29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testasimme pyöräilykypärän, jossa on valot, vilkut, jarruvalo sekä myös onnettomuustilanteessa hätäsoittotoiminto. Tekniikka kehittyy, monipuolistuu ja elektroniikka myös halpenee koko ajan. Tämä on mahdollistanut sen, että esimerkiksi pyöräilykypäriin on lisätty jo aikapäiviä sitten esimerkiksi kaiuttimet ja mikrofonit. Se on mahdollistanut, että pyöräillessä on voinut kuunnella musiikkia ja puhua puheluita. Tai yhdistämällä oman kypärän Bluetooth kaverin kypärän Bluetoothiin, pysynyt muodostamaan keskusteluyhteyden tätä kautta. Pyöräillessä kuuluu tuulen suhinaa ja muita ääniä, joten kommunikointi ilman elektronisia apuvälineitä voi olla pyöräillessä joskus hankalaa.Edellä mainitut ovat kuitenkin ehkä hieman turhia ominaisuuksia pyöräilykypärissä. Sen sijaan kaikki pyöräilijän näkyvyyttä edistävät ominaisuudet ovat tervetulleita ominaisuuksia pyöräilijälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPositiivista kehitystäSe, että pyöräilykypärässä on esimerkiksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valo, ei ole enää mikään uusi juttu. Monet pyöräilykypärävalmistajat ovat integroineet niin sanotun punaisen takavalon kypärään. Positiivista on sellainen kehitys, jota Livall on tuonut pyöräilykypäriin. Amerikkalaisyritys on pistänyt pyöräilykypärään edellämainitut ääniominaisuudet, mutta sen lisäksi sen monista kypäristä löytyvät myös vilkut, jarruvalo sekä muun muassa hätäpuhelutoiminto onnettomuuden sattuessa.Livallin mallistosta löytyy useita vilkuilla ja jarruvalolla toimivia kypäriä, joista testasimme EVO21-mallin.EVO21-kypärässä on eteenpäin näkyvä kirkas valonauha ja taaksepäin näkyvä punainen valonauha. Punainen taaksepäin näkyvä valonauha muuttaa väriään eri toimintojen mukaan. Kypärän mukana tulee pyörän ohjaustankoon kiinnitettävä kaukosäädin, jolla esimerkiksi suuntavilkun saa päälle. Tällöin taaksepäin näkyvä punainen valonauha sammuu ja alkaa vilkuttaa joko oikealle tai vasemmalle oranssia valoa valitun suunnan mukaan.Täytyy kuitenkin muistaa, että vilkut eivät näy eteenpäin ja sen vuoksi pyöräilijän on hyvä muistaa käyttää myös suuntamerkkiä. Kädellä näytetty suuntamerkki on aina ensisijainen, kypärä tarjoaa näkyvyyteen vain lisäarvoa.Kypärään on integroitu myös liiketunnistin, joka sytyttää kypärän taakse jarruvalon silloin kun pyöräilijä hidastaa vauhtiaan. Yksinkertaista, mutta nerokasta. Punainen takavalo ei kierrä ihan koko kypärän ympäri, mutta kattaa kuitenkin 270 asteen näkyvyyden kypärän ympärille. Etu valo sulkee ympyrän, kaiken kaikkiaan näkyvyys on siis 360 astetta.Nämä kaikki ominaisuudet ovat erittäin tervetulleita, koska ne parantavat pyöräilijän näkyvyyttä. Huonona puolena valoissa ehkä on se, että päivänvalossa ne eivät ole kovin erottuvat, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Hämärällä ja pimeällä sen sijaan niiden erottuminen on hyvää, ja mikä tärkeintä, silloin juuri sitä näkyvyyttä täytyykin lisätä. Esimerkiksi auton lasin takaa näkyvyys voi joskus olla yllättävänkin huono.Kaukosäädin ohjaintankoonPyörän ohjaustankoon kiinnitettävä kaukosäädin on pieni, mutta se on järkevästi muotoiltu. Painikkeita pystyy käyttämään myös hansikkaat kädessä. Livallilla on myös puhelinapplikaatio, jonka kautta vilkut saa toimimaan, jos puhelin on esimerkiksi kiinnitettynä pyörän tankoon.Applikaation kautta pystyy myös tallentamaan esimerkiksi ajosuorituksensa. Applikaatioon saa myös tallennettua hätäyhteystiedon – jos Livall-kypärää käyttävä pyöräilijä joutuu onnettomuuteen, applikaatio ilmoittaa siitä tallennettuun hätäyhteysnumeroon. Vaikka Livall EVO21 on turvallisuuden näkökulmasta erinomainen kypärä, se lisää pyöräilijän näkyvyyttä, siinä on kuitenkin muutamia heikkoja kohtia. Yksi on sen muotoilu, kypärän malli on sellainen, että se ei ainakaan istunut allekirjoittaneen päähän kovinkaan hyvin. Ongelmana lienee kypärän aavistuksen pyöreä muotoilu. Tämä on toki henkilökohtainen asia.Livall-kypärää testattiin syksyllä, jolloin kypärän kanssa piti käyttää jos pipoa, jotta pää ei paleltuisi. Sen vuoksi siitä on vaikea sanoa, että kuinka hyvin ilma vaihtuu kypärän sisällä kuumalla kesäilmalla. Luultavasti heikommin kuin monella muulla pyöräilykypärällä, sillä Livall-kypärän tuuletusaukot näyttävät sellaisilta, että ilma ei virtaa niistä läpi kovin hyvin.Hyvää on kuitenkin kypärän hinta. Tällainen kypärä ei saakkaan olla hinnan kiroissa eikä Livall sitä ole. Kypärän suositushinta on runsaan sadan euron tietämillä ja sitä myydään myös monessa kaupassa noin sadan euron hintaan. Ei siis juurikaan sen kalliimpi kuin mikään muukaan peruspyöräilykypärä. Hyvää ja huonoa Näkyvyys pimeällä Hinta Ominaisuudet Näkyvyys päivänvalolla Istuvuus Tuuletus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Livall EVO21 Koko S, M, L Paino 320 g (koko M) Bluetooth BLE5.0 Akun kesto noin 10 tuntia Akun kapasiteetti 600 mAh Latausportti magneettinen USB Latausaika n. 3 tuntia Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! 5.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Centurion Image E – retromeininkiä kaupunkifiilistelyyn 21.5.2024 Liikenne Sähköpyöräilijä, tiedätkö tulisiko kulkupelisi vakuuttaa kesäkuun tullen? 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 29.11.2024 Uutinen Porsche vastaa hiipuvaan sähköautokysyntään uusilla polttomoottorisuunnitelmilla 28.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: lasit huurussa ja avaimen paristonvaihtoa toistamiseen – Volvo EX30 28.11.2024 Uutinen Hybridi-ikoni Toyota Prius poistuu Suomen markkinoilta 29.11.2024 Uutinen Helsingin huoltotunneli ajokäyttöön, ydinkeskustan saavutettavuus kohenisi, linjaa Helsingin seudun kauppakamari 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan