30.5.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: Opel Astra Electric on matalanmakea ajettava Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus ja Sampo Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra Electric -käyttötestiautomme tietä nuoleva rakenne tuntuu kesärengaskaudella erityisen selvänä. Kylmästä keväästä (joka tuntuu tämänhetkisillä helteillä todellakin menneen talven lumilta) johtuen Opel Astra Electric -käyttötestiautoon vaihdettiin kesärenkaat vasta toukokuun 8. päivänä, kun auton matkamittari näytti 9 428 kilometrin lukemaa. Taustalla oli luonnollisesti se, että halusimme varmistaa auton liikkuvuuden huonoillakin keleillä – olihan takatalven mahdollisuus vielä vappuna ihan oikeasti akuutti jopa eteläisessä Suomessa. Eikä Nokian Hakkapeliitta R5 -kitkarenkaista tietenkään ollut mitään haittaa myöskään taloudellisuusajokilpailuissa, joihin Astralla osallistuimme – onhan nastattoman talvirenkaan vierinvastus tunnetusti kesärengasta alhaisempi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pieniä lisämausteita Michelin E Primacy -kesäkiekkojen myötä Astran ohjaus muuttui nurkka-ajossa yllättäen jopa aavistuksen kevyemmäksi. Ei ratin käsittely toki raskasta ollut talvirenkaillakaan, ja molemmilla rengastuksilla parkkipaikkapyörittely sujuu vaivattomasti kämmensyrjällä. Viimeistään maantienopeuksissa oli sitten helppo havaita jo valmiiksi täsmällisen ohjauksen tanakoituneen entisestään. Samalla tietysti rengasmelu kasvoi – oikeastaan asiaa voisi luonnehtia nin, että hiljaiseen autoon tuli vasta nyt sellaiset pyörä-äänet, jotka todella pistää merkille. Melutaso on kuitenkin edelleen "tähän tottuu" -tasoa, eli oikeasti häiritsevää jyrinää kuuluu vain kevätkarkeissa urissa ajettaessa. Ja tämänhän saa tietenkin kuriin siirtymällä mahdollisuuksien mukaan urien sivuun. Kesärenkaat toivat sellaisenkin pienen lisäedun, että nykyautoksi suuri nopeusmittarivirhe (todellinen nopeus 100 km/h, mittarin näyttämä talvirenkailla 108 km/h) pieneni tuntuvasti (nyt mittari näyttää samassa nopeudessa enää kohtuulliset 103 km/h). Mutkissa makea, muualla vaivaton Esittelimme Astra Electricin rakennetta jo avausraportissa muun muassa valmistajan laatiman läpileikkauspiirroksen avulla. Se, että auton ajoakusto on sijoitettu niin, että kuljettajan istuinkorkeus on mahdollisimman lähellä polttomoottoristen henkilöautojen vastaavaa, poiki hedelmiä viimeistään kesärenkaisiin siirryttäessä. Astra on nimittäin yksiselitteisen makea ajettava, etenkin korkeisiin sähköautokilpailijoihinsa nähden. Kuten edellä tulikin jo mainittua, ohjaus on kaikissa nopeuksissa hyvin luonnollisen tuntuinen eli kevyt kaupungissa ja riittävän tukeva suuremmissa nopeuksissa, suuntavakavuudessa ei ole niin maantiellä kuin moottoritielläkään moitteen sijaa edes sivutuulella tai uraisilla osuuksilla, ja kaarteisiin voi halutessaan kantata kovaakin ilman, että renkaat olisivat lähelläkään ulvomista tai että akuston tuoma ylimääräinen massa tuntuisi mitenkään. Myös ajomukavuus täyttää odotukset: maantien isoissa heitoissa meno on jopa pehmeää, ja useimmista varta vasten sähköautoiksi suunnitelluista malleista tuttu omituinen keinunta loistaa poissaolollaan. Selvempiä, kehoon asti tuntuvia tärähdyksiä aistii vain kaupungin terävämpiä töyssyjä ylitettäessä. Riittävä suorituskyky Voimalinja ei ole sähköautojen joukossa ripeintä sorttia mutta polttomoottoriautoihin verrattuna viiveettömyys on ylivertaista, kun vääntöä piisaa välittömästi eikä vaihteistoa ole mukana pykäliä arpomassa. Yhdistettynä ohjauksen suhteellisen nopeaan reagointiin fiilis hipoo taajamassa jopa GTI-tasoa. Suuremmissa nopeuksissa suorituskyky on tuntuvasti laimeamman tuntuista, mutta perusasiat, joilla jokaisen suomalaisautoilijan tulisi tulla toimeen, Astra Electric toki hoitaa. Tämä tarkoittaa sitä, että suurin sallittu nopeus saavutetaan moottoritien kiihdytyskaistalla kevyesti eivätkä ripeät maantieohituksetkaan jää autosta kiinni. Käyttötestimme alussa, ja edellisessä väliraportissa kritisoimamme tämän malliversion korkea hankintahinta siis alkaa pikku hiljaa poikia enemmän ja enemmän vastinetta rahalle. Kesän kuluessa sitten nähdään, löytyykö kokonaisuudesta lisäkehityksen kohteita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 4.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä tarkenee, mutta kuuma ei tule 27.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: 8 kuukaudessa nähdään, onko Opel Astra Electric -sähköviistoperä hintansa väärti 13.9.2023 Ajoneuvot Täyssähköisen Opel Astran myynti käynnistyi Suomessa – saatavilla myös suomalaisiin vetoavana farmari-mallina! 13.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Electric – sähköä salamamerkin syömähampaaseen 6.7.2023 Ajoneuvot Kasvopesty Opel Corsa esiintyi muina autoina Astran bileissä 22.12.2022 Ajoneuvot Ensimmäinen oikeasti farmarikorinen sähköauto – täyssähköinen Opel Astra liittyi Astra-mallistoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 23.6.2024 Käytetyt autot Yli 7 000 euron vaatimus lähes 10-vuotiaan auton vian korjaamisesta, oman ajan käytöstä sekä mielipahasta – kuluttajariitalautakunta ratkaisi 22.6.2024 Lentokoneet Finnairin kaukoliikennelaivaston matkustamouudistus on nyt valmis - uutta löytyy kaikista matkustusluokista 22.6.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – vauhtia kesän rientoihin BMW M5 Touringilla 22.6.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Kawasaki ZX-4RR - paljon asennetta ja vielä enemmän kierroksia 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 18.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:ssä on vain yksi tuulilasinpyyhkijä – miksi ihmeessä? 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 23.6.2024 Käytetyt autot Yli 7 000 euron vaatimus lähes 10-vuotiaan auton vian korjaamisesta, oman ajan käytöstä sekä mielipahasta – kuluttajariitalautakunta ratkaisi 20.6.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga – vetokykyä ja sulavaa etenemistä 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 25.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako jarrullista perävaunua vetää tyhjänä, jos ei ole BE-korttia? 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia