13.4.2023

Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50 toimi talvessa erinomaisesti

Käyttötesti Volvo V50 Drive
Siinäpä yksi diesel-Volvo - Moottorin käyttötesti käytetyllä -V50.

Neljä kuukautta eko-volvoilua osoitti ainakin sen, ettei käytetyssä ruotsalaisessamme tarvitse palella auton ulkolaisista sukujuurista huolimatta.

Talvi alkaa olemaan hiljalleen taputeltu, joten lienee aika kerrata miten Moottorin käytetty Volvo V50 siitä selvisi. Käyttötesti alkoi marraskuun puolissavälin, eli tähän asti autolla on liikuttu ainoastaan talvikelien aikaan.

Aloitetaan lämmityksestä. Erittäin energiatehokas 1,6-litrainen PSA-perustainen dieselmoottori ei tuota talvikelissä pahemmin hukkalämpöä, joten ajon aikana auto käyttää automaattisesti Eber-polttonestelämmitintä. Tietysti lisälämmittimen käyttäminen myös lisää kulutusta, mutta nopeamman lämpiämisen tuoma lisä on jokaisen käytetyn desilitran arvoinen.

Volvo V50 talvi
Kovimpien lumipyryjen aikaan edes tehokas Webasto ei riittänyt sulattamaan kaikkea lunta auton päältä.

Volvon polttonestekäyttöinen Webasto-lisälämmitin on vakuuttavan tehokas. Kovillakin pakkasilla 15 minuutin lämmitys on riittänyt lämmittämään sisätilat hyvinkin lämpimäksi, ja puolen tunnin lämmittämisen jälkeen takin kanssa kabiiniin ei ole ollut mitään asiaa.

Webasto on siis ollut kovassa käytössä, ja se näkyy myös kulutuksessa. 5,3 litran keskikulutus on korkeampi mihin kuvittelimme auton talvikelissä pääsevän.  Onhan osalla toimituksen jäsenistä kokemuksia ajalta jolloin auto oli uusi, ja parhaat muistikuvat hamuilevat jopa alle 4,0 l/100 km -kulutusta. Kertaalleen kevättalvella päästiin jo alle 5 l/100 km -kulutukseen, mutta yleensä esilämmityskauden aikana lukemat on huidelleet lähempänä kuutta litraa. Toivottavasti lukemissa otetaan hyvä loppukiri kesäkelien koittaessa.

Volvo V50 talvi

Volvo tunnetaan muutenkin hyvänä talviautona, eikä V50 ole siinä sinällään poikkeus. Ikävä kyllä käytettynä vanteineen hankkimamme talvirenkaat osoittautuivat lupaavasta ulkonäöstään huolimatta pienoiseksi pettymykseksi. Vuonna 2017 valmistetut nastarenkaat eivät tarjonneet etenkään jäisellä pinnalla juurikaan pitoa, joka rokotti ajomukavuutta roimasti. Kun normaalisti liukkaalla V50 käyttäytyisi hieman yliohjaavasti ennen luistoneston puuttumista, nyt puskeminen alkoi heti renkaiden käännyttyä, jonka jälkeen alkoi pienehkö yliohjaaminen, johon ajonvakautus puuttui nopeasti. Meno oli siis etenkin auton rajat tuntevalle turvallista, mutta ärsyttävän epätasapainoista ja tökkivää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hienot vanteet, tympeät putsata

Lisäksi niin paljon kuin Volvon Libra-vanteiden ulkonäöstä Moottorin toimituksessa pidetäänkin, loistavat ne ehken enemmän kesärenkaiden kumppaneina. Talvella ne osoittautuivat nimittäin hieman haastaviksi putsattaviksi umpinaisen rakenteensa vuoksi.

Niin kuin usein käytetyissä autoissa, Volvon kuljettajan penkinlämmittimessä ei tunnu enää olevan kaikki potku tallella. Aiheeseen tutustutaan hieman myöhemmin, ja mietitään saisimmeko penkinlämmittimen mahdollisesti itse korjattua.

Volvo V50 talvi
Teiden runsas suolaus näkyi talven aikana myös Volvon kyljissä.

Yksi Volvon käytössä yllättänyt tekijä on ollut sen tilat. Ennen testiä pähkittiin, että halutaanko käyttötestiin ottaa näin pientä autoa. Lastenistuinten sovittamista takapenkille pitkän kuljettajan taakse epäiltiin, neljän aikuisen pidempi ajomatka tyrmättiin suorilta käsin, ja tavaratila tuomittiin helppokäyttöisestä muodostaan huolimatta naurettavaksi. Vielä kertaakaan ei ole tullut tilannetta, jossa autoon olisi kaivannut lisää tilaa. Ehkä mielessä on vielä Moottorin käyttötesti-Peugeot 308:n surulliset sisätilat, jotka häviävät pienenä pidetylle V50:llekin. Tilojen arvosteluun palataan kuitenkin todennäköisesti vielä loppuraportin yhteydessä, ehkä vielä jossain vaiheessa tilan niukkuus alkaa ärsyttämään.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari Saarentaus

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat