle. Vika ilmestyi tietysti paikassa, josta matkaa hallille oli noin 30 kilometriä. Matka otti aikansa, sillä monttuisella pikkutiellä ei paukkeen vuoksi uskaltanut ajaa kuin noin 20 kilometrin tuntinopeudella – eikä isommallakaan tiellä kenkää kehdannut kauheasti antaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannatin kappaleinaNosturille päästyä auton vika löytyi odotetusta paikkaa: takaiskunvaimentimen kannatin oli lohjennut. Yleensä iskunvaimentimet ovat kulutusosaa, mutta etenkin auton takapäässä niiden kannakkeet on yleensä tehty kestämään auton koko elinikä, joten vika tuntui hieman oudolta.Vanha kannake oli revennyt kiinnityspulttien kohdalta.Kannakkeen irrotuksen jälkeen osan hajoaminen ei enää ihmetyttänyt. Vuosien varrella kannake oli hapettunut pahasti, ja tuntui olevan muutenkin tehty erittäin heppoisesta materiaalista. Harmittavasti paikallisen varaosaliikkeen varastosta ei löytynyt kuin yksi kannake, sillä se olisi kannattanut samoin tein uusia toisellekin puolelle, jossa hapettuminen näytti niin ikään vaivaavan. Asian pariin täytynee palata hieman myöhemmin. Samassa yhteydessä päätettiin vaihtaa myös iskunvaimentimet, jotka tuntuivat olevan jo melkoisen löysässä kunnossa. Yhteensä yhdelle kannakkeelle ja kahdelle iskarille kertyi hintaa vajaat 170 e.Toivottavasti uusi kannake kestää niin ikään seuraavat 14 vuotta.Mitään isoa remonttia ei siis ainakaan toistaiseksi jouduttu tekemään. Vikakertomukset eivät kuitenkaan pääty tähän, vaan niiden pariin palataan hieman myöhemmin.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaDSG-vaihteisto: mitä vikoja niissä on ja onko jotkin versiot parempia kuin toiset? Käytetty kesäauto: kaupat jäi syntymättä, tarjolla vain pommeja Käyttötesti käytetyllä: DSG-vaihteisto oli kuin olikin hajalla Käyttötesti käytetyllä: helpotusta Volvo V50:n lapsiperhearkeen alle sadan euron sijoituksella Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster