17.5.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra Electric -käyttötesti aloitettiin malliston ainoalla ja huippuvarustellulla versiolla, mutta nyt sen tilalle on saapunut halvempia malleja. Hyvä niin. Kun Opel Astra Electric saapui viime tammikuussa käyttötestiin, täyssähköisestä mallista myytiin tuolloin vain yhtä malliversiota eli huippuunsa "ladattua" Business Launch Edition 155 A BEV -varustetasoa. Luonnollisesti siis testiautommekin on sellainen. Varustelu ei jätäkään juuri moitteille sijaa, sillä vakiona on jos jonkinlaista melkein ylellisyyteenkin viittaavaa, kuten mustasta katosta avautuva lasikattoluukku, tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuvat ajovalot, sähkösäätöiset sportti-istuimet alcantara-verhoilulla, täysin avaimeton käyttö, älypuhelimen langaton lataus sekä 360 asteen pysäköintikamera – monen tavanomaisemman varusteen ohella. Mutta vaikka heebeleitä löytyy ja laatuvaikutelma sekä ajettavuus ovat sähkö-Astrassa todella hyvin kohdallaan – näistä asioista lisää seuraavissa väliraporteissa – emme voineet ummistaa silmiämme siltä, että käyttötestiautomme on 48 390 euron hinnallaan kokoluokkaansa nähden melko kallis peli. Varsinkin, kun selvästi tilavampia ja/tai suuremmilla akuilla varustettuja kilpailijoita on hinnanalennusten myötä saanut jopa tätä edullisemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi edullisempaa versiota Juuri ne hinnanalennukset ovat olleet sähköautojen yhteydessä kuuma puheenaihe jo pidempään, ja ounastelimme, että eiköhän Astra Electricinkin mallisto ennen pitkää laajene myös edullisemmasta päästään – ja keväällä näin sitten tapahtuikin. Tätä kirjoitettaessa uusin, 30.4.2024 päivätty hinnasto sisältää kaksi uutta Astra Electric -mallia, ja samalla käyttötestiautomme niminen Business Launch Edition on siirtynyt autohistorian lehdille. Testaamamme auto ei kuitenkaan ole millään tavalla vanhentunut, sillä myös uudet Edition 54 kWh 156 Automaatti sekä GS 54 kWh 156 Automaatti -nimiset mallit pohjautuvat samaan tekniikkaan 115 kilowatin (156 hv) moottoritehoineen ja 51 nettokilowattitunnin akkukapasiteetteineen. Sen sijaan hinnat ovat tulleet reippaasti alaspäin. Malleista ensin mainittu kustantaa 39 390 euroa ja jälkimmäinenkin 42 390 euroa, mikä asemoi Astra Electricin uuteen ruutuun tiukoilla sähköautomarkkinoilla. Sähköfarkku vihdoin myyntiin Mistä joutuu sitten tinkimään käyttötestiautoomme verrattuna? Kuten sanottua, tekniikka autoissa on identtistä, joten erot kohdistuvat yksinomaan varusteluun. Perusmallin eli Editionin hankkiva menettää muun muassa suksiluukun, avaimettoman lukituksen, sähköisesti taittuvat sivupeilit sekä mustat ulkosomisteet, minkä lisäksi automaatti-ilmastointi on vain yksivyöhykkeinen ja kangasverhoillut istuimet pitää säätää pääosin manuaalisesti. Lisäksi Editionin lisävarustelista on selvästi muuta mallistoa kapeampi. Pysäköintikameran, tosin 180-asteisena, saa sentään lisähintaan, kuten myös puhelimen langattoman latauksen ja navigoinnin. Ja vakiona tässä perusmallissakin on kaikenlaista, kuten kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus, mukautuva vakionopeudensäädin, nopeusrajoitusnäyttö, lämmitettävä ratti, sadetunnistin sekä parkkitutkat edessä ja takana. GS-mallin valitseva puolestaan saa jo miltei käyttötestiautomme kaltaisen kulkineen – puolinahkaverhoilluista urheiluistuimista puuttuu sähkösäädöt, ja ne, kuten mukautuvat ajovalot, navigoinnin, kattoluukun ja tuulilasin heijastusnäytön joutuu hankkimaan lisävarusteena. Tavallaan tämä on hyväkin asia, sillä nyt ostajalla on enemmän räätälöintimahdollisuuksia ja jonkin edellämainituista varusteista voi jättää pois, jos sitä ei tarvitse. Ja samalla säästyy tietenkin sitä kallisarvoista pääomaa vaikkapa koti- tai pikalataussähkön maksamiseen. Mainittakoon vielä, että myös Sports Tourer -farkkumallin Electric-versiot on vihdoin lisätty hinnastoon. Alkaen-hinnat luetaan Edition-varustelulla 41 390 ja GS-mallina 43 390 euroa, eli euromääräinen lisä hatchbackiin ei ole mahdoton. Kotimaan koeajoa näistä sähköfarkuista joudumme kuitenkin näillä näkymin odottamaan vielä keskikesälle asti. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on matalanmakea ajettava 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 4.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä tarkenee, mutta kuuma ei tule 27.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: 8 kuukaudessa nähdään, onko Opel Astra Electric -sähköviistoperä hintansa väärti 25.5.2024 Koeajo Koeajo: Opel Combo-e Cargo – kompakti, kätevä ja sisäsiisti 22.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ”klassikon” ensimmäinen osa – näin alkuperäinen Opel Frontera löysi tiensä Eurooppaan ja näin monta sisarta sillä itse asiassa oli 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT – Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Electric – tyylitietoinen uusranskalainen 13.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – Opel Astra pistää nyt parastaan! 10.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Opel Sintra – vaarallisen huono Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 23.6.2024 Käytetyt autot Yli 7 000 euron vaatimus lähes 10-vuotiaan auton vian korjaamisesta, oman ajan käytöstä sekä mielipahasta – kuluttajariitalautakunta ratkaisi 22.6.2024 Lentokoneet Finnairin kaukoliikennelaivaston matkustamouudistus on nyt valmis - uutta löytyy kaikista matkustusluokista 22.6.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – vauhtia kesän rientoihin BMW M5 Touringilla 23.6.2024 Moottoripyörät Moottoripyöräilijät suistuivat päihtyneinä ja kovalla vauhdilla 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 18.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:ssä on vain yksi tuulilasinpyyhkijä – miksi ihmeessä? 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 23.6.2024 Käytetyt autot Yli 7 000 euron vaatimus lähes 10-vuotiaan auton vian korjaamisesta, oman ajan käytöstä sekä mielipahasta – kuluttajariitalautakunta ratkaisi 20.6.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga – vetokykyä ja sulavaa etenemistä 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 25.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako jarrullista perävaunua vetää tyhjänä, jos ei ole BE-korttia? 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia