31.8.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saimme vihdoin koeajoon farmarimallisen Opel Astra Electricin, jota mietimme alun perin käyttötestiin viistoperämallin sijaan: oli pienen tavaratilojen vertailun paikka. Kun viime syksynä kaavailimme mikä pitäisi ottaa seuraavaksi käyttötestiautoksi, Opel Astra Electric Sports Tourer nousi monen ehdokkaan joukosta esiin. Olihan kyseessä yksi harvoista täysin sähkökäyttöisistä farmarimalleista – kilpailijaksi voidaan tälläkin hetkellä lukea ainoastaan sisarmalli Peugeot E-308 SW sekä kiinalainen MG 5 – siinä kaikki.Asiassa oli kuitenkin yksi ratkaiseva mutta. Tammikuussa, kun käyttötestimme oli määrä alkaa, sähköfarkku-Astraa ei ollut vielä saatavana edes lyhyempään koeajoon saati sitten kahdeksan kuukautta kestävään testiin. Koska aikataulut eivät antaneet myöten, turvauduimme oikotiehen, jonka nimi oli viisiovinen viistoperä samasta teemasta.Ja hyvä että tuli oikaistua, sillä koeajoon Astra Electric ST saapui vasta nyt alkusyksystä. Kun tätä herkkua nyt kerrankin on tarjolla, tässä väliraportissa itse käyttötestiauto saa luvan näytellä sivuroolia, kun vertaamme farkkumallin tavaratilaa testissä saamiimme kokemuksiin pienempikonttisesta Astrasta.Yli 160 litran eroAstra-farkun konttihan oli meille jo ennestään tuttu. Ai miten niin? No, käyttötestiinhän osallistui hiljattain myös se sisarmalli 308 SW, sillä kertaa lataushybridinä.Näiden kahden mallin tavaratilat ovat keskenään käytännössä identtiset, jos Opelin hieman kantikkaamman korimuotoilun ei anna hämätä.Ero Astran farkun ja viistoperän välillä on todella suuri jo valmistajan ilmoittamassa tilavuudessa: 516 vastaan 352 litraa. Farmarimallin kontti on myös 25 cm pidempi niin lattiasta kuin hattuhyllynkin korkeudelta mitattuna. Kun vielä sekä leveys että korkeus ovat suurin piirtein samaa luokkaa, tavaraa mahtuu mukaan tuntuvasti enemmän.Hyvänä mittapuuna toimii se, että kesäkauden aikana käyttötestiautolla on kuljetettu useaan otteeeseen golfbägiä, joka mahtuu viistoperämallin konttiin vain hyvin vaivalloisesti. Monesti kyllästyimme sullomiseen ja kaadoimme suosiolla takaistuimen selkänojan toisen puoliskon alas.Farkkumallissa bägin kuljettaminen sen sijaan on kuin viheltelyä vain: sisään ilman sen kummempaa sovittelua. Myös matala kynnys helpottaa lastaamista, kun taas käyttötestiautossa tavarat joutuu laskemaan tuntuvasti kuormausaukon alareunaa alhaisemmalle tasolle.Pitkienkin tavaroiden kuljettaminen on vielä rahtusen paremmalla mallilla. Kun viistoperän takaselkänoja on puhkottu pienehköllä suksiluukulla, farkussa selkänoja on jaettu aidosti kolmeen osaan, joista kapeimman eli keskiosan läpi saa mahtumaan vieläkin enemmän sivakoita tai muuta pitkulaista kamaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaistuin edelleen ahdasEi Astra farmariversionakaan silti kaikenlaiseen perhekäyttöön sovellu. Sports Tourerin akseliväli on vajaat 6 cm pidempi kuin viistoperässä, mutta aivan kuten Peugeotissakin, takana istujille tarjotaan farkussakin lähinnä nimelliset polvitilat, mikä taas tekee aikuisten kuljettamisesta varsin haastavaa – itse asiassa tilat ovat loppua kesken jo teinejä kuskattaessa.Sisarmalli 308 SW kummitteli mielessä myös paria pikku yksityiskohtaa silmäiltäessä. Siinä missä käyttötesti-viistoperän takaluukku avataan Opel-merkkiä nostamalla, farkkumallissa lukitus vapautuu rekisterikilven yläpuolelle sijoitetulla kytkimellä. Se sijaitsee hivenen hämäävästi auton keskilinjan oikealla puolella, eli vaatii oman opastuksensa satunnaisille kuormaajille.Keskikohdan vie puolestaan peruutuskamera, ja siinäkin Peugeot-haamut huhuilivat: myös Astra-farkussa 360 asteen kameranäkymä on merkillisen mosaiikkimainen, mikä tekee auton asemoinnista keskelle parkkiruutua haasteellista puuhaa. Ruutujen yleinen ahtaushan – kuten liikennejutussa totesimme – pakottaa usein sentintarkkaan pysäköintiin, etenkin sähköauton latauspaikoille vekslailtaessa.Käyttötesti-Astrassa kamera on kehittyneempää sorttia: näkymä on normaali, eli parkkiruudun viivat näkyvät yhtenäisenä ja itse ruutukin on näytöllä oikean, siis suorakaiteen muotoinen. Auto on tietysti myös astetta näppärämmän tuntuinen, mutta loppujen lopuksi farkkumallin pituuslisä ei tee siitäkään mitään köntystä.Sports Tourerista pyydettävä 1 000–2 000 euron lisähinta – riippuen siitä kumman varustetason sähkö-Astraansa valitsisi – on siis vähänkin enemmän kuljettavalle suhteellisen ehdoton juttu. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.3.2025 Vertailu Vertailu: eri käyttövoima, erilaiset kustannukset – selvitimme neljän käyttövoiman kokonaiskustannukset 30.1.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Opel Astra Electric on matalamman kynnyksen sähköauto 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 11.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: mitä tapahtuu, kun Opel Astra Electric annetaan Opelistille? 27.6.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja kattovetoinen tuuletus 30.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on matalanmakea ajettava Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää