17.5.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra Electric -käyttötesti aloitettiin malliston ainoalla ja huippuvarustellulla versiolla, mutta nyt sen tilalle on saapunut halvempia malleja. Hyvä niin. Kun Opel Astra Electric saapui viime tammikuussa käyttötestiin, täyssähköisestä mallista myytiin tuolloin vain yhtä malliversiota eli huippuunsa "ladattua" Business Launch Edition 155 A BEV -varustetasoa. Luonnollisesti siis testiautommekin on sellainen.Varustelu ei jätäkään juuri moitteille sijaa, sillä vakiona on jos jonkinlaista melkein ylellisyyteenkin viittaavaa, kuten mustasta katosta avautuva lasikattoluukku, tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuvat ajovalot, sähkösäätöiset sportti-istuimet alcantara-verhoilulla, täysin avaimeton käyttö, älypuhelimen langaton lataus sekä 360 asteen pysäköintikamera – monen tavanomaisemman varusteen ohella.Mutta vaikka heebeleitä löytyy ja laatuvaikutelma sekä ajettavuus ovat sähkö-Astrassa todella hyvin kohdallaan – näistä asioista lisää seuraavissa väliraporteissa – emme voineet ummistaa silmiämme siltä, että käyttötestiautomme on 48 390 euron hinnallaan kokoluokkaansa nähden melko kallis peli. Varsinkin, kun selvästi tilavampia ja/tai suuremmilla akuilla varustettuja kilpailijoita on hinnanalennusten myötä saanut jopa tätä edullisemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi edullisempaa versiotaJuuri ne hinnanalennukset ovat olleet sähköautojen yhteydessä kuuma puheenaihe jo pidempään, ja ounastelimme, että eiköhän Astra Electricinkin mallisto ennen pitkää laajene myös edullisemmasta päästään – ja keväällä näin sitten tapahtuikin.Tätä kirjoitettaessa uusin, 30.4.2024 päivätty hinnasto sisältää kaksi uutta Astra Electric -mallia, ja samalla käyttötestiautomme niminen Business Launch Edition on siirtynyt autohistorian lehdille. Testaamamme auto ei kuitenkaan ole millään tavalla vanhentunut, sillä myös uudet Edition 54 kWh 156 Automaatti sekä GS 54 kWh 156 Automaatti -nimiset mallit pohjautuvat samaan tekniikkaan 115 kilowatin (156 hv) moottoritehoineen ja 51 nettokilowattitunnin akkukapasiteetteineen.Sen sijaan hinnat ovat tulleet reippaasti alaspäin. Malleista ensin mainittu kustantaa 39 390 euroa ja jälkimmäinenkin 42 390 euroa, mikä asemoi Astra Electricin uuteen ruutuun tiukoilla sähköautomarkkinoilla.Sähköfarkku vihdoin myyntiinMistä joutuu sitten tinkimään käyttötestiautoomme verrattuna? Kuten sanottua, tekniikka autoissa on identtistä, joten erot kohdistuvat yksinomaan varusteluun. Perusmallin eli Editionin hankkiva menettää muun muassa suksiluukun, avaimettoman lukituksen, sähköisesti taittuvat sivupeilit sekä mustat ulkosomisteet, minkä lisäksi automaatti-ilmastointi on vain yksivyöhykkeinen ja kangasverhoillut istuimet pitää säätää pääosin manuaalisesti.Lisäksi Editionin lisävarustelista on selvästi muuta mallistoa kapeampi. Pysäköintikameran, tosin 180-asteisena, saa sentään lisähintaan, kuten myös puhelimen langattoman latauksen ja navigoinnin. Ja vakiona tässä perusmallissakin on kaikenlaista, kuten kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus, mukautuva vakionopeudensäädin, nopeusrajoitusnäyttö, lämmitettävä ratti, sadetunnistin sekä parkkitutkat edessä ja takana.GS-mallin valitseva puolestaan saa jo miltei käyttötestiautomme kaltaisen kulkineen – puolinahkaverhoilluista urheiluistuimista puuttuu sähkösäädöt, ja ne, kuten mukautuvat ajovalot, navigoinnin, kattoluukun ja tuulilasin heijastusnäytön joutuu hankkimaan lisävarusteena.Tavallaan tämä on hyväkin asia, sillä nyt ostajalla on enemmän räätälöintimahdollisuuksia ja jonkin edellämainituista varusteista voi jättää pois, jos sitä ei tarvitse. Ja samalla säästyy tietenkin sitä kallisarvoista pääomaa vaikkapa koti- tai pikalataussähkön maksamiseen.Mainittakoon vielä, että myös Sports Tourer -farkkumallin Electric-versiot on vihdoin lisätty hinnastoon. Alkaen-hinnat luetaan Edition-varustelulla 41 390 ja GS-mallina 43 390 euroa, eli euromääräinen lisä hatchbackiin ei ole mahdoton. Kotimaan koeajoa näistä sähköfarkuista joudumme kuitenkin näillä näkymin odottamaan vielä keskikesälle asti. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 31.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 11.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: mitä tapahtuu, kun Opel Astra Electric annetaan Opelistille? 27.6.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja kattovetoinen tuuletus 30.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on matalanmakea ajettava 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä